HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH förslag 30 - 100 Hz 8 Tums Element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:30:00  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Th förslag 30 - 100Hz
Synpunkter och frågor??
33 liter B&C 8NDL51 Hörnplacering.


38 liter B&C 8BG51 Hörnplacering.


Edited by - skäggåke on 2012/04/28 19:52:54

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:40:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Något för djupt avstämd enligt mig. Flerveckade tappade horn går djupare än avstämning, och även TH avstämd till 65 Hz kan trycksätta rum. De blir massiva på ett helt annat sätt än BR och andra snuskigheter.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:43:52  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Om man vill ha nivå ner till 30 Hz var ska man lägga sig då?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:49:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
38 Hz nånstans. Vill du ha attack och spelglädje ner till 30 Hz så rekommenderar jag egentligen större element.

Det går alldeles utmärkt att stämma av nedåt 30 Hz. Men du får en tyngre och "segare" återgivning. Jag är en sucker för kick och attack, men det är ditt projekt.

Mvh Johannes,

Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/04/28 :  19:55:51  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Kanske man skulle titta mer på en tia då???
Vill ju lite grand ha både och, kick och attack Med djup...

Mvh Anders
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/28 :  20:05:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag skulle vilja nämna att kylningen på 8ndl51, om den är lik 10nw64, förmodligen kan låta en hel del om elementet monteras med magneten synlig i mynningen, trist på annars väldigt trevliga element.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/04/28 :  20:07:33  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Det är samma typ av magnetsystem martinsson...
Mvh Anders
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  20:56:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Köp de där två st Beyma 10G40 som MattiasPåÖkerö säljer. Kolla under säljes-delen. De är "flås"-fria och mycket trevliga element.

Ingvar Ahlberg säljer trevliga 10or till bra pris, men det står helt stilla i huvudet på mig just nu. Minns inte namnet på 10orna. De kan vara ett bra alternativ.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/04/29 :  12:27:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ett par 10G40 testas nu i THAM-lådor.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/06/24 :  13:08:24  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Angående oljud från magnetsystemet på B&C.
Blir det hörbart om man placerar magneten i den slutna ändan av hornet?
Mvh Anders
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/24 :  15:30:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Troligtvis inte, vi provar just nu samma sak med 10NW64 i TPAM10HT, detta genoom att sätta elementet i en separat baffel som skapar den extra distansen mot mötande vägg inne i pipan för att elementet ska få plats på ett bra sätt i den konfigurationen.

Graferna ovan visar på en tappad pipa med konstant eller endast mkt svagt ökande tvärsnittsarea, alltså inte ett horn, men det är ett mkt bra sätt att hålla nere storleken och samtidigt få till ett väl avgränsat och fint passband.

Som Johannes skriver ovan är det minst sagt svårt att få till både en tight och stram återgivning samtidigt som man vill gå ner lågt i basen, men det ska samtidigt sägas att i fallet med TPAM10HT så har den visat sig vara med distinkt och ren än de Br och slutna hembio subbar vi jämfört den mot, å andra sidan är den mkt långt ifrån exemplvis THAM10 med avseende på dessa parametrar, låg avstämning sker med andra ord till viss kostnad.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/06/24 :  17:51:18  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- intressant!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/24 :  18:48:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Personligen skulle jag vara försiktig med att stämma av så lågt som TPAM10HT är avstämd. den togs fram på beställning, och det har visat sig att det kommer på bekostnad av SPL, det är endast en 10" trotts allt.

En ny variant av densamma ligger nu på ritbodet och den kommer vara avstämd närmare 10Hz högre, även detta belyser Johannes ovan, min förhoppning är att den nya varianten, ifall den byggs vill säga, kommer ha mer output i ett register som begränsas neråt vid ca 25Hz istället som nu en bit under 20Hz, och vara mindre.

Poängen är att man bör (min peronliga åsikt) stämma av mellan 5-10Hz över den tänkta nedersta arbetsfrekvensen i rum, men detta är som sagt min egna uppfattning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2012/07/01 :  13:31:21  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Jag har ändrat så att den faller av strax under 40 Hz nu.
Den har nu lite utvidgning.
Blir till att bygga en och prova....
Kommer mätningar vad det lider.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000