HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför spela upp filer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/26 :  22:21:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
10101010100111110001001010100001000
Skulle detta likna musik? Ja, det beror nog på vad vi gör med denna sekvens av ettor och nollor. Men den digitala tekniken ger oss onekligen nya möjligheter då det gäller att njuta av musik.

För en del av oss kommer detta aldrig att kunna jämföras med nöjet av att lägga en vinylskiva på skivtallriken till en god spelare och sänka ner nålen i spåret och höra det välkända lilla knäppet när nålen landar. Jag är nog fortfarande lika förbryllad över hur sjutton det går att använda en mekanisk avkännare för att återge musik med sån precision att det emellanåt känns som man vore där, då det begav sig.

Nej, då har jag faktiskt lättare att begripa hur man kan representera musik med hjälp av dessa ettor och nollor. Genom att skicka dessa i en strid ström via en del omvandlare till mina högtalare kan musik återges på ett annat, mycket välljudande sätt.

Men frågan är, varför skulle man vilja göra detta? Tja, det kan finnas många anledningar;
Estetik. Elaka hustrur/män som inte accepterar flera hyllmetrar vinylskivor eller för den delen CD-skivor eller annat fysiskt media.
Platsbesparingen. Du kan lagra i princip hur mycket musik du vill på en volym som inte överstiger ett par mjölkpaket.
Åtkomsten. Du kan nyttja ditt musikbibliotek var du än befinner dig i ditt hem. Det finns även möjligheter att komma åt biblioteket när du är på vift, men det är inte syftet med den digitala kokboken.
Bekvämligheten. Du kan, sittandes i soffan, byta från första spåret på Rolling Stones - Beggars banquet till det tredje på Kari Bremnes - Live på ett par sekunder.
Välljudet. Ja, om detta tvista de lärde och de som har en uppfattning. Men visst sjutton är det möjligt att uppnå en ljudkvalitet som överstiger CD. Detta utan att köpa en spelare i prisklass som en småbil.
Det kan säkert finnas många andra anledningar till varför men jag tror att ni som läser detta ändå i någon mån har insett möjligheten med digitalt lagrad musik.

Finns det då nackdelar? Jo, givetvis. Flera...
Komplext. Alla är inte intresserade av datorer och har helt enkelt inget bra förhållande till dessa maskiner.
Ingen rak väg. Hur menar jag då? Jo, alternativen för de olika faserna innan man kommer igång är så vida skiftande att det kan upplevas som ett oöverstigligt hinder.
Förgängligt. Ja, egentligen inte, men lagrar du musiken på enbart en hårddisk i din dator är du ute på väldigt tunn is.
Välljudet. Jo, det finns faktiskt rätt många som hävdar vinylskivans överlägsenhet ur ett välljudsperspektiv. Ja, de må ha rätt under vissa förutsättningar.

Okej, hur kommer vi igång då? Den stora fördelen är att i princip alla ni som läser detta har möjligheten att testa utan att lägga ner mer än en knapp hundring. Och sedan kan man ta det därifrån, det finns alla möjligheter att för, i sammanhanget, småpengar komma igång och skapa välljud som spöar de flesta CD-spelare för några tusenlappar.

I Den Digitala Kokboken hittar ni information om hur man kommer igång och tanken är att vi börjar med de tre grundläggande saker man måste inkludera för att komma igång med uppspelning av digitala filer:


  • Rippning. Detta behöver du prova på om du inte har för avsikt att köpa filer från de flertal online-affärer som säljer "downloads", alltså nedladdningar över nätet. Rippningen handlar för oss om att läsa in våra CD-skivor till datorn.

  • Lagring. Javisst behöver filerna förvaras i någon mån, likväl som vi förvara vår fysiska musik i hyllor och lådor.

  • Uppspelning. Slutligen behöver vi en mjukvara för att kunna välja vilka filer vi vill spela och hur de skall dirigeras ut till högtalarna


Du hittar dessa artiklar i Den Digitala Kokboken, och förhoppningsvis skall de kunna förklara de grundläggande manövrer du behöver ta dig igenom innan du kan spela upp din första fil genom din musikanläggning.

