HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hemma hos Ekan...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/17 :  21:27:09  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kul tråd, att få ta del av hela anläggningen. Märkligt, jag har också PP1an och Maggisar till min kuzma!! Roligt! StogiS kräver verkligen tålamod och exprimenterande för att fungera optimalt, jag tror att jag för första gången har järnkoll på min. Det blev över all förväntan. Lite mer intryck av mapleshade är mycket önskvärt, eftersom jag tipsade dig.
Så låt höra nu...........

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/17 :  22:26:27  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jo, tack för "knuffen" jag hade nog inte köpt den annars. Det kommer mer i tråden under vinylavdelningen så småningom, men rent allmänt kan man säga att den har lite andra egenskaper än originalträplattan som följde med Stabi S. Det blev annorlunda resultat med de kopplingar plint-plattform som jag hade provat ut innan. Men redan med o-ringar på Mapleshade så händer det saker, jag trodde att bakgrunden var tyst innan/detaljeringsgraden var god o.s.v...
Mapleshade själva verkar modifiera plinten till Stabi S (i sitt kit) med fötter i mässing - jag tänker inte borra - men några tillfilade mässingsbitar får det bli

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/17 :  23:21:13  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja, prova att beställa "vaggor" i mässing eller aluminium, kanske rostfritt?
Börja med nåt enkelt och billigt, hitta rätt material och låt tillverka tre vaggor.
Jag funderar på om vaggans radie ska vara samma som omkretsens radie på plinten eller om den ska vara större för minimal kontaktyta?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/18 :  09:14:33  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
quote:
Ja det var väldigt va Jycke lutar och högtalarna lutar nästan för fullt åt andra hållet.
Edited by - gcs on 2012/02/17 21:19:51


Vidvinkelobjektiv kan vara lite förrädiska...


quote:
Posted - 2012/02/17 : 19:03:13
Det här var en läsvärd tråd.

Jag återkommer nog med några frågor..

PG

Första frågan, vad är det för en hund?


Jycke är en blandras, hans pappa är Manchesterterrier och hans mamma är Amerikansk Cockerspaniel

http://www.manchesterterrier.se/
http://www.amerikansk-cockercirkel.se/


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/18 :  11:12:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Är det 1.7 du har? Om du är sugen kan du få en länk jag har någonstans med diagram över delningfiltret, om modifieringdjävulen skulle sätta klorna i dig alltså.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/18 :  11:38:15  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Som Adaigo antyder så är det 1.7 Ekan har, fast med nya bättre HT-terminaler, då det är en av få svagheter på 1.7:orna
Och för tillfället även utan säkringar...

Rätt uppställda i rummet med tillräckligt kraftfull förstärkare så är de ett riktigt hififynd

Ekan har kompletterat med en Rel Storm 5:a för att få lite bättre djup i basen...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/18 :  14:40:12  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Appropå uppställning så har de en dryg meter till frontväggen och knappa tre decimeter i sidan, det ser ut som att det inte skulle fungera, men det gör det faktiskt. Mitt lyssningsrum är även vardagsrum, så det blir kompromisser. Lite diffusorer kommer nog att smyga sig in så småningom samt kanske någon absorbent som hanterar baspuckeln vid 40Hz.

Jag har lurat på bättre komponenter i delningsfiltret, men det är en klurig historia som debatterats en hel del (jag har lite teorier, men det hör hemma under DIY).

