HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Whest Audio PS.30 RDT
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/01/05 :  23:22:53  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag tänker göra ett tappert försök till en recension av Whest Audio PS.30 RDT phono/Riaa amplifier, efter att ha spelat med den i styvt en månad.

Jag köpte ett Whest Audio PS.30 RDT på öppet köp efter tips här på forumet, plus en hel del snokande på nätet.
(Det kommer inte att återsändas till Whest.)
Tråden finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85647




Förstärkaren bor i en stabil gråeloxerad aluminiumlåda med en diskret text i mörkare grå och en liten röd lysdiod på fronten.
På baksidan hittar man ingångarna med tillhörande jordskruv, utgångar med RCA och ett par balanserade utgångar med XLR-kontakter.




På undersidan finns en liten lucka, bakom den finns inställningarna för förstärkning och ingångsimpedans, mer om detta senare.

PS.30 RDT är byggd som äkta dual mono, med två separata nättransformatorer.

Spänningsmatningen sker via standard IEC-kontakt, strömbrytaren sitter på baksidan.
Enligt manualen behövs uppvärmningstid, ("6-12 hours is sufficent time for the sensitive components to find their 'steady state' working temperature") så den bör vara igång hela tiden.

Förstärkningen kan väljas i 6 olika lägen: 40dB, 50dB, 55dB, 60dB, 65dB och 72dB.
Ingångs- (belastnings-)impedansen kan väljas mellan: 47K#937;, 15K#937;, 1K6#937;, 470#937;, 220#937; och 100 #937;, eller parallellkopplade kombinationer av dessa.
Exempel: Vill du ha 150#937; väljer du 470#937; och 220 Ohm (470#937; // 220#937; = 149,85#937;)

Använd hårdvara:
Pickup: Lyra Delos
Tonarm: Kuzma Stogi Reference
Skivspelare: Kuzma Stabi
Skivspelarkabel: Original Kuzma, Van den Hul M.C.D 502 silverkabel
Riaa-steg: Whest Audio PS.30 RDT (60dB, 100#937;)
Signalkabel: Marcus Cables - Black Silver mkII XLR
Förförstärkare: Krell KCT
Signalkabel: Marcus Cables - Black Silver mkII XLR
Slutsteg: Krell KSA-200S
Högtalarkabel: Marcus Cables - Black Silver Maestro BW
Högtalare: Carlsson OA52.2


Mjukvara:
Roger Waters - Amused to Death
Pink Floyd - DSOTM
Eva Cassidy - Songbird
Andreas Vollenweider - Caverna Magica
David Lindley and El Rayo-X - s/t
Audioslave - Out of Exile
Supertramp - Crime of the Century

Jag börjar med Roger Waters - "Amused to Death", som jag tycker är en spännande skiva både musikaliskt och ljudmässigt.

Skivan är mycket dynamisk så tystnaden är viktig, tystare än så här blir det inte.
Riaa-steget är brusfritt, även på väldigt hög lyssningsvolym.

Skivan har många ljudeffekter och små bakgrundsljud typ syrsor, hundar och röster. Tydligheten och fokusen på dessa småljud är bland det bästa jag har hört. Exaktheten på placeringen i rummet (höjd, bredd och djup) ger en imponerande 3D-känsla. Det är framför allt djupledsinformationen som imponerar mest. Dynamiken är också helt i toppklass.
Ljudet är högupplöst utan att förlora musikalitet eller värme.

Sekvensen med alla klockorna i "Time" på DSOTM bjuder på en helt ny upplevelse, hela väggen är full med klockor och det går att peka ut varenda av dem. Skivan har alltid varit en av mina favoriter så den har snurrat många varv på tallriken, men jag har aldrig hört den med så här mycket energi och detaljer förut.

Eva Cassidy's underbara röst i låten "Fields of Gold" från albumet Songbird ger mig ståpäls. Luftigt med en varm och behaglig ljudbild. Mellanregistret är kristallklart och utan betoningar.