Hur börjar man?
Det allra enklaste scenariot: En bärbar dator med kabel från hörlursutgången till ledig ingång på stereon. En sådan 3.5mm freestyle till stereo RCA-kabel kostar dig mindre än hundra spänn på Clas-i-sjön. Det finns fördelar med detta också, lösningen blir i högsta grad portabel, och kan i princip bäras med dit du vill ha en god källa till musik. Och du har ju även kostnadsfritt tillgång till både Internetradio och diverse musiktjänster som t.ex. Spotify med acceptabel ljudkvalitet för bakgrundsmusik. Kika på avsnittet Rippning och testa att läsa in ett par tre skivor. Det är inte förrän man vågar ta steget som man ser både möjligheter och svårigheter. Du har garanterat i din dator ett uppspelningsprogram som kan, både rippa och spela upp dina första filer. Har du Windows heter programmet Windows Media Player och har du en MAC så heter programmet iTunes. Båda är utmärkta att börja med, för att se vad man vill ha ut ur sin digitala musikfilshantering. Jodå, det finns människor som föredrar operativsystemet Linux, men då är man med all sannolikhet så pass erfaren datoranvändare att man inte läser denna artikel

Om man vill ha mera (läs bättre ljud) då?
Utan att lägga ner många kronor så kommer man riktigt långt med att häkta på en bra USB-DAC, inget märkvärdigt krävs för att inse potentialen med att spela upp filer. Kanske en en HRT Music Streamer, Hegel HD2 eller en Devilsound eller liknande. Det går 13 på dussinet av dessa numera, det har ni inte undgått att märka. Och det går att hitta mycket välljudandet USB DAC:ar för under ett par tusenlappar. Och mjukvarorna för att få igång det hela är förvånansvärt ofta kostnadsfria. Med hjälp av de olika sektionerna i Den Digital Kokboken hoppas vi som skriver att ni skall våga ta steget och prova er fram.


Hur ser ni på för och nackdelar med uppspelning av filer? Är det andra saker som behöver tas upp? Skriv i tråden, PM:a eller kontakta mig direkt om ni vill!

Edited by - AlfaGTV on 2011/11/26 22:42:53

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/11/27 :  09:31:44  Show Profile Send HSÄK a Private Message  Reply
Åter ett tack för att du sprider evangeliet!

Som med det mesta blir det mer komplext ju djupare du gräver. Audiofil musik via datorn är definitivt inget undantag. Ladda ner lite musik och spela upp det med iTunes, lätt. Plocka ut det mesta ur din CD-samling, svårt.

Fördelar
Tillgängligheten Nu har jag all musik på samma ställe, både kopior på dina vänners CD och dem du lånat på biblioteket (inte vännerna). Ljudkvaliteten Jag hävdar med bestämdhet att dator och DAC rätt implementerat slår allt vad CD-spelare heter.

Nackdelar
Om ljudkvaliteten är överordnad, och tillgängligheten viktig...? Det finns dock synpunkter som rör lysningsbeteende. Jag vill inte lockas att zappa min musikserver, eller Spotify för den delen, så jag har grejerna i stereo-bänken. Rent filosofiskt finns inget som slår vinylen eller att sitta med sitt konvolut och kontemplera. Tycker också att bristen på audiofil kunskap på området är en nackdel (kanske inte bristen men tillgängligheten då). Du ställs inför val som tycks oändliga utan att veta vad som låter bäst och som är tillfredsställande stabilt. Att lyssna sig fram blir omöjligt när kombinationsmöjligheter är så många.

HSÄK

Edited by - HSÄK on 2011/11/27 09:34:44
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/11/27 :  09:49:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Jag tycker du skriver väldigt bra. Det är att nöje att läsa dina välskrivna inlägg AlfaGTV.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/11/27 :  09:51:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Intressant frågeställning detta.

Jag hör till den kategori människor som starkt ogillar ens tanken på att blanda in datorer i mitt musiklyssnande.
Varför så gammaldags och bakåtsträvande?
Jo, för mig är själva ägandet och samlandet av skivor lika viktigt som musiken som finns på dem.
Lägg sedan till känslan när man bläddrar bland sina skivor, väljer ut någon, tar ut ur fodralet och lägger på skivtallriken, sedan ner med pickupen, "Duns!" och så - underbar musik! Denna känsla är svår att slå.
Och att hänga på skivmässor är något av det roligaste som finns!

Nu är det ju så att jag är en av de lyckliga som har ett eget musikrum där jag kan ha hur mycket skivor och prylar jag vill utan att störa någon

I vardagsrummet däremot - är det faktiskt inte omöjligt att datorn kommer att få agera musikförmedlare inom en snar framtid

Sambon vill ha ett minimum av teknikprylar där, så det blir troligen en anläggning bestående av laptop (spotify & hårddisk), slutsteg och små DIY-högtalare + ev. subwoofer.
Det blir spännande!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/27 :  10:54:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för alla tillrop, kommentarer och deltagande i all form!

Jag håller med både dig HSÄK och opethic. De största upplevelserna får jag fortfarande av vinylspelande!

Men å andra sidan tycker jag att uppspelningen av digitala filer har många fördelar också. CD-spelarna däremot, har i stort spelat ut sin roll i mitt hem idag.
Jag köper en hel del CD men det är ganska sällan jag spelar dem...
Vad jag däremot gör är att sprätta plasten, mata in dem i CD-läsaren på datorn och rippa dem. Sedan sätter jag mig och spelar upp dem via datorns hjälp!

