HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gammal HK reciver med en kanal defekt!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/12 :  23:46:33  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag har en äldre Harman kardon reciver modell 930 ståendes i sovrummet som jag kom över vid nåt tillfälle.
Men ja har ett problem & det är de att den är mycket svagare på den högra kanalen.
Ja undrar då är det något som går att fixa själv utan att behöva lämna in den & i så fall vart kan felet tänkas sitta?

Då jag i övrigt är ganska så nöjd med den så är det ju synd att kasta bort den!

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/13 :  00:51:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Varierar det med volymen? Tänker att det kan vara poten som gjort sitt?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/14 :  15:46:55  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Nej det varierar inte med volymen & för övrigt så är det bra ljud ur recicern men höger högtalare hörs knappt om man jämför med den vänstra.
Vet inte riktigt vart man ska börja leta efter felet.
Dom flesta metallrattar på recivern är i bra skick även displayen.
Reglagen som man väljer ljudkällorna med är fortfarande trög precis som det brukade vara på den tiden.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/14 :  16:25:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
...och balans-poten för ingen skillnad? Tänkte om den gett sig.
Vad annars? Nån konding på dåliga kanalen som gett sig? Inget som är uppenbart när du lyfter locket som läckande elektrolyter mm mm?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2012/01/14 :  17:00:59  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Provat att trycka på alla knappar som påverkar signalen (Tone defeat, tape monitor, speaker 1 o 2, hi low filter, ingångsväljare mm)? Sedan sitter det väl en bygling på baksidan för för o slutsteg, provat att ta loss o sätta dit igen ifall det är något glapp där? Provat att växla högtalare så det inte är något fel på dom?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/18 :  22:39:29  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag har provat med att trycka på knappar & även provat att mäta vid högtalarutgångarna som ja kopplat dom till mätvärdena blir ändå ganska så lika.
inga läckande elektrolyter det har jag kollat.
Däremot så har jag inte provat att mäta vid någon av nätdelarna än.
Kollade för skojs skull efter nya såna här kondingar men det verkar vara otroligt svårt att få tag i nya så jag hoppas att det inte är de som är problemet.
Problemet med det svagare ljudet i den högra kanalen är ingenting som bara är ibland som om det skulle vara glappt utan det är konstant oavsett vilken källa jag använder mig utav!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/18 :  22:52:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hade svagt ljud och lite brum i ett monoblock en gång, det var innan jag började löda själv, vill minnas att killen som lagade det sa att det var en likriktarbrygga som han bytte.

Kondingarna måste inte vara identiska om du byter, likvärdiga eller bätre :)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/19 :  23:27:27  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Nej jag har bytt kondingar i andra apparater tidigare men dessa är speciella & jag vet att dom inte behöver vara identiska.
Brum är ingenting jag har problem med.
Likriktarbrygga vart sitter den är det vid någon av nätdelarna kanske då det verkar höra ihop med strömmen?
Eller kan det vara där nätsladden kopplas kanske?
helvågslikriktare & hur vet man vad det är för en som kan passa är det för till ex 250v?
Minns att jag såg nåt på insidan av apparaten som man dessutom kunde ställa om strömmen i olika voltlägen säkert beroende på i vilket land man bor men det kanske inte är samma.

Edited by - PeterE on 2012/01/19 23:31:49
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/19 :  23:34:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nej, likriktare sitter efter transformatorn och omvandlar AC till DC, kan vara en fyrkantig eller rund brygga(eller fler) eller ett gäng dioder.

Kan du inte ta kort och lägga upp? Även på de speciella kondingarna?

Lättare än att försöka hjälpa blint.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/20 :  00:30:57  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja jag kan fixa kort dock vet jag inte hur jag får in dom direkt på sidan.
Men i värsta fall så kan jag maila över bilder om du ger mig din mail adress!
Jag ska se om ja kan fixa några kort under morgondagen.

Edited by - PeterE on 2012/01/20 00:33:09
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/20 :  08:54:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag tror inte att det är något i nätdelen som är problemet.
Kan du mäta om det finns signal före och/eller efter balancepoten?
Kollat säkringarna?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2012/01/20 :  09:02:29  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Schema finns här att ladda ner: http://www.hifiengine.com/manuals/harman-kardon/hk-930.shtml

Enligt schemat så ska det stå pre amp out/main amp in (L/R) på kontakterna på baksidan, mellan dom så sitter det en bygling ryck loss den o tryck tillbaka dom o se om det blev något skillnad.

