HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bilstereo ska bli garagestereo, DIY-rookie, hjälp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/13 :  23:48:26  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej alla lärda och kloka !

Skrotade runt i garaget och hittade mina gamla bilhögtalare, ca 12-13 år gamla, men de ser hela och fräscha ut fortfarande, i väntan på att bygga ett par "riktiga" högtalare tänkte jag att detta kan va ett bra tillfälle att öva och testa lite.

Grejerna i fråga är/var rätt bra då det begav sig:

Cerwin vega framsystem, diskant och 5,25 mellanregister/bas och delningsfilter samt en 12" Dali bas.

Till att börja med vill jag bygga ett par vanliga 2-vägare av Cerwin-prylarna, nån som har tips på hur lådan ska konstrueras, Vega 2650 står det på ett klistermärke bak på magneten på 5,25an samt ett diskretare klistermärke med Vega26-08267.

Kan fota grejerna om det hjälper ?

Sen vill jag inte driva allt med de gamla bil-slutstegen utan en vanlig stereostärkare, vilket väl inte borde vara nåt problem ?

Snickerikunskaperna och maskinbiten är ett mindre problem, dock är de elektriska/tekniska kunskaperna lite begränsade....

Tacksam för hjälp !

StefanW

Även lite bra är bra !

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/14 :  07:59:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är det möjligtvis 6,5" ?
http://www.sonicelectronix.com/item_1121_Cerwin-Vega-Vega-2650-6-1-2-Component.html

Lite Thiele-small parametrar kan ju vara bra att få fatt i ifall man ska designa en låda.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/14 :  08:54:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Förvisso har Mickel-mackel helt rätt, det kommer att bli bäst med hänsyn tagen till alla parametrar.
Men då lär man ju sig inte mycket under vägen? (Annat än att man lär sig designa enligt "skolboken" )
Mitt förslag är:
Skapa ett par slutna lådor av enkelt snitt på runt 6-9 liters volym av en enkel form. Se till att de blir enkelt öppningsbara genom att låta t.ex. bakstycket blir skruvat, då kan du byta ut det senare om du konstaterar att ev. basreflexport blev för stor eller fel placerad.
På detta viset kan du testa först med sluten låda, sedan montera basreflexport i olika diameter och längder.
Nu kommer vi ju definitivt till det faktum att det blir bäst om man har kolla på T/S-paramuttrar och tillgång till nån simulatorprogramvara, men för att lära sig och testa kommer du nog långt med öronen som utvärderare!

Mina korvören!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/14 :  13:32:34  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej !

Tack för svaren !

Inte omöjligt att elementen 6,5 tyckte bara de kändes för små när jag kom in framför datorn igårkväll. Ska mäta när jag kommer hem ikväll.

Googlade lite efter T/s igår på cerwin, hittade dock inte något. Men ni har kanske nån hemlig sida att tillgå.

Jag borde kanske bara bygga och labba lite i början. Men sen vore det ju kul å göra en så riktig burk som möjligt. Har ägnat några kvällar åt diverse byggtrådar på forumet och man kan inte låta bli att bli imponerad hur mycket kunskap som finns här !

Nu ytterligare nån fråga, om nån har lust att svara ?

Dessa element borde rimligen vara 4 ohms, vad behöver jag tänka på när jag väljer förstärkare ?

Vet inte om nästa fråga finns besvarad redan, men här kommer den:
Vad är skillnaden på 4 & 8 ohm ? Vet att det är motstånd osv men kräver de en kraftigare förstärkare eller går det med en mindre kraftig förstärkare osv?
Kort och gott, vad blir utmärkande för 4 respektive 8 ohm.

Lite svårt och förklara vad jag menar men jag tror nog ni fattar vad jag frågar efter...

Med vänlig hälsning
Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/14 :  22:41:19  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Herr Mackel har alldeles rätt, det är precis dem som du länkade till

Var ut i garaget ikväll och funderade lite, började göra fräsmallar osv för elementen, ska dock be någon med en större såg än vad jag har att såga ut delarna till lådorna för fin passform på delarna.

Surfade runt lite för att hitta T/S-värden på dem men kan inte hitta några...

Vore fint att ha dem för att kunna göra korrekta burkar, nån som vet nån bra sida för dylika saker?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/12/14 :  22:55:58  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Surfade runt lite för att hitta T/S-värden på dem men kan inte hitta några...

Mejla till dem och fråga.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/15 :  09:44:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Utan T/S-parametrar går det ju inte att räkna på något.
Så antingen ta reda på elementets parametrar ...
eller så chansbygga lite.

En sluten låda är helt klart lättast, den har inte så jättestor risk att bli felavstämd. Och definitivt enklast att experimentera med då det endast finns en variabel att ändra på, lådvolymen.

