HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips och trix tråden.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  13:15:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Pix (och jag) tyckte det verkar som en bra idé att ha en tråd där man presenterar sina små, enkla man ack så värdefulla tips och knep

På förslag av Pix lödde jag samman denna 50Kohm/3W bleedern(för att snabbt kunna tömma kondensatorer på spänning).
2st isolerade krokodilklämmor (köpte mina på electrokit)
Motstånd, det värde du önskar, jag ville ha 50Kohm/3W vilket jag fick genom att löda samman 3st 150Kohm/1W parallellt.
Kabel och krympslang.

Resultat:

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/02/10 :  15:13:42  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Bra tråd idé
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  15:16:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ja, det känns som att det finns utrymme för en sån här tråd. Om tillräckligt många skriver så kanske det kan bli en sticky vi alla kan ha stor nytta av. Idén var inte min, utan mr. Pix. Credit where credit is due

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/10 :  21:37:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Avlödningstips:

Det är redan fluss i lödfläta(de bättre iaf), men jag får MKT bättre resultat om jag drar fluss pennan över flätan en gång innan jag ska använda den. Rätt stor skillnad faktiskt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/11 :  14:42:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Svampen jag torkar lödkolven på var i princip i trasor. Tog vad jag hade hemma, en disksvamp som kommer i 10-pack för 10spänn på eurocash.
Klippte till den och vände "skrubb-sidan" upp. Till min förvåning var den bra mkt bättre än de svampar jag köpt tidigare som är avsedda för lödstationer


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/02/11 :  18:24:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Här är en bra pryl om an behöver ett par extra armar
Den är ganska stor. Får plats med en liten förstärkare på den och armarna är justerbara i alla ledder på två ställen. Armarna är tagna från magnetstativ för mätklockor.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/11 :  19:21:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ofta vill man ha testsignal av något slag, men orkar inte släpa fram ton-generatorn.
Jag fiskade upp en ev ungarna gamla MP3-spelare i soptunnan
Klipte bort hör-lurarna och lödde på RCA-kontakter
Sedan tankade jag den med ett antal blandande spår av sinustoner, sveep och lite musik.
Använde gratisprogrammet NCH Tone Generator för att skapa sveep och toner.
Enkel, flexibel och i princip gratis
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/11 19:33:25
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/11 :  19:27:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag köpte en sån här:

Bra men svindyr!
Syftet är att puppa-nålen skall "dutta" mot denna och klibbigheten frigör nålen från damm och smuts
Men materialet är faktiskt sånt där klibbigt gummi, som man kan hitta massor av i "slime-prylar" i leksaksaffären
Bara att hitta något med rätt form och klippa till som en liten "puck"
Gummit sköljs av under kallt vatten när "klibbigheten" försvunnit, så är den som ny igen
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/11 19:30:14
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/11 :  20:18:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Här är en bra pryl om an behöver ett par extra armar


Det önskar man ofta man hade när man löder, särskilt som exemplet på bilden...smått, pilligt och med en tendens att flytta sig när man kommer åt med lödkolven.

Har ingen så sjysst pryl, men väl en sån här...inte lika bra dock.
http://www.electrokit.com/stativ-hjalpande-hand-med-forstoringsglas.43276


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/02/13 12:12:57
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/13 :  18:49:24  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
En timer för lödkolven, behöver aldrig glömma den på.
En skithögtalare får fungera som stöd för lödpennan, bra tyngd.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/13 :  19:04:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Smart!

Jag vet inte varför men jag sätter på och stänger av min lödstation i steg. först 160grader, sen 250grader då jag gör rent den i tippo(tror jag det heter) och lägger ett lager tenn på spetsen. Sen upp till arbetstemp. Stänger av på samma sätt, fast omvänt så att säga. Vill minnas att jag läst nånstans för längesedan att detta ska vara bra för element eller spets?

EDIT: använder för övrigt en separat hållare för spetsen jag med, vill ha stationen längre ifrån mig för att bra med plats där jag jobbar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/02/13 19:06:34
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/13 :  19:23:03  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Låter seriöst men ni är väl proffslödare.
:)
Själv kör jag med en 30W Biltema lödpenna där jag bytt spets.
Bästa penna jag haft!Lödstationen för 700:- blev aldrig tillräckligt varm tyckte jag, sen la den av, förmodligen
av överhettning...
Den här har jag full kontroll med, även SMD lödning.
Ursäkta för OT.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/13 :  19:28:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Har en billig lödstation själv. 600spänn på electrokit tror jag. 48W om jag inte minns fel. Har dock bytt handtaget då det keramiska började krackelera. Den blir redigt varm och spetsarna är billiga, håller relativt länge på det sätt jag tar hand om dem med.

Men det är klart man skulle vilja ha en "riktig" lödstation, men pengarna går till saker att bygga istället, åtminstone för stunden.

Sorry för OT här med.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/13 :  19:56:01  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Den här ytan gillar jag!
Underbart att ha lite verktyg i utan att allt dräller på bordet.
Fick den av min fru, ett tillbehör till Ikea bordet som jag har.
Passar nog dom flesta Ikea ben.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:01:30  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Själv använder jag en gammal Weller lödkolv ljusgrön färg som jag fick gratis för ca 10år sedan kanske!
Den enda gången jag upplevde att den inte räckte till var när ja skulle löda på kontakter på lite tjockare högtalarkablar.
Timer låter som en bra ide!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:02:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nice!! Skulle behöva något liknande.
Arbetar på ett rätt stort hörn-databord. Det jag använder mest är på skrivbordsytan, sen har jag vissa saker lätt åtkomligt på den utdragbara tangentbords-ytan(som är ovanligt stor som tur är).

