HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fd Circlos syn. Nu intressant info om elementdata.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  11:49:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill hävda en enkel mekanism som på sätt och vis är ganska självklar.

Q är ett mått på resonansbenägenhet, och i färlängningen ett mått på hur mycket elementet respektive lådan/avstämningen styr respons och karaktär.

Högt Q <----------------------> Lågt Q
Låd-dominans <----------------> Element-dominans.

Tex Beyma 12P80Nd med sin Bl på 23,1, 56 gram rörlig massa och ett Qts på 0,15 - kommer "skita högaktningsfullt" i vad den sitter i. Får den en signal att säga A, så kommer den säga A, oavsett om den sitter i en MLTL, sluten eller ett horn.


Baksidan av högre Q är sämre kontroll och en större känslighet för vad man gör med den.

Detta är säkert en absolut självklarhet för Pettson mig och fler, men för alla som inte har ägnat allt för många år av sitt liv åt så världsomvälvande koncept som Q och Bl, så kan det vara en intressant enkel modell.

Låga Q ger mycket kick och attack - underbara transienter, men är svåra att bygga lådor åt, då de är starka personligheter, som ofta skiter i vad omgivningen förväntar sig.

Höga Q get ett fylligt lite mer resonant ljud som är lätt att beräkna lådor till, då de är mycket sociala varelser som gärna nätverkar och anpassar sig till omgivningen. Nackdelen är att de alltid vänder kappan efter vinden och är rent ut sagt ganska trista att umgås med.

Det kommer mer, men jag måste umgås lite med familjen.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/10 09:50:20

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  11:58:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den där Beyman som jag trånar så kärleks-krankt efter ser gräslig ut i klassiska BR-avstämningar och ser inte ut att passa i annat än fullstora horn. Men tricket som jag ser det är att konstruera avstämningar mer efter erfarenhet än "korrekta" modeller. En BIB borde vara en underbar partner till en Beyma 12P80Nd. Man simmar den efter en tex Beyma 12P1000Nd, och jobbar mer med dämpmatrial i pipan. All form av serieresistans är en hädelse, och skall undvikas. Det förtar hela syftet med det urstarka magnetsystemet.

Om man simmar en sluten låda med de där "klassiska" 0,7 i Q så hamnar väl lådvolymen på 3 liter och den börjar falla av nånstans runt 300 Hz. Har inte simmat så detta är höftade siffror.
Det är ganska självklart att man inte bygger en 3 liters sluten låda till en 12, då tryckenförändringarna skulle slita sönder konen och ljudet i bästa fall skulle kunna klassas som totalt slätt och trist, med en anings intressant transientbenägenhet i högre mellanbas.

Att jobba med låg-Q-element kräver andra färdigheter än enkla beräkningsprogram och enkla matematiska modeller. Att få maximalt med välljud ur dem är en kunskap man förtjänar genom ett stort antal byggen och stora spånplatteoffer.

Gästerna droppar in nu, och Malin står och tittat irriterat på mig...

Edited by - Circlomanen on 2012/04/07 13:24:17
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/04/07 :  12:18:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bra lektion,det är alltid välkommet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  12:19:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lemmy i Motörhead har ett synnerligen lågt Q.






Christer Sjögren i Vikingarna har ett synnerligen högt Q.





Edited by - Circlomanen on 2012/04/07 13:17:06
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/04/07 :  12:38:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Med ovanstående analogi är numer alla min ambivalens avseende Q som bortblåst. Jag har full förståelse för Q och så länge jag inte spelar Christer sjögren i min anläggning kommer elementen att göra som de blir tillsagda oavsett låda. . .

Följer utvecklingen av Q-tråden med intresse!"

/Q-hunden

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/07 :  13:32:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack Circlo för att du drog igång den här tråden.
Som gammal och helt indoktrinerad av TS- parametrar och alignments är det inte så lätt att ställa om. Bara att förstå skillnaden mellan konstruktions- och simuleringsprogram tog ett tag för mig.
quote:
Beyma 12P80Nd med sin Bl på 23,1, 56 gram rörlig massa och ett Qts på 0,15 - kommer "skita högaktningsfullt" i vad den sitter i.

Provokativt då, så skulle det betyda att elementet är lämpligt för OB?
Det självklara jag menar är att olika elementegenskaper lämpar sig för olika konstruktioner och din förälskelse ovan är inte lämplig i det onämnbara.
Själv kan jag bara säga att jag tidigare inte förstod hur man konstruerar högtalare med Q- värden under "typ" 0,25. Nu förstår jag att det går utmärkt, men har inte förmågan.

