HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Group delay?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:33:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag sitter och försöker beräkna olika högtalarlådor för att se om jag kan ha någon nytta av de Cerwin Vega basar som jag ev. tänkt köpa.

Det som sätter mest myror i huvudet på mig är det här med "Group delay".
Hur jag än gör så får jag en topp (oftast i samma frekvensområde som lådan är avstämd till) så det verkar inte gå att "trolla bort" helt.
Jag undrar vad som är att föredra (pest eller kolera) ett högt värde (ca. 29 ms.) som ligger utanför det tänkta arbetsområdet (ca. 15Hz) eller ett lite lägre värde (ca. 23 ms.) som ligger "mitt i skottlinjen" (ca. 50Hz)

Vilket värde på Group delay kan man ha utan att det stör helheten?
Har rummets storlek någon betydelse för vilket värde på Group delay man kan tillåta? Mitt rum är ca. 15kvm.

En annan grej som jag undrar över är om det finns något givet samband mellan elementets Fs och lådans avstämmning, kan man tex. ha en avstämmning på 20Hz fast elementets Fs är 28Hz...?



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/01/02 13:39:29

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:41:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det som sätter mest myror i huvudet på mig är det här med "Group delay".
Hur jag än gör så får jag en topp (oftast i samma frekvensområde som lådan är avstämd till) så det verkar inte gå att "trolla bort" helt.
Jag undrar vad som är att föredra (pest eller kolera) ett högt värde (ca. 29 ms.) som ligger utanför det tänkta arbetsområdet (ca. 15Hz) eller ett lite lägre värde (ca. 23 ms.) som ligger "mitt i skottlinjen" (ca. 50Hz)


Group delay är fasens minusderivata. GD talar alltså om hur fort
fasen ändras. Fasen ändras fort när tonkurvan kröker sig, så som
vid resonanser och delningsfrekvenser. Din avstämning är ett
akustiskt delningsfilter och därför vrider sig fasen där.

quote:
Vilket värde på Group delay kan man ha utan att det stör helheten?


1000 x 0.8 / frekvensen = "tillåten" GD i millisekunder (ms)

quote:
Har rummets storlek någon betydelse för vilket värde på Group delay man kan tillåta? Mitt rum är ca. 15kvm.


Nej.

quote:
En annan grej som jag undrar över är om det finns något givet samband mellan elementets Fs och lådans avstämmning, kan man tex. ha en avstämmning på 20Hz fast elementets Fs är 28Hz...?


Det är en stor fråga. Däremot, vill man ha vettigt låga q-värden bör
lådan (basreflex) vara avstämd till eller över elementets fs.
Tappade horn har sitt optimum vid 0.5-0.7 x fs eftersom elementets
styvhet måste stå för all komplians (fjädring).

Har du dock ett högt q-värde på elementet från början kan du stämma
av lådan (BR) under fs med gott resultat. Dock blir lådan väldigt
stor. Lådan blir då som en sluten låda med lite hjälp i botten.
Generellt är en "riktig" BR bättre.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2012/01/02 14:41:22
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  13:47:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tusen tack Petter!

Elementens Qts är 0,40 och lådornas storlek är av underordnad betydelse, blir de stora så blir de.
Fs ligger runt 30Hz (olika siffror från olika källor) så kanske en avstämmning (BR) runt 35Hz då?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  14:20:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
0.8 / frekvensen = "tillåten" GD i millisekunder (ms)
Ehh, jag får värden i stil med 0,02-0,05 ms! (eller är detta sekunder dvs. 0,02 s = 20 ms?)
Är det nu så att lägsta tillåtna GD för tex. 33Hz är 0,024 ms så blir det extremt svårt att lyckas. Jag hamnar mellan 15-30 ms hur jag än bär mig åt

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/01/02 14:22:00
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/02 :  14:41:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Varsågod, ja det är klart. Jag skrev fel enhet, ändrar lite i formeln...Nu är det rätt.

Angående din bas, prova med en testlåda. Ofta behöver man bygga
större låda än vad man först tror baserat på simuleringar.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  21:03:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Varsågod, ja det är klart. Jag skrev fel enhet, ändrar lite i formeln...Nu är det rätt.
Då blev det helt plötsligt inte omöjligt längre

quote:
Angående din bas, prova med en testlåda. Ofta behöver man bygga
större låda än vad man först tror baserat på simuleringar.
Ja visst kan jag prova mig fram (speciellt när t&s parametrarna är lite osäkra) men det jag främst undrar är om dessa basar passar för mina önskemål (tight torr bas med bra tryck i trummor och basgitarr).

De parametrar jag hittat:
Qts 0,38
Vas 178
Fs 28

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/02 :  21:23:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är rädd att den basen har för lågt fs för att passa till ett tappat horn med den tillämpning du tänker dig.
Som hembioTH blir det säkert mumma.