Första låten på Andreas Vollenweider - "Caverna Magica" börjar med fotsteg i gruset för att sedan förflytta sig in i en grotta. Här skapas verkligen illusionen av att det är en grotta, (och stor är den). Många småljud kom fram, ekot av takdroppet har jag inte hört så tydligt tidigare.
När Andreas börjar spela på sin harpa är det stor skillnad på attacken vid anslaget jämfört med tidigare Riaa-steg som varit inkopplade/testade. Detta är i en klass för sig. Övertonerna från harpan klingar ut, utan begränsningar. Diskanten verkar nå hur högt som helst.

För att testa "svänget" eller "stampa takten förmågan" plockades först David Lindley and El Rayo-X fram och låten Mercury Blues. Det finns låtar som gör mig glad, och detta är en av dem. Här är det inga problem med "svänget", foten rycker som vanligt och det är svårt att sitta stilla, ljudet är helt i min smak. Vissa (högupplösta) apparater kan ha en förmåga att förstöra det roliga i sådan här musik (de är så överanalytiska att spelglädjen försvinner).

Näst på tallriken är Audioslave - Out of Exile, här har det på sina ställen varit ett ganska "grötigt" ljud med de riaa-steg som jag har testat tidigare.
RDT'n behåller separationen även när det "hettar" till. Det är inga problem att följa Tim Commerford's basspel, och Chris Cornell's röst drunknar inte i en grumlig ljudmatta.

Sist kommer ett mästerverk som har snurrat oräknerliga varv på svarven genom åren, det är plattan: Crime of the Century med Supertramp. Det är ett fantastiskt driv i musiken, ljudet är välbalanserat, separationen och placeringarna har inget övrigt att önska.

Jag har aldrig upplevt det "flytet" i musiken tidigare, det känns så narturligt, levande och oansträngt.

Givetvis har det spelats många fler skivor än de som jag omnämt här, men jag tror det räcker såhär.

Sammanfattning:
Jag sökte ett Riaa-steg som skulle passa mina tekniska krav, vara tyst, ha bättre dynamik, högre upplösning men inte överanalytisk, neutralt men inte kallt, auktoritärt men inte påfluget och det skulle låta bra även på "vanliga" skivor.

Efter mycket letande, lånande och testande hittade jag vad jag hade sökt. Det är utan tvekan det bästa Riaa-steg som jag har lyssnat på.
Det är inte billigt, men det är värt varenda öre = Prisvärt.

Detta steget lyfte vinylavspelningen till en helt ny division jämfört med tidigare.
Letar du efter ett tyst, flexibelt och neutralt Riaa-steg med enastånde upplösning och soundstage, ge Whest Audio PS.30 RDT en chans, det är det värt.

Det finns tre olika modeller av PS.30: PS.30R för £1899.00, PS.30 RDT för £2899.00 och PS.30 RDT SE för £4500.00 - £4700.00 (beroende på färg).

Skillnaderna kan du läsa här:
http://www.whestaudio.co.uk/content.asp?ContentID=1


Teknisk spec.:

Model No.: PS.30RDT
#8226; RIAA curve accuracy: 18Hz - 22Khz +/- 0.2dB
#8226; Frequency response: 5Hz - 65Khz -10dB /- 1.0dB
#8226; Working band: 15Hz - 85Khz
#8226; THD+N: 0.006%
#8226; MM Gain 40dB
#8226; MC gain 50dB-72dB internally adjustable 6 steps.
#8226; Connections: Silver Unbalanced RCA, Neutrik XLR impedance balanced
#8226; Connectors: Silver Audiophile
#8226; Unpacked weight: 4.5Kgs
#8226; Packed weight: 6Kgs
#8226; Dimensions: W 430mm D 290mm H 78mm

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2012/01/06 :  13:59:22  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Kan inte annat än hålla med, Whest är trevligt.
Kul att du gillade det.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000