HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delningsfilter luktar bränt, motstånd glödheta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2012/05/26 :  04:55:50  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Har börjat spelat in mina högtalar-nybyggen, idag krämade jag på ordentligt. Ca 70% av potten. Efter några minuter kände jag en lätt bränd doft från delningsfiltren. Kände på motstånden som var brännheta. Normalt eller är det en risk att jag kopplat ngt fel?? Använder 10watts motstånd.

/filip




fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/05/26 :  08:04:32  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Låter mysko. Har aldrig känt att mina filterdelar blivit heta. Hur stark förstärkare har du?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/26 :  08:07:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Motstånd kan förvisso klara av att bli riktigt heta.
Kan du sätta ett finger på motståndet i en sekund eller så, är det kanske ca 70grader. Och klarar nog den dubbla temperaturen.
Och när ett 10W motstånd utvecklar 10W så blir det rejält varmt också.

Men det finns ju ändå nackdelar med de höga temperaturerna.
Lödningar lossnar efter ett tag och andra komponenter i närheten skadas eller åldras.

Om du kopplat fel är ju inte lätt veta.
Ett seriemotstånd får ju all ström som går till elementet genom sig. Så är det högohmigt så blir det ju en hel del effekt.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/26 :  08:14:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du måste sätta motstånden en bit från kortet så det inte bränner det. Absolut ingen dämpvadd i närheten av filtret. Jag har varit med om att shuntar har smält dämpvadden.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000