HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Onkens många ansikten
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/05/29 :  10:50:14  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ansikte nummer ett; Goodman Axiette

Bakgrund
Jag har haft ett par Goodman Axiette liggande i många år utan att komma mig för att bygga en vettig låda. Själva chassit gör det omöjligt att montera elementen mot framsidan av baffeln. Jag valde att göra en avtagbar baffel i stället för en lucka eller annan sida i låda.
Publicerade TS parameterar http://petoindominique.fr/php/mysql_thiele_seul_ref.php?ref=AXIETTE%208%20II%20vp2

Skiljer sig helt från vad jag får mina har mycket högre Q värden men det framgår inte vilken variant de har, de tillverkades ju i en flertal olika serier. Detta är vad jag fick.




Lådan
Själva lådan är gjord i 16mm MDF och på dryga 40 liters nettovolym basreflexportarnas totala area är ca 160 cm och 30 cm längd avstämmningen hamnar på 55 Hz. Portarna har rundats av med kvartsstav 15mm framme och 21mm i bakänden. Ryggstycket är stagat med två furustavar 15x33mm, på dessa har jag häftat filt. Biltemas 10mm dämpfilt. Till biltemas dämpark (de tunna) så kontaktlimmade jag sådan filt och klippte sedan i lämpliga bitar för att täcka det mesta av botten, topp, sidoväggar och baffel. Till detta har jag packat dämpvadd mellan stagen i ryggsidan och lagt lite extra filt i botten på lådan.
Bra saker
Uppsågningen av lådan sköttes förtjänstfullt av Beijer Bygg som då debiterar tid i stället för per snitt som Bauhaus hade gjort. De svarta bultarna med insex hittade jag på Swedol. HiFiKit och Kjells har Neutrik Speakon kontakter, underbart att slippa alla fjolliga blingkontakter. Jag har dubble speakon kontakter. Den nedre för bredbandhögtalare eller för flervägssystem med passiva delningsfilter. Den övre kontakten har 4 x 4.7µF inkopplat för att användas tillsammans med diskantelement med aktiv delning. Kondensatorerna är för att skydda diskantelementen mot otyg från förstärkarna som likström eller av och på knäppar. Claes Ohlsson säljer en borrguide så att borrningarna blir vinkelräta. Jula har bra hörnklämmor som underlättar när lådan skall limmas ihop.
Dåliga saker
Målade ytorna i onken öppningarna svart. Maskade inte av utan höll en träbit som skydd, flyttande av den och kanske kapilärkrafter gjorde att jag målade på ytor som skulle limmas senare detta försvagade stagningeffekten. Nästa gång provar jag betsning eller ordentlig avmaskning och tätare mellan stagen. Jag trodde att sidorna skulle bli en helt inert matris men de vibrerar mer kännbart än någon av de andra ytorna. Kvartslisterna både vrider sig och bågnar så det är svårt att få riktigt bra passform, nästa gång fräser jag.







Axiettebygget
Ett 180mm hål togs ut med sticksåg och cirkelanhåll med rasp så fasade jag av #8531; till #189; av öppnings tjocklek. Jag kanske borde tagit ut betydligt mer? Lådorna är rellativt lite dämpade då tanken är att behålla så mycket strålningsresistans som möjligt från portarna för att minimera konutslagen på bredbandselementet.



Ljudet var inte så dumt men inte heller så märkvärdigt. Inga uppenbara fel som en frontmonerad Philips 9710 som låter fruktansvärt påträngande. Men samtidigt så låter Philips 6,5#8221; bredbandare som man hittar i loppishögtalare bättre i synnerhet i diskanten. Mätningar ger vid handen en ganska vinglig frekvensgång med en dipp runt 600 Hz och sedan ett fall över 2 kHz samt slutligen en topp runt 11-12 kHz.




Impedansmätningar visar också en stor topp strax under 500 Hz och en avvikelse vid 10 kHz. Jag provade med ett RCL filter med och utan Zobel filter. Utan Zobel händer ingenting eftersom spolens impedans vida övertiger peaken vid, med Zobel tar den för mycket. Då gav jag upp och tog ut elementen. I efterhand inser jag att jag bör laborera med bättre avfasning, mer dämpmaterial i lådan och att öka peaken på LCR filtret och inte använda Zobel. Utan detta kommer nämligen LRC filtret att verka asymetriskt och skära flackare ner mot 8 kHz och sluta brantare över 10 kHz och det borde funka bättre.



Grön=LCR filtret 8dB och 12 kHz
Rosa=Element
Blå=element med Zobel



Grön= element
Blå= med LCR och Zobel som ovan.

600 Hz dippen kanske man kan komma åt med en annan baffelgeometri. Axiette verkar vara ett ganska ordinärt element, tyvärr eller så är det mycket känsligt för hur man använder det för att man skall kunna utnyttja dess fulla potential.

Men nu var det så att det blev en hel del över av MDF skivan, som räckte till fler frontbafflar...

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/05/29 :  11:33:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Snyggt!

Det borde finnas fler anläggningar i den fransk-japanska skolan.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/05/29 :  23:23:39  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ansikte nummer två, Scanspeak med vänner

Kvällen är sen men en liten glimt av nästa baffelpar kan jag bjuda på






Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/06/09 :  09:48:32  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
ScanSpeak
En gång i tiden köpte jag ett par skamfilade Ortofonhögtalare då de såg ut att innehålla Scanspeakelement. Troeds DIY sida visade mätningar och delningsfilter med just de elementen. Sagt och gjort så gjorde jag nya bafflar till Onkenlådan. Filtren gjordes på hålad masonit buntband och "sockerbitar" som terminaler. Troels gör snygga filter på plywoodskivor. Jag provade också men med komponenter från slaktade filter som ofta har korta ben var det bökigt.

I med nya baffeln och det lät riktigt bra i alla fall från ena högtalaren. .. Det visade sig att när jag lött om kablarna till diskanterna hade jag trott att de ca fem cm långa pinnarna var robusta att löda i var lika känsliga som diskantkontakter brukar vara. Nå ett par Luxor diskanter fick träda i tjänst och nu lät båda fast inte så bra. Problemet var att SS diskanten har en väldämpad resonans vid 700 Hz inget problem för en andra ordningens filter vid 2000 Hz. (Blå kurva). Luxor elementet har en mycket mer odämpad resonans vid 1000 Hz. (Grön kurva)



En impedankorrigeringskrets fick det hela att fungera betydligt bättre. Orange kurva elementet i sig kompensationskretsar grönt och rosa, och det kombinerade resultatet i blått. Lite finlir runt 1,5-5 kHz skulle kunna höja impedansen en ohm eller så men det låter OK



Delningen av bas och diskant verkar fungera bra. Diskanten har lite hyss för sig i sista oktaven men det ljudmässigt så stör det inte uppenbart.





De låter bra nu, betydligt bättre än Goodman Axiom. De ser bra märkliga ut på stativ när man vant sig med dagens slanka pelarhögtalare.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000