Det ska bli spännande att följa tråden och se vartåt det barkar. Det jag hoppas på är det kommer att ge en förståelse för vilka elementparametrar som lämpar sig bäst för de olika konstruktionsmöjligheter som finns. Kommer inte ha något att tillföra mer än en och annan okunnighetsfråga.



När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/04/07 :  13:45:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
skulle det betyda att elementet är lämpligt för OB?

Det var min tanke också, men är inte fs lite högt (45 Hz) om man inte tänkte stötta med en sub?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  13:53:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Provokativt då, så skulle det betyda att elementet är lämpligt för OB?


Det konstiga är att jag tror att 4 st sådana i en OB skulle spela scheisse ur det mesta. Det kan se totalt kontraproduktivt ut med 0,15 Qts i OB, det skulle nog spela en anings slankt, men med en massa av klipp i ljudet. Självfallet måste man ha en större och bredare baffel än med med element med högre Q. Ett visst mått av elektronisk EQ om man vill ha massor av den djupaste basen ur OBn.

Jag har nu hört talas om ett antal olika personer som testat stora PA-element med låga Q-värden som öppna bafflar, utan någon baffel alls. Bara en tegelsten eller bokhög under magneten för att få konen att peka ut i rummet mot lyssnaren, och alla har sagt att det spelar mycket mer bas än man tror det skall göra. Man får såklart inga 112 dB/w/m vid 10 Hz ur en 12P80Nd, men man skulle nog inte tro på vad man hörde om man tog språnget och testade de där 4 st i en OB.

Det är alltid bättre för distortion och detaljeringsgrad med låga Q och slankare simmade "kurvor" än höga Q och fylligare simmade "kurvor".

Lite elektronisk EQ och ett stramt mycket välkontrollerat element med extremt låga distortion, är bättre för ljudet än ett resonant element med dåligt (svagt) magnetsystem som inte kan styra konen till att göra det den skall.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:01:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
och din förälskelse ovan är inte lämplig i det onämnbara


Om jag föll ner i det träsket hade jag stoppat 12P80Nd i en 60 - 100 liters låda med en stooor slitsport, avstämnt till 50 - 60 Hz nånstans.
Återigen så är detta bara en grov höftning, och skall inte tas som annat en ett exempel för diskutionens framåtskridande.

Kurvan hade sett fördjeaflig ut, men det skulle låta skoj.
Jag skall veva igång Hornresp senare. Jag kan visa mer exakt då.

Mvh J.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:03:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
testade de där 4 st i en OB

Skulle gärna ta upp den handsken, men väntar fortfarande på mina AE TD15H.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:38:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att man kan höra oväntat mycket bas ur konstruktioner som på pappret inte borde spela bas alls är jag med på. Som jag tidigare nämnt fick jag nyligen ihop ett par basreflexlådor på ~35 liter (avstämda vid ca. 70Hz) till mina JBL 2202 (Qts 0,16 Bl runt 22). Enligt simmarna ska de falla som en sten under portfrekvensen men icke. Med en ganska beskedlig mängd EQ är de fullt lyssningsbara utan subwoofers även om basen förstås är ganska "slank" i karaktären.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:44:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Enligt simmarna ska de falla som en sten under portfrekvensen men icke.


Måste tillägga att slitsportar, dämpull i portar, veck eller andra sätt att öka flödesresistansen ger en mer markan skillnad mellan sim och verklighet. Det är en anledning till att flerveckade tappade horn avstämda till 40 Hz fortfarande ger 30 Hz med kraft och pondus. Fler veck = lägre Q och större bandbredd jämfört med simm.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:51:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En sedan länge eftertraktad tråd Johannes!

Jag har också pysslat lite med den här typen av element, låg Qts/hög Bl, några år, snickrade mina första kommersiella horn 1974, tror jag, har under årens lopp vandrat vilsen bland mjukupphängda koner, exotiska konmaterial, även dometweeters och letat efter egenskaper som beskrivs i diverse annonsorgan som har namn relaterade till Hifi-begreppet.

Jag återvänder dock alltid hit, hög verkningsgrad, konstiga lådkonstruktioner från anno Datzumal och sällan anpassade till de senaste inredningstrenderna, men det är den enda väg jag hittat till något som spelar musik på ett trovärdigt sätt.

