HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Letar GPS till bilen. Topp Tre Tillverkare? Köpt!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/12/30 :  20:26:41  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tackar för all hjälp
Det bidde en Garmin Nuvi 2595LMT

Den har fungerat strålande överlag.
Hamnade i en trädgård på landsbygden utanför Audiern, Bretagne en gång men inte många problem på 12 dagar och 450 mil.
Största problemet är nog mig själv, att släppa loss och lita på grunkan men samtidigt inte köra in i trädgårdar...

Hejsan hoppsan i mellandagarna.

Tänkte köpa en GPS till bilen.
Den behöver Europakartor.
5" skärm är bra för gammal gubbe.
Den ska självklart förstå hur jag tänker...
Trådlös hyperling till yacuzin behövs inte.
Inte spotifyfotoalbumtv heller.

Hur ser Er top-tre lista bland tillverkare ut?

GOTT NYTT!!!
/mace

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2012/04/13 16:04:43

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/30 :  20:42:56  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag köpte TomTom VIA 110 i somras, körde genom Europa, hamnade i Grekland och sen körde jag hem. Fungerade utan problem. Enkel att använda och hittar alternativa vägar snabbt om man missar, kostade inte mycket och innehåller inte massvis med onödiga funktioner.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/12/31 :  19:59:27  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
iPad 3G med bilhållare och navigon alt tomtom mjukvaran? Ungefär 3000 räknat på en begagnad.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/01/01 :  19:36:04  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
De som är mest innovativa och som jag upplever håller bäst (dvs de vi har minst strul med) är Navigon. De har en maskin som heter 72 ute nu för runt 1600kr som har allt man behöver och lite till. Den hade jag köpt
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/01/02 :  07:47:33  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Fundera en stund till på om du verkligen behöver en GPS, 99 av hundra köpta hamnar snabbt i byrålådan, av alla jag känner som nödvändigtvis hade behov av en GPS så använder ingen den efter någon vecka...tämligen onödig pryl.
Självklart gör man som man vill med sina pengar men tänk på vad man kan unna sig på resan istället för att lägga 1-3000:- på någon pom-pom.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/01/02 :  07:55:17  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Man kanske inte behöver den .... men behöver men bil? Om man tar bus eller tåg istället
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/01/02 :  11:35:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Köpte en Tom Tom för flera år sedan som säkert inte idag är det mest moderna. Den kostade då 1600 spänn och jag använder den alltid när jag ska köra till okända marker, som t.ex när jag skulle besöka Byzan. Utan GPS så hade jag aldrig hittat fram till honom. Anledningen till att jag köpte GPS var mina föräldrar som då bodde i Malmö. När jag från Stockholm till Malmö kom ner på hösten, då var det mörkt och det var svårt att hitta. Jag körde bort mig många gånger och det blev efter midnatt innan jag kom fram. I det fallet var en GPS jättebra. Jag minns en annan när en kompis var på en motorträff i en för mig okänd stad. Han ringde mig och berättade att han tappat bilnycklarna. Jag åkte ditt med reservnyckel och GPS. Det var många gator som var avstängda av polisen, men tack vare GPS och mobil kunde vi hitta varandra och han kunde åka hem med sin egen bil. Visst är det bra med GPS.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2012/01/02 :  11:36:51  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Älskar tåg Ohh! Veolias 1-klass är en resa bakåt i tiden på bästa sätt, panoramavagnen är inte fy skam den heller

Senast vi åkte till södra Frankrike var det tåg för hela slanten. TGV uppfyllde alla förväntningar.. och fördommar.. fransoser och tvål

Det bör tilläggas att jag har en Mio moov 200 som jag använder en hel del till vardags.
Tyvärr kostar nya kartor nästan lika mycket som en ny maskin så..

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2012/01/02 :  11:38:12  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
iPad 3G med bilhållare och navigon alt tomtom mjukvaran? Ungefär 3000 räknat på en begagnad.


Ja Då skulle t.o.m. jag gilla skärmstorleken


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/01/02 :  11:41:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Man kanske inte behöver den .... men behöver men bil? Om man tar bus eller tåg istället

Det förutsätter att det finns buss eller tåg på den aktuella sträckan, samt att de går på den tidpunkt man behöver åka och dessutom inte tar eoner av tid.

Jag håller dock med om att GPS nog kan bli ytterligare "en pryl i byrålådan". Har man bara behov av det någon enstaka gång bör man nog fundera på om inte en telefon med navigationsprogram är smartare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:21:20  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tänk också på att mobiler/iPad använder sig av 3G masterna som stöd till gps-satelliterna. Funkar väldigt bra i tunnlar och dylikt. Mycket snabbare också och kan spela musik samtidigt
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:30:44  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:
ztenlund Posted - 2012/01/02 : 11:41:04


Det förutsätter att det finns buss eller tåg på den aktuella sträckan, samt att de går på den tidpunkt man behöver åka och dessutom inte tar eoner av tid.

Jag håller dock med om att GPS nog kan bli ytterligare "en pryl i byrålådan". Har man bara behov av det någon enstaka gång bör man nog fundera på om inte en telefon med navigationsprogram är smartare.


Min kommentar var svar till @sopwith kommentar som jag tycker är onödigt. Det är till var och en bestämma över sin ägna köp. Den som inte har bilat genom Europa och speciellt genom den södra delen, utanför motorväggen, vet att ett bra GPS är guldvärt. Att bli uppmanad att köra ett alternativ väg innan man fastar i 20km "stau" med små barn i bilen är priceless
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:41:38  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Verkar som Garmin köpt upp Navigon, har haft både Tom Tom och Navigon, just nu en Navigon 8410 http://www.navigon.com/portal/sv/produkte/navigationssysteme/navigon-premium/navigon_8410.html och är mkt nöjd, saknar dock att man inte kan undvika del av rutt som man kunde med Tom Tom, så har ju Tom Tom snabbare uppdateringar av kartorna, har kollegor som kör Garmin och är nöjda, jag har även iPhone 4 med Navigon och iPad 2 med Navigon. Båda funkar helt ok, framför allt gillar jag fotgängarläget i iPhonen, kanon i storstaden när man har bråttom.

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2012/01/04 :  15:48:08  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mmmmmmmmmmmmmm

Många bra råd här

Bugar!
M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000