Hittade en bild (om den stämmer..). Troligtvis har du en u likande bygel istället som på bilden röd/svart kontakter.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/20 :  23:09:51  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja & får jag loss dom så kommer jag nog att byta dom mot väldigt korta rca kablar med kontakter som jag sett en del ersatt dom där gamla järnbitarna med.
opethic jag har både mätt & kollat säkringarna.
Angående det där med nätdelarna så handlade det mer om att leta upp en likriktarbrygga som mayday tipsade mig om.
Jag vet inte hur man lägger upp bilder direkt i tråden så jag har mailat över några nytagna bilder till mayday som han ska hjälpa mig att lägga upp.
Kondingarna såg för övrigt ganska så fina ut.
Det kan vara allt i från en kopplingsplint till dåliga kablar då den här recivern ändå börjar bli rätt så gammal!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  23:19:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Bilderna är av lite låg upplösning för att man ska kunna se så mkt.

Däremot tror jag det finns en våning "under" med komponenter...






DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/01/21 :  11:24:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Gör som opethic föreslår - följ signalen och se var den "försvinner"!

Med ett scope och kopplingsschemat så följer du enkelt signalen och kan se var kedjan brister.
Sedan är det "bara" att lista ut varför transistorn, dioden, motståndet eller vad nu var, gick sönder!

Lycka till med felsökningen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:19:11  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja jag får väl koppla upp scopet då någon dag när jag känner att tid finns.
Service manualen tror jag att jag kan ha på datorn sedan tidigare.
Mayday du skriver att det finns en våning under med komponenter också det kan nog finnas om man lossar på bottenplattan.
Men är det några komponenter du tänker lite extra på eller menar du bara att jag bör kolla bara?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:23:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nej, inget särskilt jag tänkte på men man såg inte likriktare, hur kondingar var anslutna mm. Det är RIFA kondingar va? Svalander har haft såna för nåra år sedan iaf.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/22 :  23:08:17  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Då får jag väl prova att plocka ner den vid nåt tillfälle & mäta kondingarna.
Visar det sig att dom är dåliga så kan ja ju försöka att kontakta herr josef svalander & höra om han har några kvar.
En annan sak som jag upptäckte när jag slog igång recivern sist var att det knäppte till ganska så kraftigt i högtalarna när ja slog på högtalarpar 1 som jag använder så ja ska även se om man kan rengöra lite där eller se över någon eventuell kabel bakom.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/24 :  20:15:09  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Faaan jag fick en dålig start.
Mätte med pinnarna på lite fel ställe kändes det som.
Den slocknade helt & den 3e 1.5A säkringen baki är garanterat med 100% säkerthet trasig då den såg riktigt ful ut när jag tog ut den.
Men jag ska fixa en ny säkring & prova lite mer.
Det såg nästan ut att vara original säkring då den såg ganska så gammal ut.

Edited by - PeterE on 2012/01/24 20:33:02
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/24 :  22:03:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/24 :  22:05:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Peter du får skicka större bilder med bättre upplösning.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/01/25 :  17:10:37  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Frågan om det går att göra med en vanlig kompakt kamera.
Men jag ska titta på det kanske får se om ja kan ställa om kameran så den tar bilderna i raw format i stället.
Den där lite större 1.5A säkringen som gick för mig verkar vara lite special men jag fick tips om att ja ska ta med den till någon musik affär & i så fall så köper jag nog på mig ett gäng.

Edited by - PeterE on 2012/01/26 23:23:14
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/02/06 :  15:28:03  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Nu före helgen så köpte jag nya säkringar.
Men tyvär så råkade jag ut för tråkigheter nu när jag idag skulle felsöka idag då jag provade att peta dit en ny säkring för strömmen.
Jag hade recivern upp & ner å det började att ryka så fort som fan så drog jag ut kontakten!
Röken tror jag kom ifrån det där kortet som man ser lite utav även på undersidan närmast säkringshållare , högtalaranslutningar med mera.

Någon som vet mer eller ska jag skruva i sär den mera & återkomma med mera bilder?
Eller ska jag rentav se om det går att skruva loss kortet?

Edited by - PeterE on 2012/02/06 17:46:58
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/06 :  20:46:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply




DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/02/07 :  14:41:02  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Frågan är ju vad det där kortet har för funktion & sist jag kollade så såg det nästan ut som små svettspunkter på 2 av dom där piggarna som sitter längst ner.
Det kan vara dom som ryker men det luktar ändå lite halvkonstigt!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/02/14 :  20:57:34  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Om det bara ryker i från piggarna som det börjat smälta lite på är det då risktfritt att ändå koppla in den för att mäta eller bör man undvika att alls koppla in recivern?
Känns som om något är lite halvgalet med strömmen.
Jag ska försöka komma in igen på mitt gamla pixbox konto så kan jag nog bifoga egna bilder snart

Edited by - PeterE on 2012/02/14 21:07:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000