HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DAC filter, byta ut keram kondingar till film
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2012/04/16 :  11:04:55  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Efter ha läst om manw manöver att byta ut dom keramiska kondingarna i DAC filtret till film med gott resultat så tänkte jag göra samma sak med min DAC. Frågan är bara om det går att byta ut rätt upp o ner eller om man behöver räkna om på något sätt för att få samma egenskaper på filtret!? Hittade en bild som borde stämma på hur filtret ser ut, har inte något schema på det så jag får löda loss kondingarna för att mäta dom..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/04/17 :  08:10:10  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Konstigt ställe att ha keramiska kondensatorer på. Det är bara att byta ut dom med några som har likvärdig kapacitans. Spänningen är inte känsligt i det här fallet då det bara borde vara någon volt.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/04/17 :  09:34:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
iMac
Ser du viken typ av keramiska kondensatorer som sitter monterat?
Jag är mest nyfiken
Som Lovan antyder, keramiska kondingar avskys (vanligen) som pesten i signalvägen då dessa (ofta) anses förvränga ljudet kraftigt.
Det finns dock åtskilliga hundra typer av keramiska kondensatorer.
Jag har en mycket informativ och saklig text kring olika kondensatortypers distorsion någonstanns hemma.
Jag skall leta reda på denna när jag kommer hem från jobbet, och lägga upp länken här.
Den visar att det som många hävdar, att vissa typer av keramiska kondensatorer mycket riktigt ej bör användas i signal-kretsar, men att det även finns keramiska typer som är extremt bra i detta avseende. Tom så bra att de uppvisar en förvrängning, så låg, eller tom lägre än de allra bästa plast/fim kondensatorerna.

I ditt fall kanske det enklaste är att byta till en motsvarande plast-kondensator och vara nöjd med detta.
Så ovanst. är mest av nyfikenhet från min sida
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/17 09:34:52
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/17 :  09:57:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Notera att filtrets egenskaper i sig kan påverka ljudet i långt större utsträckning än typen av kondensatorer. Naturligtvis kan ljudet inte bli sämre med bättre kvalitet på de senare. Risken är att "inte se skogen föra alla träd".

En voltage-DAC av typen CS4398 låter i allmänhet allra bäst utan filter alt. med ett 6dB/oktav. Man slipper då våldsamma fasvridningar men får i stället aningen HF-skräp att titta på i oscilloskopet.

Katastrofexempel: En gammal Sony CDP-X3000ES som jag analyserade för ett bra tag sedan hade filter med en fasvridning av 65grader vid 20kHz!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/04/17 10:14:20
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2012/04/17 :  11:42:02  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
Ser du viken typ av keramiska kondensatorer som sitter monterat?

Svårt att säga vad det är för typ, men dom ser ut som vanliga keramiska NP0 kondingar, står inget på dom iallafall.
quote:
Jag har en mycket informativ och saklig text kring olika kondensatortypers distorsion någonstanns hemma.

Låter klart intressant!
quote:
En voltage-DAC av typen CS4398 låter i allmänhet allra bäst utan filter alt. med ett 6dB/oktav. Man slipper då våldsamma fasvridningar men får i stället aningen HF-skräp att titta på i oscilloskopet.

Det är en CS4390 DA, går det att räkna ut brantheten på filtret genom att veta komponentvärdena på bilden i första post?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/04/17 :  19:40:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej iMac
Hemma från jobbet
Har hittat artiklarna om distorsion i olika kondensatortyper
När det gäller keramiska kondensatorer så tas "X7R" upp som en kondensator med hög dist, medan "C0D" har extremt låg distorsion.
Jag skall leta reda på länken till atiklarna (6st) och lägga upp i en ny tråd.
En av de mest intressanta kondensator-artiklar jag hittat på nätet
/Pix

{Edit, jag startade denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86890
Cyril Batemans klassiska atiklar är riktigt bra!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/17 20:20:10
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2012/04/17 :  19:55:59  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
.

Edited by - Thzar on 2012/04/17 21:19:55
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2012/04/18 :  16:46:20  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Klart intressant läsning Pac!

Får bli Wima FKP2 som finns på Elfa, ska beställa där när jag har lött loss kondingarna..

Frågan är om man kan mäta upp kondingarna med ett vanligt ljudkort!?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/04/18 :  21:12:45  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jo, det finns ju ett antal olika keramiska material. I konsumentelektronik så tror jag inte man kan förvänta sig att de använder det i det här fallet lämpligaste materialet. Använder själv mycket keramer i designer på jobbet, då de har bra egenskaper vid höga frekvenser, och långtidsstabila. Nu gäller det i det här fallet datorer och styrelektronik till industrimaskiner. Linjäriteten är inte någon avgörande faktor här, förutom att kapacitansen är angiven vid noll volt, och minskar med pålagd spänning, så man måste ta hänsyn till detta fenomen.

För audiofilter i basbandsapplikationer är nog då någon typ av plastfilmkondensator att föredra, polykarbonat eller polypropylen. T.ex. för filter vid radiofrekvens kan däremot keramer vara lämpliga.

Orsaken till att jag simulerade filtret i SPICE var nog min nyfikenhet och/eller att det inte fanns exakt det värde som satt som keram, när jag bytte till platsfilm.

Vad jag skyr som pesten är bipolära elektrolyter så de bör man i första hand försöka bli av med. Kopplade förbi dem helt enkelt på min DAC på utgången efter filtret, med ca 4mV DC på utgången som följd, ger inte mig något problem i vart fall. På CD-spelaren kopplade jag en stor plastfilmkonding tvärs över. Tyckte båda dessa tweak gjorde den största skillnaden.

Skall dock behålla mina NE5532 i den externa DAC-en. I CD spelaren bytte jag dem mot OPA2134, och det var faktiskt det av teaken som var störst tveksamhet om det blev bättre eller ej. Finns lite att läsa om den saken på http://nwavguy.blogspot.se/2011/08/op-amps-myths-facts.html

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000