Elementet passar troligen bäst i en låda kring 5-15 liter.
Om det alls är lämpat för sluten låda, då ...

Men bilhögtalare för mellanregister är nog för det mesta tänkt i sluten låda, då det ganska sällan blir tal om någon annan slags låda.

Så bygg en sluten låda att experimentera med (dvs inget snyggt slutligt bygge). Gör den 10-15 liter stor.
Fyll den till hälften eller 2/3 med uppfluffat dämpmaterial. Bor du nära ett IKEA så kan du köpa deras billigaste täcke och sno akrylullen från.

För att simulera en mindre låda fyller du den med fast material, t.ex. massiva träbitar, eller (helt perfekt) påsar med sand.

Så är det bara att lyssna sig fram, och mäta om du har sån möjlighet.

Med mindre låda så blir det en puckel i det högre basområdet, och lite lägre nivå på den lägsta lågbasen.
Samtidigt får man nog teoretisk en högre effekttålighet med mindre låda.
Med för stor låda kan basen öht upplevas som aningens slank och undfallande.

http://www.drkrupp.se/hifi/



quote:
Vad är skillnaden på 4 & 8 ohm ? Vet att det är motstånd osv men kräver de en kraftigare förstärkare eller går det med en mindre kraftig förstärkare osv?
Kort och gott, vad blir utmärkande för 4 respektive 8 ohm.

Lite svårt och förklara vad jag menar men jag tror nog ni fattar vad jag frågar efter...

Jag kan nästan garantera att det inte spelar någon roll för dig. Förstärkare som inte klarar 4ohm last finns väl knappast.
På marginalen kan ljudet bli lite bättre eller sämre med 8ohm (troligen oftare bättre) men hela systemet lär komma ha andra större brister ändå.
Framförallt rörförstärkare tycker ibland lite illa om lågohmig last, en del spelar ännu finare vid 16ohm än 8.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/15 :  23:48:53  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Kväller !

Mailade till Cerwin igår men än så länge utan svar.... tråkigt.

Får väl ge dem nån dag till, sen blir det nog till att köra på sluten låda och testa lite, kul och lärorikt blir det iallafall !

Åter igen tack för alla bra svar, det är mycket uppskattat att ni tar av er tid för att hjälpa till ! Många tack !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/16 :  08:27:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det går ju att mäta upp elementet också.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77576
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/19 :  00:38:05  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Kväller !

Byggde ihop en låda idag, den blev sluten på 9 liter, har jämnfört den med en Audio prohögtalare, blev lite besviken faktiskt....
APn är med 4tums bas och diskant ingen dyr modell, Cerwin spelar mer bas och ungefär lika bra på mansröster men när det kom till kvinnoröst, stråkar och typ bjällror så saknas mycket mot APn, har lyssnat bara genom att skifta balansen mellan höger och vänster. Blir nog att lägga tillbaka grejerna på hyllan och bygga något annat. Eller finns det nåt sätt att plocka fram det som saknas ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/19 :  08:14:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Med tanke på att bilhögtalare för det mesta sitter i dörrar och hatthyllan så är de väl gjorda för ganska stora volymer?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/19 :  10:11:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Fast bjällror och kvinnoröster är nog inte speciellt lådberoende, inte map lådvolymen iaf ...

Jag gissar att diskanten och baselementet inte håller måttet helt enkelt.
Diskanten har kanske orolig frekvensgång, även basen med div ogynnsamma uppbrytnignar i konen t.ex.
Bilhögtalare är ofta en ful branch, det köps in väldigt billigt och stämplas på "rätt namn" och säljs sen dyrt.

Det kan förövrigt vara delningsfiltret som inte är bra.
Fel deln-frekvens och/eller för flackt.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/12/19 10:12:44
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/19 :  13:37:30  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hola !

Tack för input !

Har nån (mr Mackel t.ex) nåt tips på vettiga element eller koncept på något bra bygge, jag borde kunna få ut det ljud jag vill ha med 1 6,5" bas/mid och 1 diskant. Helt enkelt en bra stativare !

Alternativt:

Hur "bra" ljud kan man klämma ur en Fonken, jämnfört med en vanlig stativare, har aldrig hört en sån ? Fonken har ju fördelen att vara lättbyggd, hade i så fall tänkt bygga med 4 eller 5" Fostex element och senare komplettera med en sub.

Nån som har en förstärkare att sälja ? Lämplig att ha i garaget för musiklyssning och testning av blivande högtalare ?
(Jag bor i Bålsta, kan tänka mig att åka en bit för att ev hämta.)

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/12/19 :  15:27:01  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Lättast att hitta ngt att driva dom med är väl en tur på blocket, har en sökning på angränsande län rensad från allt Billebro elände;

http://www.blocket.se/uppsala-angransande-lan?q=ej+billebro&cg=5040&w=2&st=s&c=5044&ca=10&md=th


Edited by - bibl on 2011/12/19 15:31:24
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/19 :  22:52:41  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tack bibl !