Har inga runda ben på hörnbordet, men kanske man kan skruva fast nåt liknande på ena sidan?
Funderar även på ett inte allt för djupt sortimentskåp eller vad det kallas. 50x50cm och inte så värst djupt som sagt med ett gäng utdragbara fack där man kan förvara komponenter.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:10:25  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Har ett litet skåp,rätt trevligt, kommer inte ihåg var jag köpte det.
Claes Ohlson?

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/13 :  20:14:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nåt sånt fast högre och inte lika djupt är det jag söker. Maximera det jag kan ha nära mig när jag löder. Lättåtkomligt men med så liten "footprint" som möjligt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/13 :  21:26:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Numera kör jag med "riktiga" instrument
Ofta gamla, men fungerande

Men innan detta, körde jag i många år med gratis-programvaran Visual analyzer:
http://www.sillanumsoft.org/prod01.htm

Visual analyzer innehåller:

Oscilloskåp



Spectrum analysator




Signal generator



Frekvensräknare


Voltmeter


Filter


Man installerar mao programvaran på sin dator
Sedan användar man ljudkortet via mic/hörlursutaget för att få ut/in signalen

Jag lödde ihop två mjuka koax-kablar med hörlurspluggar som signal/probe
För att inte rikskera att skjuta söndr ljudkortet vid överspänning monterades två diodpar med två dioder i serie, mellan signal och jod vid kontakten
På så sätt begränsas ingnalen in i ljudkortet till max 1,4V (därutöver klipper signalen)

Vill man ha möjlighet att mäta högre spänningar så, gör man det enklast med en vridbrytare med olika spänningsdelare för olika spänningar.

Ett helt mätlabb gratis mao

Kapaciteten då?
Ja, vi behöver faktiskt väldigt sällan vassare saker än så här till diy
"Speckan" (spectrum analysatorn), med enkelt standard-ljudkort, klarar teoretiskt 0-20Khz även om den högre frekvensen saknar upplösning (Nykvist teorem).
Men oftast vill man ju mest använda skåpet, för att följa en signal när man felsöker, och då räcker dessa enkla saker gott

/Pix

[EDIT]
Shit pomfritt!
Ser fört nu att även en ZRLC-meter finns i beta-version på Alfredo Accattatis sida
En ZRLC-meter mäter mao impedans, dvs vecktoriella (fas-shift) mätningar

Ojoj detta måste undersökas ytterligare

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/13 21:49:45
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/02/14 :  00:42:54  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Bra men svindyr!
Syftet är att puppa-nålen skall "dutta" mot denna och klibbigheten frigör nålen från damm och smuts
Men materialet är faktiskt sånt där klibbigt gummi, som man kan hitta massor av i "slime-prylar" i leksaksaffären
Bara att hitta något med rätt form och klippa till som en liten "puck"
Gummit sköljs av under kallt vatten när "klibbigheten" försvunnit, så är den som ny igen
/Pix

Tips: Den finns till mycket bra pris på eBay, säljare mosdim.

Själv har jag faktiskt beställt hem "Mr Clean Magic Eraser" (tips här på forumet) att testa istället för Zerodusten som jag inte är helt nöjd med.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/14 :  01:11:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Pix, du kan väl lägga upp bilder på probar osv du gjorde till programmet? Tankat ned och installerat det, sen ska man lära sig det med...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/14 :  07:42:20  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja Pix, det är nästan så att det kräver en egen tråd, Visual Analyzer plus hobbytillbehör va?;)

Staffan
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/14 :  09:52:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Främst skulle jag vilja använda det vid felsökning. Se skillnad i 4-kants vågor efter moddning(digitala domänen), mäta noise i regulatorer av olika modeller för att jämföra och komma fram till bra enkla reggar för eget bruk.

Kikade som hastigast på hemsidan igår, det var sent, men hittade ingen manual?

Installerade VA 2010NE-XT2.4

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/14 :  10:24:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
2st såna här, den ena ovanpå den andra vore toppen för mina behov.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161601333

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:44:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är några år sedan jag använde Visual analyser
Men först använde jag denna lilla manick

Denna dosa innehåller två serielagda diodpar kors-kopplade mellan polerna
Detta för att skydda ljudkortet och max tillåta en insignal på 1,4V

Under locket

Jag monterade även en strömbegränsningsresistor på 33 Ohm

På dosans undersida sitter två banan-honor där ett par multimeter probar anslöts för mätning


Hörlurspluggen kopplades alltså till mic-ingången på ljudkortet

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/19 18:50:02
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:49:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sedemera när jag skulle mäta mer komplexa saker som distorsions-specktrat på en signalgenerator mha Visual analyzers spectrum-analystor, så medföde oskärmade mät-probar allt för mycket brus

Därför skippade jag "dosan" och lödde ihop en -kortast möjliga, koaxkabel med en hemmagjord mätprob i änden


Med denna kabel finns mao inget som skyddar ljudkortet
Och man måste ha lite koll, så man inte överskrider max-nivån på ljudkortets mic-ingång

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000