Däremot så har jag lärt mig (inbillat mig?) att det finns fler egenskaper hos ett element som man bör beakta, vilket jag tänkte få lov att återkomma till, skall simultant ordna lite påskmiddag samt bälga lite öl.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/07 :  15:44:59  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Nu blir jag sugen på att prova ob med tre Beyma 10G40 per sida.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  16:00:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Sådär, en bit på väg i Påskaftonsbestyren.

De två ovannämnda parametrarna, Qts och Bl sorterar elementen med avseende på lämpligt bruk, typ av kabinett etc.

Annars är egentligen en av de viktigaste delarna av ett elektrodynamiskt högtalarelement konen.

Vi kan lätt hitta två st 12" som har hart när identiska TS parametrar och någorlunda likformiga frekvensgångar. Dessa kommer att simulera i princip identiskt eller ge samma lådförslag i ett korrekt beräkningsprogram, t.ex JBL speakershop.

De kommer dock troligen att låta helt olika. Om vi tittar på den uppmätta frekvenskurvan på ett konelement så uppvisar ju den en bergochdalbaneresa upp till övre gränsfrekvens. Detta är till stor del konens resonanta egenskaper vi ser. Ett konelement av traditionellt snitt (antikt?) med papperskon är lika mycket ett instrument som kroppen på en akustisk gitarr, de kommer att ha helt olika tonalitet.

Detta är bakgrunden till den utveckling av andra konmaterial som startade under sent 60-tal och exploderade under 70/80 för att sedan dra iväg i rent trams.

Nu är det ju så att hos de stora tillverkarna finns inte endast marknadsavdelningar utan även seriösa utvecklingsavdelningar och tekniker.

Avsikten var att skapa element som inte tillför någon egen tonfärg till den inmatade signalen och flera tillverkare skapade riktigt bra konmaterial på den punkten. Tyvärr så lider samtliga av dessa element av låg känslighet och höga Qts, låg Bl, ingen, i stort sett, gjorde dessa försök med andra konmaterial på element med de egenskaper vi eftersträvar i denna diskussion.

En hel del högtalare skapades med den typen av element, görs väl fortfarande, som låter väldigt bra tonalt men som inte riktigt presterar något som liknar den dynamik och liv som jagförknippar med riktig musik.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  16:24:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Nu blir jag sugen på att prova ob med tre Beyma 10G40 per sida.



Det borde gå bra, om du inte vill ha allt för mycket basmangel.
De är lite i underkant när de gäller strålande yta. På vettiga nivåer kommer det nog låta mycket rent och rappt.


Har du elementen så prova, men skall du köpa nått så rekomenderar jag nått lite mer lämpligt. 4 12or är bättre än 4st 10or just pga strålande yta.


Kul att fler pitchar in i tråden. Alla åsikter är välkomna (så länge jag gillar dom!)

Du sitter på mycket värdefull information Ingvar. Fyll på allt du kan/vill/orkar! Vi är många som har nytta av detta.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  18:17:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Annars är egentligen en av de viktigaste delarna av ett elektrodynamiskt högtalarelement konen.


Som Ingvar så korrekt skriver, så är såklart konen en extremt viktig del. (ok.. alla delar är viktiga - man kan inte ta bort magneten tex)
Min lösning hitintills har varit att kolla efter bra högeffektiva element med pappkoner (vilket jag gillar) med en del rippel i kurvan, vilket tyder på låg dämpning i matrial och upphängningar.
Ripplet skall se "jämt och slätt" ut, - hur f_n det kan göra det?!?
Det skall finnas en jämn nivå rippel över hela omfånget, utan nått störande nånstans. Jag menar nu inte några fula peakar som sticker ut från kurvans övriga karaktär, utan ett jämnt rippel, som en överlagrad kurva på den första kurvan... Nått som tyder på livlighet, eller med andra ord, låg egendämpning.

Nästa steg är såklart att koppla in elementet till en förstärkare och köra vanlig trevlig musik genom det. Ingen låda, inga delningsfilter.
Lyssna och vrid på det, så du får en känsla för dess karaktär i olika vinklar. Hör du tydliga konstiga övergångar och mystiska egenheter när du vinklar elementet så är det inte bra. Det skall falla av mer och mer uppåt i frekvens destå mer du riktar det bort från ditt öra.
Spela hela registret av röster och piano. Bästa referensen enligt min erfarenhet.
Här är den enda gången mjuka polypropylenkoner kan låta förföriskt neutrala och trevliga. Vill man vrida upp volymen eller ändra musiken till nått råare - är det en varningsklocka för trist överdämpad "hifi-karaktär". Snällt som dansband, trist som inventarieförteckningar på mandarin.

