HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Så "fel" men ack så rätt!!! OB-tråd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  15:30:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte om detta kommer bli några bilder och några kommentarer. Då platsar den här.
Det kan bli några få bilder som drunknar i kommentarer och diskussion, å då får vi väl flytta denna tråden. Just nu vill jag bara visa mitt senasta überhädiska experiment.




Circlo goes OB!!!

Vilket element kan detta då vara?!?
Varför hävdar Circlo att det är fel men rätt. Vem har, i en uppvisning i extrem generositet, givit Circlo dessa element?!? (Jag vill att den generöse själv säger det - om han vill, då jag inte riktigt förstod vad han ville i den frågan).

Plotten tätnar.

Är det nån som är med på lite kort eftermiddags-äventyr i felaktiga siffror och oheliga alianser?

J.

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/04/09 :  15:44:06  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
F5

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  16:06:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.youtube.com/watch?v=VMmuE2APRHE

Ful-film, med ful-ljud, filmad med ful-kamera.

Troligtvis totalt meningslöst, men kul ändå.

Allt missljud är gratis från en 400 kr billig digitalkameras inbyggda mikrofon.

Klipp och attack. Inte som horn, men inte illa ändå.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/09 16:12:06
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/09 :  16:09:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
OB/dipol är faktiskt en mkt trevlig bekantskap. Suttit nöjd med mina länge nu

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/04/09 :  17:15:15  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kan det vara nåt slags pa-10'a. Misstänker att Qts är
ganska långt från vad som är brukligt i liknande lösningar.

Edited by - DahlbergAudio on 2012/04/09 17:15:46
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/09 :  17:38:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har alltid haft en böjelse för öppna bafflar. Så länge de har luft bakom sig brukar de alltid spela riktigt fint.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  18:12:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan det vara nåt slags pa-10'a. Misstänker att Qts är
ganska långt från vad som är brukligt i liknande lösningar.


12 tum, och Qts är ruskigt lågt.
Det kommer mer senare. Är seg i skallen idag efter förkylning.

Måste säga att utan EQ är den slank i överkant. Nästan lite anorektisk. Basen finns där, men rejält låg i nivå mot mellanregister. Som förväntat med andra ord.

Detta är inget jag satsar på, på något sätt. Jag ville testa vad ett Qts på 0,15 ger för respons i en OB. Jag skulle tro att med ca 6 dB Eq skulle denna högtalare låta helt ok. Anings slank, men mycket detaljer och renhet. Basen är slank, snabb med en enorm transientåtergivning. Så hårt klipp och sådan torr karaktär! Inget muller eller överhäng så långt örat når.

Visst är det trevligt med öppna bafflar. Hade jag haft 6 element till så hade stora OB varit ett intressant alternativ.
Jag fyller huset med musik med denna fulbaffel (12 mm spån - inga stag) och ca 10 watt förstärkareffekt.



Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/04/09 :  18:58:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läckert Var är diskanten? Varför är basen satt mitt på baffeln?

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12P80Nd.pdf

Kanske

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  19:14:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
10 poäng till PetterPersson!!

Japp, det är 12P80Nd.



Vilka element!!! Vilken attack, Vilken renhet!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  19:16:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den sitter inte riktigt mitt på baffeln. Ca 2/5delar från toppen och ca 15% förskjutet i sidledes.

Jag tog en skräpig 12 mm spånplatta, måttade ut elementposition på 2 sekunder - med överhadsfräsen i högsta hugg. Det finns inget seriöst i detta bygge. Bara ett test.

Jag har mina ideer på vad som skall komma så småningom.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/09 :  20:15:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
*mummelmummel*
En av mina större bedrövelser i tillvaron är att jag inte har ett tredje lyssningsrum tillgängligt för en OB-anläggning...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/09 :  20:25:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Var är diskanten?


Jodå Petter, han har ett par av dessa också, perfekta för OB desutom :)

I med dem i baffeln bara, det vore den ulitmata... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/09 :  21:53:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
En av mina större bedrövelser i tillvaron är att jag inte har ett tredje lyssningsrum tillgängligt för en OB-anläggning..


Vafalls, du har ju bara använt 2 rum än så länge.. du har ju sovrum, elektronikrum, kök och hall kvar.. de e minst 4 rum att använda å då är inte ens toaletten medräknad..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:03:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, men det enda rum som skulle passa för OB är mitt nybyggda lyssningsrum och där huserar ju min stora anläggning (som av någon anledning är mindre än min lilla anläggning). Om jag lyckats slänga ut trummorna, ståbasen och PA:t ur sovrummet så kan det få bli en mono-OB där någon gång... Nog med OT.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:08:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Fuling: Du är en sann hjälte på detta forumet!!!

quote:
där huserar ju min stora anläggning (som av någon anledning är mindre än min lilla anläggning)


Allt du gör har en aura av sund galenskap och fruktansvärt mycket rock&roll!!!



Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:34:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack, tror jag. Det var illa redan innan men blev värre sen jag blev ungkarl och bekant med Rune.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  22:51:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mer produktivt att lägga energin på roliga hifi-projekt än att tampas med kvinnofolket!

Tänk så mycket mer man skulle få gjort under dina omständigheter.


quote:
Tack, tror jag


Det är uppriktigt menad beundran.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/09 :  23:14:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Tänk så mycket mer man skulle få gjort under dina omständigheter.



Säg inte det, om du bara visste hur mycket tid och resurser jag måste lägga på att vara ute och ränna efter fruntimmer...
Med min framtoning är det ingen enkel match...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/09 :  23:47:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Ca 2/5delar från toppen och ca 15% förskjutet i sidledes.


Konstigt, de skall väl sitta 14&2/3 från det norra hörnet egentligen och sidledsförskjutningen måste väl ändå vara någonstans i casksthrengtområdet, 51-59% eller?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/10 :  00:02:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Var är diskanten?

Om jag är rätt informerad (uniformerad?) så var det exotiska dometweeters med membran av grön kryptonit och HubbaBubba så de ligger säkert på muggen, om ingen har spolat ännu.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/10 :  22:21:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ju mer jag tittar på Dina bilder så tror jag inte att det Du snickrat är en OP, ser i alla fall inte ut som den jag har i kylen.

Jag tror Du byggt en basreflekslåda med en gigantisk men kort bakåtriktad port?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/04/11 :  00:11:54  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tycker själv att det skulle vara spännande att testa exempelvis den
här artontummaren i OB, säg 4st/sida. Bl är ju trevligt högt, de lär
ju flytta en hel del luft med liten konrörelse. Men så var det det
där med att Q-vardet ligger så pass "högt" som 0,28. Elementet ser
ju välbyggt ut men om ett Q under 0,2 skulle vara nått slags
kvalitetssäkring så skulle även de flesta "välbyggda" proelement
vara diskvalifiserade, samtliga stora "Faital" i alla fall.
Kommentar ?
Användning upp till ca:400hz.

http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-18hp1020?category_id=10

Edit:
Slänger in ett exempel till som enligt Q-värdes resonemanget borde
vara ett rätt så slött element. Missförstå mig nu inte, jag
förespråkar inte höga q-värden utan håller med i sak och är inte rädd för att kompensera elektroniskt.
Är det här ett "dåligt" element ?
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-18xl1600?category_id=10

Edited by - DahlbergAudio on 2012/04/11 08:35:43
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/04/11 :  08:12:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag önskar ibland att jag kunde leva efter devisen
"bättre vara tyst och bli tagen för en idiot, än tala och undanröjja alla tvivel"
Högtalardesign är inte mitt område
Men Nelson "Papa" Pass skriver just nu en hel del om ett lowther / bas-slits-laddad OB.
Om jag förstår artiklarna rätt så laddar (komprimerar) slitsen basen för framåtgående vågfront, vilket ökar dess hastighet, vilket i sin tur skulle minska bas-utsläckningen runt OB panelen
Jag är för dåligt insatt för att bedömma om detta tillför något i denna Q-värdes diskusion, men lika bra att "undanröjja alla tvivel" och iaf tipsa om detta.
Om någon är intresserad ligger dessa artiklar ute på Diy-audio
Där finns även lite bilder på Lowthers nya fältspole-element (sluurp )

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/04/11 :  08:30:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@pix: Detta låter hyperintressant. Har du några länkar till diyaudiotrådarna?

Hittade den: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/195734-nelson-pass-slot-loaded-open-baffle-project.html

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/04/11 17:43:08
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  08:31:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
DahlbergAudio:

Ett Q på 0,3 är inte högt. Det är väl att kalla ett medel-Q kanske. Det skulle funka finfint i en OB. Jag har den senaste tiden "fastnat" för väldigt låga Q-värden och håller på att utvärdera vad som går att göra med dom. Såklart att distortion sjunker med lägre Q, men det är inte den enda mekanismen som håller distortionen stången.

De flesta pro-elementen har mycket bra magnetsystem, mättade polstycken och olika fomer av kortslutningsringar för att hålla nere störningar av magnetfältet.

Q över 0,35 oroar mig, och som PetterPersson påpekar så kyls inte talspolarna på ett bra sätt så höjs resistansen och därmed oxå Q vid drift. Med 0,35 i Q så finns det såklart inte lika mycket marginal som med 0,25 i Q, just med tanke på termisk kompression och Q-höjning och efterföljande avstämningsförändring.

Med 4 st 18 tums probasar i en öppen baffel så känns termisk kompression mycket avlägset.

PIX: den där slotladdade OBn är intressant. Den läste jag när den dök upp på diyaudio. Jag tror mer på koniska bafflar för OB, men de är såklart större och svårare att bygga. Mer lika våg-guider eller horn.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/04/11 :  08:38:36  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Circlo: Såg inte ditt sista inlägg och nu måste jag sticka och jobba Kolla det sista Faital elementet i det förra inlägget.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000