HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Serieresistans och distortion
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  18:07:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Gjorde ett enkelt experiment.

Ett element i en sluten låda.
Ena mätningen är utan konstigheter.
Den andra är med ett 10ohms motstånd i serie med elementet samt EQ för att få samma nivå.


Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/04/11 :  18:10:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan vara bra om du nämner vilken färg som är med motståndet
Och hur upplevde du ljudet?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  18:45:23  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vilken som är vilken tänkte jag låta Circlo gissa =)

Lyssnade aldrig hur det lät.

Kan säga att konstruktionen fortfarande är minimum phase vilket betyder att den EQade varianten får samma fasgång och därmed GD som den utan motstånd. Skillnaden i IR är också minimal så trots sin nästan odämpade resonans så blir det inga eftersläpningar eller andra otrevligheter vad jag kan se.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  19:07:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den blå linjen ser ut att ha 5 dB mer dist?!?

Skulle tro att det är den med serieresistans, men förstår inte riktigt hur det skall tolkas.


Mvh Johannes.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/04/11 :  19:48:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Sänker Q.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  20:02:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Japp den blåa linjen har 5dB mer dist. 1% vs 0,56% vid 250Hz.

Men det är utan serieresistans som har mer dist.

Läsvärt i ämnet:
http://www.essex.ac.uk/csee/research/audio_lab/malcolmspubdocs/J12%20Distortion%20reduction%20MC%20current%20drive.pdf

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/04/11 :  20:36:01  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Bra artikel, tack för den!

Jag trodde att kurvan med serieresistans var den med lägre distortion och det är väl allmänt känt att strömdrivning är att föredra egentligen men kan vara knepigt att få till eftersom elementen oftast har frekvensgång anpassad efter spänningsdrivning.

Med serieresistans höjs Q-värdet (det totala) och det syns tydligt i frekvenskurvor med serieresistans.

Edited by - MatsT on 2012/04/11 20:36:33
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:05:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det är därför jag använde EQ (miniphase).
Med ren strömmatning har jag hört att man kan sänka THD med upp till 20dB.

Jag har velat testa detta på mer avancerade konstruktioner som TH men inte haft tid. Får se om det kan bli av någon gång.

Jag har ingen aning om hur dist eller systemet uppträder om man utgår från ett element med högre Q än 0,24 som jag använde.
Kan ju tillägga att steget jag använde inte är det bästa så kurvan på elementet i fråga är inte representativt av vad elementet egentligen kan prestera. Inbyggda ljudkortet i bärbara datorn kan också ha med saken att göra =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:45:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Intressant inlägg Joda. Jag trodde inte att strömdrivning i sig gjorde så stor skillnad att Q-höjning blev näst intill ointressant i distortionshänseende!

Jag har suttigt och läst om just strömdrivning idag, och jag gillar ideen, men trodde inte att det skulle göra en sådan stor skillnad.

När jag byggt enkla supersymetriska circlotroner och en Susan Parker Zeus så har jag hört att basen blir rejält mycket stabilare och fylligare, utan nån besvärnade distortion, men jag har nog mest trott det handlar om stabilare konstruktion och mindre känslighet mot back-EMF.

Tack för intressant mätning!
Kan du göra det på ett tappat horn eller BR hade det varit dubbelplusbra!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:52:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det skulle vara intressant att testa samma sak i en öppen baffel. Jag skulle tro att man skall passa sig för för högt Qms och för högt seriemotstånd, då resonanspeaken kommer att låta illa med strömdrivning.

Den slutna lådan verkar teoretiskt bäst lämpad för strömdrivning, även om det säkert funkar med rimliga mängder i alla sammanhang.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  22:21:30  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Som jag skrev tidigare tror jag att man kan lösa peaken med EQ (även om den är stor).
Är systemet fortfarande mimimum phase med tillagt motstånd kommer resultatet vara (teoretiskt) samma efter EQ, fast med förhoppningsvis mindre dist.
Om alla element beter sig som man vill är nog en fråga man bara får tag på genom testning.

Kanske får ta fram ett par element från hyllan och mäta lite, utan låda då förstås.

Frågan är ju hur ett resonant system beter sig då konen inte längre är som en fast vägg utan bara skapar tryck efter signalen.
Kan bli intressant.

Kan tänka mig att lätta koner och starkt magnetsystem är de som blir roligast att driva med lite högre utgångsimpedans.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2012/04/11 :  22:25:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Strömdrivning är intressanta grejor. Jag har lekt en del men förstärkare som har hög utimpedans och ihop med rätt högtalare låter det bra. Skulle vara kul att testa ett element med lågt Qts i en aperiodisk låda (låg impedanstopp om jag förstått rätt) och ren strömdrivning. Uppåt kan det kanske behövas zobelfilter eller liknande så att inte frekvensgången bär iväg när impedansen ökar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  23:05:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan tänka mig att lätta koner och starkt magnetsystem är de som blir roligast att driva med lite högre utgångsimpedans



Det kan du väl inte mena?!?



J.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/04/12 :  07:07:21  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ni har väl inte missat den här intressanta artikeln?

http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/12 :  09:47:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En MLTL med min Beyma 12P80Nd driven från 1000 källimpedans. Kanske anings högt, men det skall representera en ren transkonduktansförstärkare.





Samma element men nu i en 1 m2 baffel och fortfarande 1000 ohm källimpedans.


Detta är inte menat som kritik över strömdrivning, utan bara för att visa hur "vanliga" element beter sig med ren strömdrivning.

Jag tror på principen, men tror det krävs en helt annan typ av element. Mycket lägre Qms - gärna runt 0,5 eller så.