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/18 :  16:07:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Du säger att det ser ut som att det inte skulle fungera men med just magnepan och liknande konstruktioner fungerar den väggnära uppställningen riktigt bra då dom inte sprider i sidled.
Inte mycket att säga annat än att du har ett mycket fint system som jag tror slår min rigg på fingrarna, kanske. Jo, rör i försteget och accuphase slutsteg kan ju inte bli annat än grymt trevligt och potent . REL är förmodligen mycket bättre än min minivee från velodyne.
Ja lite sotis är jag nog.
Hur är dina tankar ang PP-1an uppställning? Jag har själv riggat min på ett 3cm akrylblock med SD-fötter under. Pappvinklarna? Berätta.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/18 :  16:41:06  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Faktum är att jag ska plocka åt mig ett trästycke ur vedboden nästa gång jag är i kompisens hus på landet och sätta under PP-1. Som det är för tillfället; två eldfasta tegelstenar från Höganäs (gamla och porösare än "vanligt" tegel) med gummimatta emellan. Det hela bärs upp av tre Disc of Silence. Med PP-1 direkt på stenen blev det nästan obehagligt, en hårdhet i ljudet som inte var rolig -> in med ett centimetertjockt grytunderlägg i kork under PP-1 gav någonting som påminde om att ställa RIAAt direkt på bänken - mjukt, lite mullig bas... -> ut med korken och in med pappvinklarna - BINGO - knallhårt anslag i trummor, tight bas, mer rymd kring instrument i ljudbilden, men utan några elaka bieffekter - av någon anledning funkar det - kanske för att man förbikopplar PP-1ans egna fötter. Annars är grundtanken en fjädrad och hyggligt dämpad massa - men som sagt - en tillsnidad vedklabbe kan göra tricket - återkommer...

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/21 :  08:36:04  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply

En översiktsbild utan Ekan och Jycke



Ber om ursäkt för blixten i TV:n, men jag var lat o körde handhållet..



"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2012/02/21 08:36:44
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:58:17  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Så vad tyckte vi då om de olika DAC:arna?
Audia Flight CD One
Benchmark DAC1 USB
Harmony Design DA09

Först lite förutsättningar.
Vi spelade från en laptop med Win 7, minns inte vilken SW det får Ekan fylla i.
Det spelades 44.1/16 FLAC och ALAC
Då Audian inte har USB-ingång kördes det med M2Tech hiFace.
Minns inte vilken digitalkabel, så här får Ekan hjälpa mig igen.
Vi testade även USB till DAC1 och DA09, då användes en Wireworld Starlight.

Kablage från DAC1 och DA09 var från Nordost, Frey resp Tyr, single ended.
Från Audian är det vanligtvis balanserad Harmonic tech Pro Silway om jag inte minns fel, här testades även Nordost Quattro fil XLR

Edit: stavfel


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2012/02/21 16:15:32
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/21 :  15:09:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja?
quote:
Så vad tyckte vi då om de olika DAc:arna?


Det undrar jag över fortfarande!

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/21 :  16:15:49  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
AlfaGTV: Du får undra lite till, då jag ska på ny hifiträff ikväll...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/22 :  17:54:30  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
DACutvärderingen dröjer därför att vi känner att det inte kan dras definitiva slutsatser innan DA09 är rejält inspelad - Kilgore fyller eventuellt i med preliminära intryck.

Lite kort om de andra är att Benchmark DAC1 fortfarande är hifiparametrarnas mästare, men jag tycker den haltar lite när det gäller musikaliskt flöde, i vart fall om man jämför med Audian. Den senare kan istället vara lite för snäll i attack och dynamik, men inte värre än att det kan rättas till med val av signalkablar (se nedan ). Generellt har alltså Flight CD One en mjukare spelstil, kanske typiskt för italienska HiFiprylar? Den låter också "vackrare" än DAC1 på gott och ont.
Jag spaltar eventuellt upp parametrarna noggrannare när vi genomfört nästa DACtest, fast det är inte säkert att det blir hos mig.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/02/22 17:55:23
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/22 :  18:05:04  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jag får bjuda på lite baksidesbilder också:



Den skarpögde kan räkna ut att en förändring smugit sig in:



Rotel RCD-961 tjänstgör som transport vid CD-avspelning - den gör ett hyfsat jobb, är frontmatad samt tillräckligt låg för att jag ska få plats med den bärbara datorn ovanpå utan att slå i TVn

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/02/22 18:06:34
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2012/02/22 :  19:03:28  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Jag som tycker att jag har "ormbo" bakom elektroniken.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/22 :  21:14:36  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Nja, jag tycker snarare att det är spindelväv (ormbo ligger på golvet med kablarna intrasslade i varandra )

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/23 :  09:18:05  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
quote:
Den skarpögde kan räkna ut att en förändring smugit sig in:



Roligt att se att de nya signalkblarna är på plats Ekan!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/23 :  09:32:18  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Detta var som sagt bara en första DAC-test fler kommer.

