HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Studenthifi - kabeltest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:58:06  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Fredagskväll och -10 i luften. Vad passar bättre för ett par slitna studenter än en hifikväll med lite kabeltest
Sagt och gjort.
Undertecknad trotsar tokkylan och tar sina hemvirkade Belden 85299 (eller 89255 eller 89522 eller89... ) och trampar över till Anton. Lyssnar lite på anläggningen, som består av Primare A 30.1, Arcam CDT72 samt Chario Syntar 200, snörat med Supra 3,4 och en Van Den Hul D102 mk3-rca.


Intressant anläggning

Första intrycket var ett välkontrollerat och lite ljust ljud. Av dessa stativare väller ingen tung djupbas, utan briljerar med en välupplöst diskant och naturligt mellanregister.

TEST:
Lyssnade på några låtar av Eva Cassidy och inledde lite smått testet. Först gavs det några enkla byten kablarna emellan och dess styrkor och svagheter blottades. Som en katt bland hermelinerna smög sig en stump Tara Labs in och bjöd på ett mellanspel, men gick sedan ur leken igen.
Återgivningen via Belden var lite mindre ansträngt och lugnare. Ljudbilden var snäppet bättre och med mer luft mellan Eva och hennes gitarr. VDH tycktes en aning vass och hård.


Anton byter kablar

Testet fortskred med avdelningen blindtest.
Var inte så lätt som jag hade trott. Gissade fel första gången, sedan snirklade jag mig förbi svaren

Vi enades dock om att Beldensnutten var snäppet bättre. Till exempel en tamburin, lät mer som en tamburin med Belden.
Belden-kabeln har kontakter från Supra.
Priset för VDH-kabeln är ca: 900:- och priset för Belden/Supra-kabeln är ca: 400:-.

Slaget vanns av Belden/Supra.


Anton och Chario

Nästa gång testar vi DIM :)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2003/02/01 02:00:15

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:08:34  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Mmm, det är alltid intressant med ett kabeltest!
Insåg att de ljud som jag i bland irriterat mig på i anläggningen inte nödvändigtvis behöver komma från de relativt enkla högtalarna, utan att det kan vara kablarna som ligger bakom!

Med wallraff´s hemmabyggda kablar försvann mycket riktigt vassheten som tidigare kunde höras. Allting föll mer på plats helt enkelt
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:13:03  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Anton

Mmm, det är alltid intressant med ett kabeltest!
Insåg att de ljud som jag i bland irriterat mig på i anläggningen inte nödvändigtvis behöver komma från de relativt enkla högtalarna, utan att det kan vara kablarna som ligger bakom!

Med wallraff´s hemmabyggda kablar försvann mycket riktigt vassheten som tidigare kunde höras. Allting föll mer på plats helt enkelt.


Kul att se dina prylar också.Då blir det ett par Belden för din del

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:18:49  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Kan ju också tillägga att anläggningen inte är idealt placerad, men i ett 16 kvm studentrum måste man kompromissa

Får se om man kan snickra ihop en egen kabel, kanske med inslag av "Bullet plugg", -vem vet?

Det som på understa bilden syns på CD-spelaren är ett styck kursbok i DSP. En amerikansk (=DYR), stor, och tung bok som har till uppgift att dämpa locket på spelaren, som annars glatt gärna vibrerar i takt till musiken.
Det upplevs som om basen stramas upp något då boken läggs på.
En lite mer estetisk lösning än en bok på toppen vore dock önskvärt
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:23:38  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Fixa en granitplatta som du fäster med häftmassa.Tungt och bra.
Mat

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:30:51  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message  Reply
annars så kan man ju använda "blyfoliematta", har då fungerat fint i min gammla cd..

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:34:33  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Jo, varför inte en granitplatta (eller blankpolerad diabas!).
Eller så fäster man något invändigt, typ asfalt/bly matta.
-Fast då gör man ju mer ingrepp i själva spelaren än om något läggs ovanpå.

Jag skruvar ogärna upp spelaren, då gängorna till ett skruvhål är nästintill sönderdragna från fabrik

Edited by - Anton on 2003/02/01 02:37:05
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/01 :  20:59:30  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Racket var ju riktigt smart. Att ha på långsidan av rummet tänkte jag. Är det ett hemmabygge

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/01 :  21:55:29  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Jepp, bänken är ett hemmabygge! Inspirationen kommer från flertalet DIY-sidor på nätet.
Det fina med konstruktionen är att man kan bygga ut den och ändra hur man vill på ett relativt enkelt sätt.

-Dessutom kostar den inte så mycket heller[:)
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/04 :  16:10:42  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Där ser man, utelämnad och glömd vid kabeltest trots att man bor i samma kvarter. [;)

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/04 :  20:14:19  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Se det från den ljusa sidan, vi testar DIM snart, då är det DU som väljer skivor :)


*skäms

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:49:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message  Reply

fin gammal tråd.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:45:23  Show Profile Send jesse67 a Private Message  Reply
Men var är bilderna?
Jag kan inte se dem!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:45:30  Show Profile Send gardd a Private Message  Reply
Anton: hur har det gått för dig? Har du byggt ihop nåra nya snören ? Körde du med Bullet Plug? De verkar ju klockrena...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:51:45  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Vad det gäller bilder så försvann dom lika snabbt som min kära far sade upp internetkontot

RG-62-kabel är ihopsnickrad, men väntar på förbättringar, eventuellt lite Bullet Pluggar

"Kabelslag mitt i veckan"- junior...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:57:50  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Så denna tråden fick liv igen!

gardd: Tja, jo, det har skett en del förändringar, dock inget byte av signalkablar.
Bytte däremot högtalarkablar (Supra mot Nordost) och det vassa ljudet försvann. Slutsatsen man kan dra är att Suprakabeln må vara prisvärd, men att det finns betydligt bättre kablar där ute!

Bytte i samma veva högtalarna till Dynaudio Contour s1.4...! Gjorde minst sagt viss skillnad för ljudet.

/A
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/31 :  01:28:50  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vad är prisskillnaden på Supra gentemot Nordostkablarna?

Bravo
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:30:48  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Bravo: Lite svårt att jämföra rakt av, då Nordost säljs färdigterminerade och Supra på lösmeter. Supran ligger väl idag på 65 kr/m och 2x2 meter Nordost kostar 1300.
Så i.o.m. prisskillnaden borde det ju rimligtvis vara skillnad!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:43:10  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Precis vad jag misstänkte, vore väl tragiskt annars....

Bravo
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:01:42  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Provade ovan nämnda Nordostkablar i min anläggning...

Jösses... :)

När möbleringen och filtrena är klara, då minsann, då blir det Nordost!

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000