Det måste finnas en lite "edge" enligt mig. Kantslag på trummor skall ha det där nästan lite smärtsamma klippet. Elektronisk musik skall ha det där modulerade "skorrandet" som vissa grupper gillar att använda i basgångar mm. Sånt går sällan igenom en polypropylenkon på ett trovärdigt sätt.

Många bredbandare klarar ovanstående med bravur, speciellt om de inte har den inre konen.


Det kommer mer.

J.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  19:56:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
ok.. alla delar är viktiga - man kan inte ta bort magneten tex


Jo det kan man, men då blir känsligheten urusel.

Det var exakt det ämne jag ville komma med befängda och ogrundade? påståenden om härnäst.

Som jag ser det så är magneten den egentligen absolut viktigaste komponenten i ett högtalarelement.
I den elektrodynamiska högtalarens barndom, sammanfallande ångpannesmedens nämnd på annan plats, så använde man fältspolar, dvs elektromagneter.

Så småningom lärde man sig att framställa permanentmagneter, med god repeterbarhet och med tillräcklig fältstyrka, alnico legereingen , dvs Aluminium, Nickel, Cobolt som tillät permanentmagneter med nästan samm fältstyrkor som fältspolarna, väldigt små och lätta och brummet från fältspolematningen var ett minne blott.

Efter WW2 så låg merparten av de stora och välfungerande coboltgruvorna innanför Sovjetunionens staket, inget problem i början men under det kalla krigets dagar så bröt man i princip all export av cobolt till västvärlden och här gör således ferritmagneten sin entre i högtalarvärlden.

Elementen blir 2-3 gånger så tunga för att ha motsvarande fältstyrka men snabbt berättat, under 70 och 80 talen händer det mycket, ferritelementen blir lika effektiva som alnicovarianterna, men tunga.

Så dyker då neodym upp, ett magnetmaterial nästan lika effektivt som alnico och i god tillgång, både i sydamerika och i enorma mängder i Kina.

En massa dravel om magneter, vad har det med högtalarna att göra?

Jo, konstigt nog så låter de olika, detta är inte magi, hokus-pokus, eller hemliga fysikaliska fenomen som kan förekomma i t.ex kablar.

Då magnetmaterialen för en given fältstyrka är väldigt olika stora rent fysiskt så kommer också magnetfältet att se helt olika ut och styrningen av talspolen kommer att skilja sig exakt lika mycket.

Ett element, säg 12" med alla andra parametrar de samma, men ett bestyckat med alnico magnet, ett med ferrit och ett med neodym kommer att låta totalt olika. Detta beror på att magnetfälten ser helt olika ut, rent fysiskt, eller ska vi säga geografiskt?, motorns styrning av spolen blir helt olika med de olika magneterna.

Jag har aldrig hört något element med ferrit eller neodym motor låta lika roligt som ett alnicobestyckat.

Men den som en gång hört ett element med fältspole vet hur det egentligen skall vara.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/07 :  19:58:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Här är den enda gången mjuka polypropylenkoner kan låta förföriskt neutrala och trevliga. Vill man vrida upp volymen eller ändra musiken till nått råare - är det en varningsklocka för trist överdämpad "hifi-karaktär". Snällt som dansband, trist som inventarieförteckningar på mandarin.


Vill man inte att en högtalare ska låta neutral ?
För mig är hifi en strävan efter ett så transparent ljud som möjligt.

quote:
En hel del högtalare skapades med den typen av element, görs väl fortfarande, som låter väldigt bra tonalt men som inte riktigt presterar något som liknar den dynamik och liv som jagförknippar med riktig musik.


Dynamik går att få med andra typer av element än just dom inom PA..
Jag tror mycket beror på att moderna påkostade hifi-högtalare är väldigt transparenta och livlösa vilket många säkert uppfattar som dynamiklösa och tråkiga.

Men i slutändan handlar det väl mest om ens egna ljudidéal.
Jag kan nog inte riktigt sätta ner fötterna på ena sidan av lägrena utan står med en fot i varje.. Men det är också därför jag har flera olika musikanläggningar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  20:30:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vill man inte att en högtalare ska låta neutral ?
För mig är hifi en strävan efter ett så transparent ljud som möjligt.



Polypropylen <--------------------> Papper.
Neutral <-------------------------> Tonalt färgad.
Låg känslighet <------------------> Hög känslighet.
Låg upplösning <------------------> Hög upplösning.
Trist <---------------------------> Livligt.