Var och en har sin last, men jag hoppas att vi gemensamt kan hjälpa till på vägen för de som är nyfikna!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/12/06 :  19:45:53  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Jag gjorde ett misstag som jag gärna vill avråda från och det är att när jag köpte en ipod classic 160 GB och började rippa musik så rippade jag för att det skulle passa spelaren med hjälp av iTunes. Det går ju rätt snabbt och smidigt att rippa men nu har jag efter en del möda lagt in ca 20.000 låtar i formatet AAC. Jag gjorde detta komprimerat i 128 eller 256kbps i de fall då ljudet spelade roll för mig. jag tycket att ljudet är helt acceptabelt, men i framtiden skulle jag ju gärna ha dem lossless i något bra format som flac eller wav. Då får jag göra om det ;-)

Och det är ju inte bara själva rippningen i sig utan det med att fixa omslag, genrer, kompletterande information etc tar jäkla tid. Spelar en hel del med ipoden direkt i stereon och det låter rätt bra. CD låter lite bättre dock men AAC är överraskande bra när man rippar själv. Mycket bättre än gamla ful mp3 som man inte vet var de kommer ifrån.

Så mitt råd-rippa i lossless och använd sedan de filerna till iTunes eller dylikt.

P.S Vill jag finlira så är det Vinyl som gäller ;-) Har rippat en del vinyl och det blir mycket bra. Spar en lossless kopia vid dessa tillfällen dock.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2011/12/07 :  23:39:21  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
@AlfaGTV du har gjort ett fantastiskt bra jobb! Avdramatiseringen det tekniska och hjälper, i alla fall mig, att reda ut vilka kompromisser jag kan leva med.

En sak jag tycker är bra med att ha cd:na på disk är återsökningen. Nu, jag är inte klar med rippningen men kommit över tusentalet, kan jag lätt spela alla versioner av t ex "All along the watchtower" efter varandra. Man får databasens alla fördelar liksom på köpet. Det är inte lika bra som de för 10 år sedan existerande biblioteksprogrammen som t o m listade vilka musiker som spelade på varje spår men om man söker efter artist får man träff även på spåren som ligger på samlingsskivor vilket i mitt fall gör att "samlingen" blir mer tillgänglig.

Vad var get Wallace (Gromits kompis) sa... All the fun, none of the fuzz.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/01 :  22:43:58  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Vill tacka AlfaGTV för den kunskap han delat med sig om digitalt musik spelande. Tackar å bugar! Applåder!!!!
Du har hjälpt mig stort att hitta rätt i den digitala djungeln (tror jag).
Köpte en begagnad Mark Levinson försteg/slutsteg
hos radiohandlarn (Anders HiFi stället Gbg) förra året. Det var ett inbyggt RIIA i försteget (320s) och vinylen låter nu så obeskrivligt bra.
Sedan dess så har det varit en ständig fundering på hur den digitala återgivningen skall matcha. Har forskat å funderat en del. Det finns ju en del olika nätverkslösningar på marknaden typ Naim, Baldelius, Musical Fidelity, Olive, PS Audio. Men det känns som de försöker ta ett för stort grepp.
Har nu bestämt mig för en Apple lösning. En Mac Mini, trådlöst tangentbord och musplatta, CD/DVD driver, iPad, iPhone allt med AirPlay. Skall alltså rippa alla CD till MacMini och styra det hele med iTunes från fåtöljen med paddan å fånen.
Sen blir det upp till någon kompetent DAC att fixa till det så det låter ok USB eller Firewire.
Tror inte det är nåt problem för en bra DAC då jag är övertygad om att digital signalen från en dedicerad media dator måste vara bättre än en den från en gammal snurrande CD skiva eller?
På skivtallriken snurrar Lackson Browne "Running on empty" och det står 0-0 mellan Bolton och Arsenal.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/02 :  15:38:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för tack!

Jag hoppas att jag inte glorifierat Mac-uppspelning så mycket att ni inte ens tittar åt Windows/Linux-hållet? Det är mitt personliga val, och det kommer inte utan nackdelar. Men det gör å andra sidan inte Windows eller Linux-burkar heller...

En av nackdelarna har precis uppenbarats för mig... Av okänd anledning har några av mina album blivit korrupta då jag säkerhetskopierat/konverterat. Efter en stunds strulande med att identifiera vilka filer det gällde var det bara att kopiera tillbaka dem ifrån senaste säkerhetskopian. Tack herre jösses för backuper!
Och hur identifierna man vilka filer det gäller då? Kolla i iTunes artikeln.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/02/02 16:07:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000