Kollar Blocket med ojämna mellanrum.... men utan att ha hittat nåt som är "prisvärt"...

Funderar på att åka in på Kjell & Co och plocka up en lite Brik, nån som har koll om det är nåt å ha eller är det 800:- fiskmat ?

Har lite beslutsångest, kanske ska göra en större låda till CV-grejerna så man har nåt som spelar i garaget iallafall.

Hur noga är det att lådan är 100% tät, hade små luftningar runt kablarna när jag provspelade ?

Ska ladda upp lite bilder jag tog under resans gång, kanske har nån nåt tips om nåt jag kan förbättra till nästa uppsättning ! ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/20 :  00:19:28  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Gör en snabb byggtråd här, projektet går nog under begreppet "snabbt & smutsigt" skulle jag tro !

Lägger upp för konstruktiv kritik och nån kanske kan få nåt bra tips hur man kan använda en fräs eller en pelarborr ?

Elementen direkt uppackade ur sin låda:



Härnäst var att såga ut alla bitar, inte mycket att se så vi hoppar vidare till fräsningen av försänkningen, gjorde en mall för att fräsa cirklar, det som håller mallen i mitten på baffeln är ett stift som används när man ska använda träpluggar, borrade ett 3 mm hål att stoppa stiftet i, borrade 8 mm hål i träbiten som är fäst i fräsen på lämpligt avstånd för att få en lagom stor diameter på försänkningen för elementet, starta och fräs runt, klart.



Dax att göra en mall för de genomgående hålen i baffeln, mallen har samma mått som baffeln för enkelhetens skull, ritar upp med passare hur hålen ska ligga, gör alltid en mall för att kunna göra exakta kopior eller om man ska ha fler än 1. Grovsågar ut mallen, Dax för tillputsning av mallen vilket jag gör i min lätt moddade pelarborr:

Med denna setup är det enkelt att slipa på "insidan" av något. Sliprullen är lite nersänkt i plyfan. Till diskanthålet var sliprullen för stor, tog en roterande rasp och sen putsade lite för hand. Mallen klar.

Skruvade fast mallen på baffeln, se till att skruva på "insidan" av baffeln där det ska bli en limfog senare så det inte blir några onödiga hål ! Rita enligt mallen och grovsåga ut, jag brukar spara 1-2 millimeter som nu ska fräsas bort med hjälp av mallen:

Grovsågat och mallen fastskruvad:

Dax att sätta upp fräsen i sitt bord, stålet som jag kallar "kopieringsstål" tror det heter kantfräs egentligen har iallafall samma dimension som kullagret som sitter på toppen, ställ in höjden på fräsen så att kullagret ligger mot mallen och den vassa delen täcker hela baffeln, nu är det bara att starta och köra mallen mot kullagret å vips har vi en exakt kopia av den:

På MickelMackels inrådan limmade jag inte ihop lådan utan kontaktlimmade fast 1mm gummilist runt hela baffeln för att kunna öppna å ändra inne i lådan snabbt och enkelt:


Elementen ilagda i baffeln, vart lite för stor försänkning, men det går att gör ny mall om jag bestämmer mig för att göra ett riktigt par. Denna låda blir bara gjord i gammalt restmaterial för att testa lite.

Nu är lådorna limmade och baffeln fastskruvad, satte delningsfiltret lite snyggt sådär på baksidan

Kastade i lite dämpmaterial cirka halva lådan. Resultatet kan ni läsa om lite högre upp, inte helt nöjd dock, men det har vart kul å bygga lite (upptäckte just de färdiga smilisarna)

Nu till frågorna, påverkar dessa hål runt kablarna nåt ?



Inte så viktigt för detta projekt men kanske i nåt annat projekt.

Testade även ikväll att pilla ut diskanten så jag fick en "basport" vilket faktiskt gjorde ljudet lite bättre/större.

Nån som har nåt tips på en eventuellt kommande låda grundat på denna revolutionerande information ? Denna låda var ganska exakt 9 liter.

Friskriver mig från felstavningar och annat som kan vara roligt eller stötande pga den sena timmen !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/20 :  08:03:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett väldigt trevligt bildreportage! Att resultatet inte blev vad du väntade dig kanske inte var det viktigaste? Du hade säkerligen kul medans du jobbade med projektet!
Och varför inte, du kanske kan göra en "nautilus"-variant med friliggande diskant på toppen av lådan?
Prova med ett rör av nånstans 8-15cm i diskantens ursprungliga hål...
(om du nu inte vill göra basreflex på baksidan...)

