HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Optiskt ut, Ljudkort Fördelar/nackdelar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2012/03/07 :  11:43:25  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Hej!

Jag har funderat lite gällande optiskt ut. Idag finns detta i de flesta fall integrerat i moderkortets ljud chip. Jag har tex köpt en ny mediaPC med ett Realtek ALC892.

Detta kortet har optiskt ut i 24bit samt 192kHz.

Vad är haken, vad gör denna till en "sämre" transport av digitalt ljud än en mer exclusiv maskin?

//Andreas

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/07 :  13:08:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tycker oftast att den optiska ut-porten fungerar bra. Däremot brukar den inte ha stöd för mer än 24/96, men det har väl hänt saker där med.

Jag kör ju i första hand Mac men tillsammans med en bra kabel (Supra MiniTOS-TOS) kan jag nästan uppleva ljudet som mera "friskt" och luftigt.

Däremot kan det ju vara tuffare att hitta t.ex. rena ASIO drivare eller så? Kan man, så är nog WASAPI (event style) ett lika bra alternativ dock.

Äh, kör ett tag! Du kanske kan låna in en DAC/Ljudkort när du lyssnat in dig och jämföra?

Samtidigt som optisk överföring bidrar med två ytterligare omvandlingar i ljudkedjan så kommer den ju även med galvanisk isolering. Det är nog väldigt olika vad slutresultatet blir.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2012/03/07 :  14:38:35  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Verkar rimligt, har en dacmagic som jag tänkte prova lite med. Dock har den ju 16 bitar via usb och 24 bitar via optiskt/koaxial.


Fler idéer och synpunkter?


//A
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/03/22 :  07:52:55  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag har medvetet valt Toslink i min rig.
Du får galvanisk separation mellan dator och dac.
Bristerna folk pratar om har jag upplevt vara av akademisk karaktär, inget jag lider av eller har ens upptäckt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000