Kolla även basreflex, elementet verkar vara designat för det.
Prova att räkna på en avstämning på ca 35Hz.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/02 :  22:06:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja du, det är inte lätt med så få parametrar tyvärr.

Prova 200 liter, port på 200cm2 som är 40 cm lång. Blir avstämt till 24 Hz.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:05:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag är rädd att den basen har för lågt fs för att passa till ett tappat horn med den tillämpning du tänker dig.
Som hembioTH blir det säkert mumma.
Kolla även basreflex, elementet verkar vara designat för det.
Prova att räkna på en avstämning på ca 35Hz.

Elementen kommer från ett par slaktade fullrange basreflex (AT-100 gissar jag på) och OM jag köper dom så blir det troligtvis BR av dom.
Det är just den sköna basknuffen i bla. trummor som jag vill minnas var häftig med de CV-högtalare jag har hört (registret över ca. 300 Hz lät dock horribelt illa, men det saknar relevans här)

quote:
Ja du, det är inte lätt med så få parametrar tyvärr.
Prova 200 liter, port på 200cm2 som är 40 cm lång. Blir avstämt till 24 Hz.
Najs! men ska jag verkligen stämma av så lågt tro?

Well, det ska inte designas några lådor idag.
Jag är mest nyfiken på om jag ska nappa på erbjudandet, 1500kr för 2st nyligen omkonade CV ATW-15.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/01/02 23:21:11
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:05:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vilket qtc ger den där 200-liters boxen då?

Om man tar 150 liter BR-låda och portens avstämning till 35Hz, vad blir det för portdimensioner då?
och vilket qtc kan man tänkas ha där?

edit: Jag ställer naturligtvis frågan iom att jag inte har något beräkningsprogram installerat på denna dator.
Annars hade jag ju kunnat räkna själv.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/01/02 23:08:27
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:13:22  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
WinISD föreslår 146 lit och "Tuning freq" 30 Hz (antar att det är samma som lådans avstämning?), det blir då en ganska rak kurva från 45 Hz och helt utan puckel.
Port: 104cm2, 16cm lång.

Edit: Group Delay enl. WinISD exemplet ovan:
En topp på 20 ms vid ca. 27 Hz.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/01/02 23:15:18
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:45:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Group delay är fasens minusderivata. GD talar alltså om hur fort
fasen ändras. Fasen ändras fort när tonkurvan kröker sig, så som
vid resonanser och delningsfrekvenser.

Eftersom GD alltid är positiv så antar jag att GD = abs(fas-derivatan).
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/02 :  23:51:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Egentligen tror jag inte att man behöver bekymra speciellt mycket över GD under 30Hz, så länge den inte astronomiskt stor.
Det finns ju inga instrumentet som spelar tight på något vis i de frekvenserna.
Kanske flygelns lägsta ton ligger därikring.
Annars hittar man väl bara orgelns 32'-pipor där. Och dom är så långsamma att organisten måste spela lite i förväg för att inte ljudet ska komma alltför sent.

Det ska möjligtvis vara elektronisk musik där man kan upptäcka och irritera sig på fasinkorrekt spel under 30Hz.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/03 :  07:20:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Eftersom GD alltid är positiv så antar jag att GD = abs(fas-derivatan).


Nej, det är minusderivatan. Fasen faller dock oftast med frekvensen men
inte alltid. Kolla TH och kom ihåg att 0:an ligger på den grupplöptid
som är vid höga frekvenser eftersom hornresp bakar in faslöptid och
grupplöptid till ett

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/01/03 :  10:37:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om jag inte missminner mig så är det det är en XL-bas, vill mena att det var sådana dom satte i AT-serierna..
1500:- låter inte billigt men samtidigt inte dyrt heller..

Om du vill ha "punchen" i basen som du upplevde med AT-100 så får du nog bygga för liten låda då dom var avstämda lite högt och fick en discopuckel vilket också medförde att man tappade lite kontroll på konen..

Om du bygger en väldigt stor låda till dom så går det att få dom att låta ganska bra.. Testa 200 liter som Petter skrev så tror jag du hamnar ganska nära optimal låda..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/03 :  14:38:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hmmm, jag tror att jag fegar ur och skippar det här med Tappade Horn.
Det får bli vanliga basreflex, eller något som är lättare att lyckas med.

Denna tråd startades främst för att jag undrade över hur mycket Group Delay man kan acceptera.
Mina ev. kommande basbyggen och (amatörmässiga) funderingar kring detta fortsätter jag i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80620&whichpage=9

P.S Cerwin Vega basarna heter ATW-15 och kommer från ett par AT-15

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000