Men att göra om till basreflex borde inte höja det uppfattade mellanregistret nämnvärt, snarare tunna ur det en smula och höja basen i ett specifikt imråde..
Åtmistone enligt mina begränsade tekniska kunskaper!
Med vänlig hälsning, micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:26:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Va snåla CV är med bulthål, endast 3 st för en 6" bas ?

JAg undrar lite hur de där filtren är, om någon mod där skulle kunna rädda ljudet.
Är det själva elementen som inte låter bra är det nog rätt jobbigt att modda till bättre ljud. En del går säkert att göra, men det är frågan om det är värt det.

"hålen" runt kablarna skulle jag inte oroa mig över.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/12/20 09:26:52
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:37:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag skulle köpt en "vanlig" reciever, om det inte är frågan om någon extrem platsbrist, eller extremt välljud (edit: high end).
Då har man tillgång till radio och en massa trevliga ingångar för CD, mp3-spelare, dator osv

Några vettiga beg köp:
http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_surround_reciever_och_hogtalare_37733855.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Surround_reciever_RX_V596RDS_37439435.htm?ca=11&w=1

Edited by - Mickel-mackel on 2011/12/20 15:46:50
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/12/20 :  11:15:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Något trevligt bygge för dig kunde väl vara t.ex HFLS?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/21 :  07:58:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har du läst denna tråd då?
Den känns kanske lite inspirerande
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85804
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/22 :  00:43:55  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Gokväll !

Hfls har jag vart sugen på men känns lite "gamla" nu, ursäkt till alla som lagt ner tid och energi på det fina projektet. Men inget är omöjligt, man blev sugen när man såg tråden på Rannagardens läckra bygge.

Förstärkaren är löst nu iallafall, brorsan hade en gammal pioneer reciever som stog och skräpade.

Men hur som haver så är testlådan strippad nu och det får bli en annan variant på låda istället till CV-elementen. Många här på forumet verkar gilla rör så jag bestämde mig för att testa jag med, projektet blir i riktig Gds-anda, tar bara av sånt som står i garaget å skräpar.

Åter igen tack för att ni tar er tid !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/23 :  00:55:46  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Åhoj !

Efter ännu en kväll i garaget så kan jag konstatera att rör låter bättre. Bilder kommer imorgon om jag hinner, kan nog bli en och annan fråga också.

God jul på er allihop !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/25 :  22:52:39  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Gokväll och god fortsättning på er !

Nu finnes lite tid för övriga nöjen så lite mer bilder kommer här:

Börjar med en på delningsfiltret som nån efterfrågade:


Inte många byggbilder på detta projekt men de få som blev kommer här:

Vart tvungen att fälla in en liten ram i öppningen för att få nåt att skruva i.


Sen måste man ju testa bara för att se hur det ska bli.


Skruvade i element, delningsfilter och stoppade i lite dämpfilt.
Tog fram en gammal bekant.


Sen en ny bekant som jag förvisso träffat förut hemma hos brorsan.


Dax för min nya kompis att göra entre.


Lägger med en bonus lite snett sedd från sidan också.


Lite reflektioner:

Sammanfattningsvis kan man säga att avloppsröret spelar bättre än "burken" röster kommer fram starkare/tydligare. Vilket är konstigt då de har samma volym och på en höft lika mycket dämpning.
Ljudet från burken är.... ja burkigt i jämnförelse
Båda lådorna är slutna på 9 liter.
Nån som har nån teori kring det ?

Så nu ska här börjas labbas lite med de olika designerna.
Tänkte börja med att ge dem lite basreflex, har köpt 40 mm vitt avloppsrör att leka med (lika bra att fortsätta på avloppsspåret).
Till att börja med vill jag se hur lågt jag kan få dom att gå.

-Ska jag börja med långt eller kort rör ? (speca gärna i cm)
-Kan reflexrören "sticka ut" från högtalarröret eller blir nåt konstigt då ?
-Vad händer om man använder typ slang som basreflexrör ? böjbart är smidigt om man saknar lite utrymme

Kommer toppmontera diskanten på "burken" för att de ska få ungefär samma förutsättningar.

Kommentarer är alltid välkomna !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/12/29 :  11:04:01  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hallå !

Nu har jag gjort om båda lådorna basreflex, röret har tyvärr börjat "spela med" i basen, så rör var kanske inte så bra......
Lådans basreflexrör spelar också med en del sång osv, nån som har nån bra lösning på det ?

Basen går lite djupare nu, har testat med 5, 10 och 15 cm basport i "burken" men porten spela med på alla, kanske ska flytta den till baksidan eller rikta den nedåt istället. Så man inte hör den "direkt" ?

Alternativt bygga nya minimalt stora lådor bara för skojs skull eller har nån någon annan kul ide ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/29 :  11:21:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kanske kan testa att staga röret med typ, kapat kvastskaft eller nåt?

För övrigt gillar jag dina "nautilus"-rör!
Kul med kreativ anda så häri trista vintern!
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000