DA09:an hade inte många timmar bakom sig, och som alla andra hifiprylar, så har den rätt till inspelning. Har tagit med den till jobbet så att den kan bli ordentligt inspelad.
Man kan väl direkt säga att den låter mkt bättre än den DA9:a från 2008 jag även testat en del. Direkt jämförelse inte gjord än, men det kommer...

Det är även svårt att göra rättvisa bedömningar då vi båda är inkörda på Audia resp Benchmark.

Det ligger mkt i det som Ekan skrev.
Där är bättre detaljrikedom bättre transienter och höupplöst skimmer över DAC1. Sedan är det inte alla som gillar det. Jag gillar det dock :)

Audian har några år på nacken, men är verkligen inte fy skam, men det är väl lite mer åt det sydeorpeiska romatiska hållet, men låter helt klart mkt bra.

DA09:an är ju den överlägset billigaste DAC:em i sällskapet, men den låter trevligt lite mjukare i ljudet, rätt bra basåtergivning, nästan som DAC1 i den grenen.
Dock tror jag att DA09 kommer att låta ännu bättre vid nästa test, när den är ordentligt inspelad.

Ska försöka jämföra den med Audiolabs nya M-DAC, då en hifibekant skaffat en sådan...

Efter det återstår det även att testa hörlursutgången mot Ear90 och Ear9...och Benchmarkens hörlurutgång...

Det blir mkt att testa framöver :)

Kort sagt så har Mattias Stridbeck iaf gjort en helt klart bättre DAC än DA9 som ligger bra till i pris.




"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/01 :  09:04:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul att få höra lite om era upplevelser! Hoppas nu att ni uppdaterar här när DA09:an fått sin inkörning?

För övrigt undrar jag om inte det är så att DAC1 och DA09 delar samma DAC-chip? CS4398...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/03/01 :  10:41:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
DA09 spelas in minst 8h om dagen på jobbet för tillfället.
När tid och tillfälle ges kommer det en ny lyssningssession

Benchmark DAC1 har ett AD1853 DAC-chip om jag inte har fel för mig...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/03/01 :  10:43:07  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply

Hade visst några bilder kvar fån Ekan...






"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2012/03/07 :  12:30:30  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message  Reply

Det är roligt att läsa "hemma hos" tycker jag och eftersom jag känner personerna i fråga blir det ännu roligare.
Jag har alltid gillat Sonic Frontiers mycket och det har vi alla 3 gemensamt.
Om man hittar dem på beg. marknaden kan man få riktigt bra ljud för små pengar.

Ni får komma ner och fika på lördag, det var ju ett tag sen vi hade grottmännen och grottbjörnen nere, så det var ett tag sedan vi sågs.




Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/03/08 :  01:19:08  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Ja, jag ser fram emot att låta Kilgore testa sitt Power 2 tillsammans med Line 1. Försteget låg i malpåse några år innan jag bestämde mig för att skicka till Partsconnexion för reparation/genomgång/uppgradering. Förutom att fixa de fel som fanns så har komponenter som brukar tröttna med tiden bytts ut, nätdelen biffats upp, volymkontrollen uppgraderats med bättre chip och ny strömförsörjning, bättre motstånd och fina/dyra kondensatorer på kritiska ställen, fräsiga rörsocklar, bättre internkablage...jo, det är en rätt lång lista - kostade en slant, men jag är nöjd med resultatet

Rören är sex till antalet och jag valde 70-talsvarianten av Reflektor 6H23N-EB/6922 efter mailprat med Chris Johnson - det är även dom PCX brukar rekommendera till Sonic Frontiers om jag förstått det hela rätt. Men lite surf på amerikanska forum ger att många väljer Amperex JAN 6922 för en mer "romantisk" klang. Sen finns ju guldpinn-varianten av Telefunken E88CC också...

patrikcaesar; en fika i grottan får det bli så fort tillfälle ges, ska se om jag kan köpa med lite Baklava från Möllan

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/03/08 01:31:14
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000