(En extra rad som har ett något mer flexibelt samband med ovanstående
Högt Q <--------------------------> Lågt Q.)

Grovindelning. Man måste hela tiden dra en linje lodrätt genom ovanstående stapel. Jag är långt till höger.
Visst finns det enstaka undantag, och med mer pengar kommer man längre åt höger utan "Tonalt färgad".

Tyvärr verkar det som vänsterstapeln hänger ihop som en enhet. Svårt att få bort de olika egenskaperna från varandra.
De trivs.

Visst är det en avvägning, som allt annat. Allt inom hifi är en kompromiss, om inte annat så en ekonomisk sådan. Med tio miljarder i budget, Danley och några andra världsklass konstruktörer i stallet,så skulle man antagligen få svårt att skilja mellan gitarr och inspelad gitarr. Det skulle krävas en hel del processorkraft för att nå dit.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/07 :  20:52:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr verkar det som vänsterstapeln hänger ihop som en enhet. Svårt att få bort de olika egenskaperna från varandra.
De trivs.


Tja, fast i det stora hela så vet jag väl inte om det man tappar är så pass dåligt att det inte är värt det man vinner på "hifi-element".

Men som sagt så har vi alla olika kompromisser..
Jag är nog mest åt det transparanta ofärgade hållet..


quote:
Med tio miljarder i budget, Danley och några andra världsklass konstruktörer i stallet,så skulle man antagligen få svårt att skilja mellan gitarr och inspelad gitarr.


Som lite kuriosa så gjorde dom för många år sedan ett test(kanske inte helt vetenskapligt och korrekt, men ändå intressant) i någon tv-program(typ: discovery) där det handlade om ljud. Dom ställde upp 2 olika anläggningar samt en sångare varvid den/dom som lyssnade skulle tala om vad som lät.. den billigare anläggningen plockade dom direkt, men den dyra var så pass likt då sångare sjöng direkt(unplugged) att det nästan inte gick att skilja på..

fotnot: Anläggningen som knappt gick att skilja på var från Linn

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  21:10:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men som sagt så har vi alla olika kompromisser..


Tänk nu oxå på trådens namn.

Jag gör inga försök att hävda att detta är nån universell sanning. Det är endast min syn på det hela. Jag tror dock att det stämmer väldigt väl in på många hornfrälstas, "+100 dB/w/m"-frälstas och bredbandsfrälstas erfarenhet.

Hellre en Dodge Charger, Deep Purple och JBL E130-A än en Fiat Uno, Justin Beiber och en Vifa BC18SG-69.
Men det är jag det.



Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  21:20:46  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Tja, fast i det stora hela så vet jag väl inte om det man tappar är så pass dåligt att det inte är värt det man vinner på "hifi-element".


Helt riktigt, det enda man tappar är väl musiken, och det finns inte så många som är intresserade av den numera.

quote:
Jag är nog mest åt det transparanta ofärgade hållet..


En ren motsägelse, det "ofärgade" finns bland de sk "hifi-elementen, det transparanta, om vi nu menar att man ser igenom, tillbaks till källan, finns ta mig f.n inte någonstanns i den garderoben.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/07 :  21:38:22  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
När skall vi börja ta "goose bump" faktorn in i våra diskussioner?


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  22:00:18  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Den faktorn, Gåshuden, äger PG Jeppson och Jag då vi innehar världsrekord i den grenen, alla fakta i frågan finns hos den gamle som dansar sämre än Ranelid.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  23:02:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har aldrig hört något element med ferrit eller neodym motor låta lika roligt som ett alnicobestyckat.

Men den som en gång hört ett element med fältspole vet hur det egentligen skall vara.



Detta hade jag div diskussioner om på slutet av 80talet/början av 90. Jag har aldrig hört Alnico,* men förstår av alla miljoner kommentarer och omdömen på nätet, att det är en faktor.
Jag skulle tro att det är nått som en klassisk skolad ingenjör har svårt att kvantifiera eller förklara, men som ändock har en enorm impact på ljudkvaliteten/karaktären. Så klart att fältspole verkar vara das überscheisse, men det är så svårt att få tag på billiga Beyma 12P80FC nuförtiden. Undrar vad priset skulle bli om man beställer 20000 st???

Jag har hört Alnico-bestyckade Lowther, men kan inte jämföra mot nått annat liknande. De lät ruskigt bra dock.

Synd sånt där... Frånvaron av bra billiga fältspole-element.

J.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000