HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Stativare och Golvare och kablar och...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/01/23 :  19:22:03  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Har tyvärr varit borta från detta forum en längre tid pga att andra intressen tagit upp för mycket tid. Sedan har det varit flyttning till hus, med allt vad det innebär. Men nu har det kliat allför länge för att inte sätt igång med lite byggande.

Tanken är att det ska byggas om ganska mycket i mitt/mina ljudsystem, så förhoppningvis blir tråden lång

Hur som helst så kan vi väl börja med lite bilder på ett gäng stativare som ska få agera diskret hembio. Dessa är inga påkostade saker, men vardagsrummet är dumt, så det känns som att kasta pengarna i sjön att ett seriösare system.

http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm

Hade nästan allt hemma, så det är värt ett försök.

Tyvärr låg kameran hemma när bygget drog igång, så den biten får vi hoppa över...

Bakstycke, med försänkning för basreflexrör.



Front som limmas ihop med kammaren som ska täcka diskanten på insidan lådan. Mycket viktigt att det är just genomfärgad mdf som används



Blir till att använda långa skruvar till diskanten



Så åker dom ihop




Fick fram en liten ekbit ur fräsen också. Massa fräslinjer med olika djup. Vänster sida grovslipad. Detta ska alltså bli sidostycken.


Det var allt som blev denna gång.
risk att det blir något pass i helgen.

Har någon sett en bordshare?

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/01/23 :  19:48:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kul med nån som bygger igen
Varför boxningen av diskanten?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/01/24 :  11:32:11  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh Troels Gravesen, han har många intressanta o bra byggen...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/01/30 :  17:29:38  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
ja du fixarstig, kan inte svara på varför. Jag har sett boxad diskant i mer påkostade byggen, så varför inte? 2mm plast kan ju inte vara optimalt tycker jag...

Har du kilgore några erfarenheter av hans byggen? jag har bara testat hans "Amish", vilket iofs var trevligt, men alldeles för basglada. Passade bra till hembio, men där satt ju plånboken stopp för att bygga 3st till...

I helgen som var gjordes några basreflexrör. Snickarkompisen som hjälper mej var uppbokad, så det hände inget på lådorna.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/01/30 :  17:56:22  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Några bilder kanske skulle vara på sin plats

Började med lite prylar från lasern på jobbet


Och några från svarven



Redo för lite värme



Färdigvärmt



På med vax och trissa. Svetsen var ok, så jag behövde inte slipa något innan jag polerade.



Upp i svarven igen, för att fixa insidan.



Sen var det klart

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/30 :  18:24:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Najs!! Om man hade tillgång till såna verktyg!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/01/30 :  20:57:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Fantastiskt, följer tråden med intresse.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/01/30 :  22:30:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
Troels Gravesen, han har många intressanta o bra byggen...

Jag har ett av Gravesens projekt, en modell som heter Zahra,låter mycket bra hos mig, det är en golvare.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2012/01/31 13:46:01
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2012/01/31 :  06:52:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jisses vilken svetsfog! Det var nog något av det snyggaste jag NÅGONSIN sett!

Det måste väl ändå räknas som "fusk" att ha tillgång till en sådan verktygspark och sådana produktionskunskaper? Jag är inte avundsjuk alls!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/31 :  07:51:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Håller fullständigt med Pac! En helt fantastisk svetsfog!
Och jag är grymt imponerad av skickligheten med materialet och maskinerna!
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/01/31 :  08:38:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läckert värre

Lägg gärna ett varv bitumen runt rörens utsida. Det tar bort ringningar i stålet effektivt.

Edit: snavfel

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2012/01/31 08:40:12
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/01/31 :  12:54:19  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tack för alla kommentarer!

Jo, visst är det fusk att ha tillgång till alla maskiner. Gör livet mycket lättare

Petterpersson: tanken var just att sätta asfaltmatta runt röret. Hålet i bakstycket på lådan har gjorts stort nog för det.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/31 :  14:13:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jäklar vad tjusigt Tror jag blir alldeles rörd.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/05 :  19:41:13  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Jaha, då var söndagspasset gjort! Fick en väldig massa gjort, jag limmade läder på
stommarna, medan snickaren slipade sidostyckena, som sedan gjordes svarta!
Det jävliga är att jag har totalkrasch på datorn, så några bilder blir det inte just nu...
Återkommer med lite bilder när jag har tillgång till dator!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:39:31  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Så, jag får strula med surfplattan föt att lägga upp några bilder.
Blir bara någon bild åt gången, då plattan segar ihop av för mycket klippa och klistra...

