HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ändra rubrik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/01/03 :  14:19:01  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hej,

borde inte denna avdelning istället heta datorbaserad hifi eller nåt sånt? Nuvarande rubrik tar ju bara upp två möjliga sätt att spela upp musik baserat på en dator eller nätverk.

Eller kanske "modern hifi"? :-)

Bara en tanke...

S

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/01/03 :  14:31:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det kan förstås diskuteras, men ursprunget till forumet är just Flerkanals-HiFi, vilket inte nödvändigtvis har något med en dator att göra. Alltså syftade det från början på typ flerkanals-SACD, DVD-Audio och liknande. När det började bubbla med Squeezebox osv på bl a CES* utökades det tidigare existerande forumet med "WiFi" som det nu står. Vi var väl inte helt överens om vad det skulle heta, men nu blev det som det blev. Jag håller personligen med om att det inte är ett helt lyckat namn.

* Jag tror att det är från något där WiFi är hämtat och det syftade i det sammanhanget inte på nätverkstypen. Förmodligen något med Wireless Fidelity eller något liknande, men jag är osäker.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/03 :  14:36:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det inte bara kan diskuteras, det BÖR diskuteras!
Jag har själv, och flera andra, tagit upp detta tidigare.

WiFi är bara marknadsföringsblaj, att använda i ljudsammanhang är dessutom motsägelsefullt Du kan inte ha både trådlös överföring och hög "fidelity"... (IMNSHO)

Dessutom vet jag inte ens om det är relevant att separera dessa diskussioner, för det handlar definitivt om HiFi-diskussion!!!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/01/03 :  14:42:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Dessutom vet jag inte ens om det är relevant att separera dessa diskussioner, för det handlar definitivt om HiFi-diskussion!!!


Drar vi den logiken till sin spets så ska vi bara ha ett enda gigantiskt forum, plus OffT. DIY syftar till att bygga HiFi, Bildreportagen handlar om HiFi, Vinyl är HiFi osv. (!!!) Det hör inte till vanligheterna att den modellen tillämpas, för att uttrycka sig försiktigt. Sedan är det klart att det är en avvägning hur många avdelningar man ska ha och om vad.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/01/03 :  15:40:16  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Kanske det borde vara två avdelningar: en för mångkanal och en för datorbaserad avspelning (underförstått i två kanaler)? Tror dessa två ämnen ofta skiljer sig mycket åt snarare än utgör en naturlig kombination...

S
Go to Top of Page

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2012/01/04 :  23:16:00  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message  Reply
Jag röstar fullt ut med Stefaeri2001

Intresset växer ju enormt för datorbaserad avspelning och vad jag har sett så är det inte alls nå drag här efter flerkanal.


Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/01/04 :  23:40:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
+1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/05 :  09:51:15  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Kanske Datorljud passar?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/01/05 :  10:16:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Datorbaserat ljud är framtiden så det måste vi både inse och hantera på ett konstruktivt sätt. Att ha ett forum för detta är för mig helt logiskt och det som alla nystartade forum har.

Inte skall väl Hififorum vara sist att göra så?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/01/05 :  18:06:44  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Så, kom igen nu, ztenlund, juryn har talat! :-)
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/01/05 :  18:12:46  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Datorbaserat ljud är framtiden så det måste vi både inse och hantera på ett konstruktivt sätt. Att ha ett forum för detta är för mig helt logiskt och det som alla nystartade forum har.

Inte skall väl Hififorum vara sist att göra så?

Datorbaserat ljud är iaf en del av framtiden, vet inte om jag någonsin kommer att överge vinylen

Vad rubriken beträffar - så visst skulle kanske en förändring göra det lättare att hitta det man är intresserad av?
För egen del tycker jag admin får avgöra hur det ska vara/bli.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/01/09 :  14:55:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Förmodligen något med Wireless Fidelity eller något liknande, men jag är osäker.

Ja precis så var det tänkt från början. Sedan om hifin skall vara flerkanalig eller datorbaserad tycker jag är en mindre fråga. mvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000