HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Glödreferens
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/20 :  11:05:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej,

Jag har lite allmänna funderingar kring om och hur man bör knyta glödströmmmen till en referensnivå. Jag tänker först och främst på indirekt upphettade rör och primärt AC-glöd.

I vissa fall kan det säkert fungera att köra flytande men jag tror den allmänna rekommendationen är att referera den till något. Stämmer det?

Vad är den allmänna praxisen, att förbinda ena glöd-sekundären med returen i en graetz-brygga alt CTn om man kör med rörlikriktare?

Om man har CT på glödsekundären, är det den man vanligen använder som referenspunkt då?

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/02/20 11:09:53

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/20 :  15:18:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag brukar höjja glöden ca 40V över gnd för B+
Enklast via en spänningsdelare på B+, med en AC shunt kondensator över den nedre resistorn (10uF är mer än nog)

Har glöden CT så bör man ju använda denna som anslutning.
Men med IHT-rör brukar det inte vara några problem, även om man saknar CT, och ansluter ena sidan av sekundären

Skulle man ändå få problem med AC-brum via glöden (-och inte har någon glöd-CT), kan man ju enkelt peta in en pot som spänningsdelare över glöden, och ansluta vipern i B+ spänningsdelaren

Vipern får då agera "virtuell CT"

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/20 15:24:02
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/20 :  21:58:18  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Typ något sådant?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/21 :  07:41:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jajjamensan
ca 40V brukar vara lämplig för glöd-CT, vilket i ditt fall skulle betyda att din B+ är 120V?
Jag vet ej om det är så, men du har rätt i princip

Kolla också så du inte överskrider effekttåligheten på resistorerna i spänningsdelaren över B+

R1 och R2 funkar också som bleeder-resistorer över e-lytarna i B+ nätdelen, vilket man får som en bonus
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/21 :  08:38:03  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack Lars,

Det var bara en principskiss. Jag fnular på universallösningar till arbetsbänken och tanken var att addera extra glödtrafos till mitt universalspänningsaggregat då den inte räcker till i många slutstegsarrangemang. Det var då min allmänna fundering dök upp.

Större delen av kvällen gick åt till att försöka göra en LT Spice-bild till Jpeg. Det slutad med en PrintScreen

Vid högre B+ är det ju bara att öka på R1. Jag tror att referenslyftet får vara någon option-ad on till universalglöden då det arrangemanget är så avhängit applikationen i fråga.

Staffan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:24:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
40V över jord är bara en "mellan tummen o pekfingret" som funkat bra för mig.
Det är ungefär där jag upplever lägst brumm från ett enkelt rör-steg med IHT-rör
Många av de brum problem jag stött på har haft sin grund i att jag glömt att låsa glöd-kretsen i förhållande till B+
Och detta med "upphöjd" (elevated) glöd, kan i vissa kretsar säkna brumm kraftigt.

Ett litet "men" dock
Om man bygger stackade rör som t.ex Cascode-steg, mu-följare, SRPP eller liknande, med två tör på varandra, så kan de krävas två separata glöd-kretsar, höjda till olika nivåer över B+ jord

Jag har själv tummat lite på detta och höjt glöd-refferensen lite högre än 40V för att slippa två glödkretsar.
På mitt phonosteg Ongen, har jag en mu-följare med ECC188 på utgången, mao två trioder på varandra
Där tror jag att jag lagt glöden ca 80V över jord, dvs ca 78V över katoden på den nedre trioden, men det betyder mao några tiotal volt under katoden för den övre trioden.
Inte perfekt, men det har fungerat bra.

Hur känsligt detta är, har med rörets kapacitans mellan glöd-tråd och katod (Chk) och stegets förstärkning, när det gäller brumm, och glödtrådens isolerande oxidskikt när det gäller överslag. Så det är mao lite olika från rörtyp till rörtyp om man vågar köra med en glöd-krets till stackade rör, eller om man bör dubblera dessa

Vill man bygga 100% "by the book" så skall man kanske isf ha en dubbeltriod i botten för bägge kanalerna, en dubbeltriod överst för bägge kanalerna, och sedan separata glödkretsar för resp. rör som man höjer till ca 40V resp. 120V över B+ jord

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/21 09:28:09
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/21 :  10:00:53  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Då lutar jag åt flera fristående 6,3 och 12,6 V uttag till arbetsbänken med separata pol-honor till mittlindning för referenskoppling med eller utan elevation. Elevationen får lösas i applikationerna.

En fundering angående tappning av B+ likt ovanstående. Kan inte ACn från glöden införa AC-störningar på B+?

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/02/21 10:12:33
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/21 :  13:02:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nej, eftersom enbart glödens CT har kontakt med B+ kretsen

Strömmen i glöd-kretsen går inte i B+ kretsen, man låser bara glödkretsens potential (spänning) i förhållande till B+

Den enda kontakt som får finnas mellan glödkretsen och B+ kretsen är mao via CT-tappen (dvs en punkt)

Glöd-kretsen får inte anslutas i CT-punkten (40V upp på B+) och i B+ kretens jord, utan som sagt, enbart i mitten på B+ spänningsdelaren

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/21 13:03:49
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/02/21 :  13:54:28  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Funkar denna lösning lika bra då om man inte har tapp på glödspolarna?

Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2012/02/21 :  14:07:17  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Så gjorde jag i fredagskväll på ert nybyggt steg. Fast jag refererade till jord istället. Testa en spänningsdelare och hamnade på 50v men tyckte att det blev tystare till jord.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/21 :  14:45:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Funkar denna lösning lika bra då om man inte har tapp på glödspolarna?


Jadå, enda nackdelen är förlusten av 31,5mA genom resistorerna, men den kan man kanske leva med

Om man ersätter dessa med en ca 200 Ohms pot så får man ju sin "virtuella" CT på vipern
Då kan man justera in med hösreln var man får lägst brus
Så är det gjort i mitt Dynaco-steg t.ex.

quote:
Så gjorde jag i fredagskväll på ert nybyggt steg. Fast jag refererade till jord istället. Testa en spänningsdelare och hamnade på 50v men tyckte att det blev tystare till jord.



Om man ersätter den nedre resistorn i B+ spänningsdelaren med en shuntande 50K Ohms pot så kan man ju lyssna sig till det perfekta läget

Obs! Håll koll på effekten (-och spänningståligheten) bara!

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000