Lädret har iaf åkt på lådorna, och provmontering av element gick bra.
Lädret är biltemas. Gick bra att skära kanterna med vass bladkniv.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:43:07  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Lite dämpning limmades dit. Också biltemas. Limmades med spraylim.

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:45:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Najs!

Edited by - emanuelgbg on 2012/02/18 13:48:50
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:49:55  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Sidostyckena fick lite svart bets på sej. Blev brunt när det torkade.
-lugn, det blir svart när klarlacken åker på. Tyckte min ljudintresserade snickarkompis.
Och visst hade han rätt.




Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:54:56  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Lite dämp på sidorna också.


Sedan var det dags för att sätta ihop hela paketet.
Gjordes fram tillkl 22 igår, ligger fortfarande i press. Ska kanske åka och ta hem lådorna senare idag.

Nej, nu har jag inte tid med detta längre.mer bilder kommer senare.


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/18 :  13:02:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Väldigt snyggt ser det ut att bli. Kul med ny fräck design på hemmabygge. Ska bli roligt (hoppas jag) att höra vad du tycker om diskanten då jag har samma till mitt bygge. Behöver en diskant spelas in

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/18 :  13:39:10  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tack för kommentaren. Jag har lyssnat på diskanten i en annan konstruktion hemma hos en kompis, och där lät det riktigt skapligt. Den lät (iaf i den konstruktionen) väldigt mycket diskant, och inte så naturlig som jag är förtjust i. Men det är säkert en filterfråga.
Påminde lite om banddiskanten i xtz stativarna som alla har.

Hur ska jag tolka den tidigare bajs kommentaren?;)
I

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/18 :  13:50:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Skall tolkas som att jag har klumpiga fingrar och inte kollar igenom vad jag skriver! ;-)

Ändrat nu! Förlåt, jag tycker verkligen att det är fint!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/18 :  16:11:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snyggt bygge :)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/20 :  14:52:06  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Fick ihop 2 st av 5 igår kväll. Prövade bara någon minut innan jag deckade av feber. Idag står dom och spelas in för fullt, och det känns som att behöver mycke av den varan... iofs är jag halvt döv i och med min förkylning, men det är ganska vasst och platt än så länge. Diskanten låter än så länge väldigt mycket diskant. Känns som att baselement och låda försöker spela musik,. Medans diskanten ligger som ett platt hårt ljud, på tok för starkt i nivå och bara gör allt vasst. Men det har blivit lite bättre på bara några timmar, så vi får se vad de slutar. Man borde kanske kört på det största motståndet till diskanten ändå...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/23 :  10:33:52  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ett djävulusiskt snyggt bygge! Du ska nog vänta med kritisk lyssning tills du är frisk, inget låter rätt/bra med snuva.
Om du efter inspelning fortfarande tycker diskanten är påträngande kan jag rekomendera att sätta in PIO Jensen kopparfoliekondensatorer i delningfiltret. Börja med den som sitter i serie med diskanten, jag är ganska säker på att du kommer byta resten sen om du gillar vad du hör. Alufolien är inte så dum den heller men lite för korrekt och torr till diskanten. Om du inte gillar dom kan du ju sälja dom vidare.
Man tror inte att det ska göra så stor skillnad men det är nästan löjligt så bra dom är, dvs om du föredrar musikalitet och känsla framför att bli bombad i ansiktet med detaljer, som en del andra kondingar kan göra. Likaså finns det de som har förmågan att skapa enormt djupa stora ljudbilder, men dessa lägger inte till några effekter eller defekter, dom bara är överdrivet bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2012/02/23 :  21:54:43  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Tack för kommentaren. Tack för inputen ang komponenter också! Vad gällande dessa lådor vet jag inte hur mycket jobb och pengar kag ska lägga ner. Har ju dessutom 5st små lådor att i så fall köpa kondingar till, då dessa är tänkt till hembio. Diskanten har lugnat sej väldigt mycket redan, eller så är det bara jag som fått öronen tillbaka;)

Hur det än blir så ska du och jag ha ett djupt samtal gällande kondensatoret lite senare i denna tråd, för dom lite större stereohögtalarna ska troligtvis trimmas in ordentligt.

Ska försöka fixa basmoduler till stativarna och få ordning på hembioljudet, sen drar det bygget igång.

Återkommer med lite bilder på min löjligt primitiva uppställning undrr helgen.



Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000