HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 iTunes eller Squeezeplay?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2012/06/20 :  19:37:16  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Halloj!

Det har flyttat in en MacMini i vardagsrummet.
Funkar finfint att strömma film från servern.
Snygg och tyst är den också!

Men vad ska jag satsa på för bästa möjliga ljud?
Skivsamlingen ligger idag i FLAC på servern, med Logitech Media Server som hanterar en SB Classic och en Touch på andra ställen i huset.

Frågan lyder:
Ska jag satsa på iTunes med t.ex. BitPerfect?
Eller borde inte SoftSqueeze (eller Squeezeplay) göra samma jobb?
Eller ställa tillbaka touchen på sin gamla plats?

Vad blir bäst??

Jag har ju hunnit vänja mig vid att fjärrstyra SB med Androidtelefon och iPad. Det är viktigt att fjärrstyrningen är bra och överskådlig. Jag vill inte ha projektorn igång för att lyssna på musik!

(Resten av maskinparken har förmåga att låta riktigt bra:
DAC: Benchmark Dac1 utan USB (den ska väl bytas ut så småningom)
Förstärkare: Audio Analogue Maestro Duecento
Högtalare: Pioneer S1EX)

Kanske finns svaren här redan i någon tråd... Men med 41 sidor topics hoppas jag på litet direkthjälp ändå!

Fridens liljor!
/olof

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/16 :  08:43:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var värstans vad dålig respons du fick på detta? Jag har personligen missat denna, och då är jag en av dem på forumet som är såld på Mac Mini och dess lilla format och goda möjligheter till välljud.

Jag har själv valt att köra iTunes för att jag gillar hanteringen av musikbiblioteket och att det är kostnadsfritt, även Apple Remote som du använder för att fjärrstyra uppspelningen från din iGrunka.
Men, det rimmar inge vidare med ditt val av filformat. Visst finns lösningar som gör att du kan spela flac i iTunes, men så fort man kliver utanför hur Apple har specat så blir det krångel, konfiguration, uppdateringar och annat elände som åtminstone jag förknippar med PC och Linux-världen.
Om du väljer att köra med BitPerfect eller liknande har ingen gigantisk ljudlig betydelse i min mening. Jag upplever personligen Amarra som lite mera avslappnat, analogt och i slutänden mest HiFi OCH musik av de olika uppspelningsalternativ som finns. Fråga mig inte varför det skiljer sig åt!
Om du nu skulle envisas med FLAC så kan Amarra spela upp FLAC, men då tappar du möjligheten att fjärrstyra iTunes med Apple Remote.

SoftSqueeze har inte en janne i frågan om uppspelningskvalitet och problemfrihet enligt min, förvisso lilla, erfarenhet. Det gäller även för SqueezePlay. Nä, jag vet att det finns de som svär vid Squeeze-systemets fördelar och jag kan i viss mån hålla med om mångsidigheten, men det är för mycket att hålla på o skruva med och konfigurera och modda och trixa.

Mitt tips:
Konvertera ditt musikbibliotek till AIFF med lämplig programvara.
Skaffa en M2Tech HiFace USB-SPDIF konverter (eller en MF V-link eller liknande) och koppla denna med elektrisk SPDIF till din Bechmark DAC1. Börja med BitPerfect för några tior och spela sedan upp från iTunes.

Du kommer INTE att bli missnöjd, det vågar jag nästan garantera!

Trevligt system du har för övrigt! Jag har faktiskt lyssnat till "ditt" förstärkeri och högtalare lite kort och det lät förebaskat trevligt!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2012/09/08 :  09:17:24  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Hej Micke!
Tack för bra svar.
Det blev visst en rejäl sommarpaus från forumet för min del, men nu pågår aiff-konvertering...
Jag återkommer så småningom med en rapport. Det tar ju en stund att konvertera :-)
Fridens liljor!
/olof
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000