Jag tror dock som visat i denna tråden att det finns verkliga fördelar med en viss mängd högre källimpedans. 1000 ohm kanske är extremt. Nånstans runt 1 till 10 Ohm eller så, borde kunna ge bra resultat i många sammanhang.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/12 :  09:54:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Samma MLTL fast med 4,7 ohms källimpedans.





Ren volt-drivning. "Vanlig" förstärkare.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/04/12 :  10:12:57  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Intressanta resultat.
Betydelsen av gränssnittet mellan högtalare och förstärkare är faktiskt lite underskattat enligt mig.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/12 :  10:54:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Betydelsen av gränssnittet mellan högtalare och förstärkare är faktiskt lite underskattat enligt mig.




Jag håller med, men vill dra det hela en meter längre.

Jag tror att dagens "standard"förstärkare med ultralåg utimpedans och återkopplingsslingan kopplad till högtalarterminalen är rent idiotisk.
Problemet som jag ser det, är att återkoppling och strömförsörjning i förstärkare inte har absolut 0,0000000000000 ohm och är orubbligt stabila.
När det plötsligt kommer en kraftig back-emf puls med ström så kommer jordplanet "pressas" från nollpunkten då den har ett motstånd. Då jord är refernsen för allt så kommer förstärkaren att bli mycket ostabil och skev i sin funktion. Återkopplingen som skall vara "räddningen" för en ostabil konstruktion jobbar övertid för att försöka få tillbaka jordplanet till 0,000 igen, men har inte tillräkligt med muskler då hela nätdelen är mycket skevt belastad och det tar 100 mS för transformatorn att ladda kondingarna igen, samtidigt som likriktarbryggan spyr ur sig 10 volt i rippel och hf-skräp - som återkopplingen skall försöka hålla stånget... Jobbig dag på jobbet för den återkopplingsslingan!!!

Kolla tex på Susan Parkers Zeus-förstärkare. Den lät helt orubbligt stabil och hade en basåtergivning en kräsen Circlo ofta nämner 6 år efter att Ricky Martin blåste transistorerna.
Där har man ingen återkopplingslinga som kan bli ostabil eller otillräcklig. Ingen självsvängningsbenägen lynnig krets som kräver en massa filter för att hålla den från att sända radio i AM-bandet.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/12 :  18:30:46  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Gjorde en snabb mätning på ett av TH som ligger under soffan.

Grön är med motstånd.

THD (2nd harmonic) har ökat vid lägre registret. Så där tappar man.

Hmm, men vad hände med impulssvaret då?

Ser ut som vi vunnit 4,2m eller 13ms (ungefär) i grupplöptid.

Ska importera dessa in i REW och se vad man får fram.

*edit* Glömde säga att notchen vid 50Hz är en PEQ som minskar en jobbig rumsmod och jag brydde mig inte om att ta bort den.

*edit2*
Efter att ha tittat på den i REW så ser det ut att bara vara en förskjutning i GD och ingen större skillnad annars.
Spektrogrammet ser ut att vara lite tajtare på den utan motstånd men det kan lika gärna vara skillnaden i nivå.
Men som slutsats kan vi se att inte alla system får en förbättring med högre utgångsimpedans.
Elementet i TH är Audes 75W87-8
Kanske är upphängningen olinjärare än motorn i detta fallet ellet så beror det på något annat.

Kul om fler kunde slänga in mätningar. Då absoluta signalen inte spelar någon roll utan vi bara jämför två mätningar så kan vi använda nästan vad som helst som mik och steg.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/04/12 18:58:30
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/05 :  14:25:33  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Gjorde en mätning vid 90dB 1m. Med och utan 10ohm motstånd i serie.
Slutsteg är Quad 303.
Mätmicken 30cm från element. REW som RTA och 29kr mic från biltema.
B&C 15PE40 i väldämpad 53L låda.


Blir inte riktigt klok på resultatet men det ör mycket möjligt att micken och annat runt om är bidragande till dist.
Man såg pelarna tydligt i FFT men det var inte så stor skillnad i nivå till bakgrundsbrus.

Ska se om jag kan göra en mätning med lite högre nivå så att elementet tydligt distar och hålla mic lite längre ifrån.
Blir dock lite svårt då allt verkar vilja sjunga med vid lite högre volym.

Nivån var satt till 90dB +-1dB med hjälp av XTZ RA. Närheten till intilliggande objekt gör nog att stående vågor påverkar en del, bör dock vara lika för båda mätningarna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2013/07/05 14:26:13
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/05 :  15:25:53  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
95dB 2m från element, båda mickarna bredvid varandra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/05 :  16:08:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
90dB 2m med XTZ mikrofonen.
Toppen vid 500Hz är XTZ som plockar upp eller genererar HF bös som passar lagom in i THD för 500Hz.


Funderar på om Quad 303 har så pass hög utgångsimpedans att 10ohm inte gör någon jätteskillnad.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/05 :  16:29:13  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det verkar i alla fall som jag ligger och bottenskrapar på gränsen där mikrofonerna kan mäta.
För låg nivå från elementet med mikrofonen nära och det distar för lite.
Högre volym och mikrofonen distar, flyttar man mikrofonen så ökar brus och annat såsom rummet börjar störa.

Och just nu kan jag inte mäta väldigt högt med mikrofonen långt borta om jag inte vill sabba mina inställningar för övriga systemet. Och 95dB vid 2m är nog högt för att inte vilja vara i samma rum.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/12/15 :  12:06:43  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
quote:
En MLTL med min Beyma 12P80Nd.... med med 4,7 ohms källimpedans.




Johannes,

Hoppas du mar bra.

Det dar ser ju ut som en alldeles lysande alignment for en 12P80Nd med bra utstrackning nerat! Kan du dela med dig lite av detaljerna runt den simmen...?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000