HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH 35-200/250 hz en tvåvägs TH+ top
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/06/27 :  12:57:05  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Är det möjligt att klämma in en tvåvägs TH med ett arbetsområde på ex. 35-200/250 hz i låda på max 850mm

Sitter i dag med H baffel basar delar vid 100hz till bredbandarna men skulle vilja ha djupare bas kunna spela högre och dela vid åtminståne 200hz eller runt om kring. Kanske vid speciella tillfällen lite högre för att kumma spela högre typ fester och liknande tillfällen.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2012/06/28 00:17:03

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/06/27 :  20:32:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det är en utmaning att få TH att gå så högt i frekvens. Den konstruktion som jag gissar ligger ganska så bra till enligt din specifikation är kanske Hoktunas 6,5" 6,5 " TH med utan Helmholts. Ett mycket kort tag till har jag möjlighet att njuta av dem innan de ska tillbaka till sitt ordinarie hem. Mycket trevlig lyssning som givit mersmak.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/06/27 :  21:25:14  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
jag hade tänkt tvåvägs TH alltså om man tänker thampt10 + tham10 i en och samma låda sedan bredbandarna till topsystem.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/27 :  22:44:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu tänker jag lite högt, så hur rätt eller fel det är får väl någon mer kunnig uttala sig om.
Men att sätta två st TH för att ta hand om varsitt frekvensområde är kanske förenat med en hel del problem.
Jag tänker på all fasvridning och tidsdelay som uppstår i ett TH, att sy ihop två olika TH + ett toppsystem blir nog ingen enkel match.

Och att få ett TH upp till 2 oktaver bandbredd är också en bedrift, så jag skulle vilja säga att du får stämma av t.ex. 35-100 Hz eller så, och sen ordna ett toppsystem som funkar bra ner dit.
Det går nog att hitta en högtalare och en pipa som tillsammans når lite högre, eller så väljer du lite högre avstämning totalt, säg 45-150 Hz.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/27 22:47:51
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/06/28 :  00:00:55  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag är väldigt nöjd med dom bredbandare jag har i dag och dom funkar hjälpligt att delas vid 100hz men skulle få ett betydligt lättare liv om dim fick delas högre jag har haft lite olika basar till dom under tid 2x18" i w baffel per sida, 8x12" i v baffel per sida köpte tomma lådor av någon jag glömt här på forumet. 4x 8" i br en låda i varje hörn och nu 1x18" i H baffel per sida.


Min tanke var två TH som byggs som en låda kanske 40-80hz och 80-200hz jag har lite dålig koll på vad som är möjlig men det känns väl som det borde kunna uppnås. Jag har en DBX driverack 260 så tidsfördröjning ska nog gå att ordna.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/06/28 :  07:46:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Aha, ja det var en annan femma. Det blir en kul utmaning.

/mvhff

Edit: stavfel

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/06/28 11:04:44
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/28 :  10:16:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Personligen skulle jag inte bygga två olika TH att lägga efter varandra frekvensmässigt.

I dina skor skulle jag hellre bygga en enda högtalare som löser uppgiften, antingen ett TH mellan säg 45-150Hz eller liknande och därmed offra lite av den värsta djupbasen.
(Med lite roomgain spelar denna troligen rätt OK nedåt 35Hz ändå, men det är ingen garanti, utan beror på rummet.)
Eller så någon annan trevlig baskonstruktion bestående av ett bra och dyrt baselement med väldigt lågt fs och relativt lågt qts och stark magnetmotor, men lådan riskerar bli ganska stor.

Detta är enbart min åsikt, utan speciellt mycket fakta bakom.

En ytterligare variant (som jag själv funderat lite på, men inte lika högt upp i frekvens som du tänker dig, men däremot lägre)
är att bygga två TH, och välja det som passar för den musik som lyssnas på.
Att du bygger ett avstämt till 35-100Hz och ett annat med 50-180 Hz.

Själv har jag funderat på ett avstämt till 25-70 Hz, ca och det andra till 40-120 Hz, och låta dessa jobba mot ett toppsystem som delas vid ca 100Hz.
Det lågt avstämda TH används vid filmtittande och någon enstaka värsta elektronisk musik och kyrkorglar. Annars det andra TH.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/06/28 :  15:41:08  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Nu ska jag störa lite. Eftersom TH är lite av en chansning över 150hz så vill jag kasta in förslaget att köpa flera billiga element istället för kraftiga dyra element. Vad tror ni om en array på fyra fem element. Antingen i slutna lådor i främre hörnen eller som öppen baffel ett par meter framför främre väggen.

I båda fallen skulle varje element kunna vara en egen modul som placeras på varandra. Låses fast i varandra och slutligen i taket för säkerhets skull. Med små moduler blir det lättare att flytta och stuva undan.

Någon som provat? 4-5 element av 8-10" borde ge djup bas och kunna spela uppåt ? 400hz (eller kanske 6-10 element av 4-6" per sida).
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/06/28 :  16:18:34  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag hade 8 st perless SLS i dipol basar ett tag men dom var aldeles för stora. Jag letar något bättre än BR 2x 8" per sida. Mera lättdrivet bättre bas och max 850mm höga. Jag antar att igentligen så skulle jag kunna välja valfri av Tham serien 10" 12" eller helst 15". Mina bredbands array funkar alldeles utmärkt att delas vid 100hz men dom skulle avlastas lite om man kunde dela lite högre. I bland när jag spelar gles musik typ sång och gitarr så kör jag dom ensamma utan basar. Oftast kör jag dom bredvid det aktiva filtret och låter dom rulla av själv.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/06/28 :  16:52:02  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Ja, då förstår jag att det inte känns så spännande. Jag har en sluten 8" i sovrummet som spelar så bra ner till 40hz (med bak och framvägg som stöd) så jag funderar på att testa med flera slutna för att komma lägre. Vill inte blanda in tidsfördröjning vid gramofonlyssnande så därför vill jag experimentera lite med detta.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/06/29 :  22:31:35  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag och martinsson spelade toppen från min 'Volks-OB' (bredbandaren Monacor SP-130/X8) tillsammans med THAM 6 med utomordentligt njutbart resultat. Vi delade både över och under 200 Hz utan hörbara faskonstigheter. Anders spelade kombinationen på DIY Göteborg 2010 med framgång. Med rätt TH tror jag inte 200 Hz är någon omöjlig delningsfrekvens.




/Erling

Edited by - scorpion on 2012/06/29 22:34:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000