HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Högtalarbygge Seas 2-vägs.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/06/29 :  12:04:20  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Nu har jag fått tummen ur och införskaffat dessa:
Diskant: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=104
Bas: http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=110&Itemid=132
Det enda jag bestämt mig för är att det blir en sluten låda eller basreflexlåda. De ska vara lättplacerade och troligen golvare.
Det kan nog ta lite tid innan mer info kommer, men nu är jag igång. Hoppas detta kan bli en relativt billig och lättbyggd högtalare som fler kan bygga om det vill sig väl. Har idag fått elementen och de ser mycket fina ut, köpte dessa till ett bra pris (ca 1300kr för 2 basar och 2 diskanter), kostar lite mer i Sverige men inte så farligt.

Edited by - Snutten on 2012/06/29 12:05:58

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/29 :  13:17:24  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Najs! Skall bli roligt att följa.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/03 :  16:30:08  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Just nu lutar det åt en golvhögtalare basreflex, ska köra lite simuleringar i lspCAD och har provat lite i Basta! Lådan verka hamna på ca 25 liter. Eftersom VAS är 32 liter är det absolut maximum och troligen för stort. Då QTS för basen är 0.47 är det lite högt för en basreflexlåda men ska fungera enligt enklare beräkningsprogram på nätet. Desaa säger att det kvittar vilket man väljer, så basreflexlåda ger ju lite djupare bas vilket är trevligt.

Edited by - Snutten on 2012/07/03 16:30:48
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/03 :  17:21:19  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Troels har väl 24L i sin golvare med den basen.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/07/03 :  17:58:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det blir en långsmal rackare

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/03 :  20:22:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Nej fixarstig! Den har en intern falsk botten så att säga, så den blir inte så konstig, typ 21x28x100 cm. Fylls med sand och filter i botten.
Ja den ligger på 24,5 liter (Troels).

Edited by - Snutten on 2012/07/03 20:27:13
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/07/05 :  14:13:31  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Elementet har relativt högt Qts, så en sluten låda lär vara att föredra. Kan funka med basreflexlåda, men den blir då ganska stor.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/05 :  15:07:10  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Absolut, basreflex är inget att tänka på i detta fall. Du kommer att få en baspuckel som tillsammans med rummets resonanser kommer att förstöra allt vad musikalitet heter. Seas har ett annat 6,5" tums element som har ett q-värde på 0,30. Välj det istället om du göra br.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/05 :  16:36:41  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det kan visst fungera med basreflex, men som i Troels fall, är det ett mellanting mellan sluten och basreflex, därav en rätt liten låda.
http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm

Edited by - Snutten on 2012/07/05 16:38:15
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/06 :  19:53:54  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Baselementen spelar nu, inkopplade direkt utan filter på svag volym och radio som källa. Låter tunt i basen som sig bör men det är kul att höra dessa utan låda och filter som referens innan bygget av låda osv.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/09/09 :  22:57:34  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Eftersom mitt förra bygge nu låter som jag vill, hoppas jag att det ska hända lite snart med denna Seas-konstruktion. Ska troligen bygga i plywood och har bestämmt hur lådan ska se ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  07:29:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det elementet borde passa bra i en TL eller annan form av kvartsvågspipa.




Detta fick jag fram med lite snabb Hornresp-vals nu på morgonkvisten.
Ripplet över 180 Hz försvinner med lite dämpmatrial. Som vanligt så överdriver Hornresp en hel del. Tycker att Hornresp är väl teatraliskt ibland. Lite ryamatta på valda väggar och lite löst fluff på sina ställen så jämnas responsen ut till en slät och fin linje.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:08:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tack, men måste volymen vara så stor som 54 liter? Tanken är att de ska vara rätt kompakta och lättplacerade...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:37:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Den där diskanten ser ju kalasfin ut. Jag gillar verkligen frekvensgångskurvan i databladet.

Basen har en liten 4dB puckel (uppbrytning?) centrerad runt 4kHz, den kan ställa till det lite.
Undrar om du kanske borde dela nästan nedåt 2kHz, och ganska brant.


Hur skulle det se ut om man simulerade en MLTL med det elementet?

Edited by - Mickel-mackel on 2012/09/10 09:37:37
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:43:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
öht går det nog att fundera på olika delningsfrekvenser med de elementen
Kanske 1kHz och flackt filter för basen och kanske 2,5 kHz för diskanten, För basen har ju en nivåhöjning ända nerifrån 500Hz.

edit:
Detta är alltså bara lite vilda funderingar, absolut inget expertråd ...

Edited by - Mickel-mackel on 2012/09/10 09:44:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:43:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är baksidan av ett högt Qts, Vas och ett lågt Bl. Minskar man pipan så avtar basen väldigt fort. Den blir för överdämpad för det ganska svaga magnetsystemet. Denna bas "trivs" bättre i en sluten låda om du vill nedåt 20 liters volym. 20 - 30 liter ser ut att funka bra. Jag har lagt till de ca 0,5 ohm som eventuellt passivt delningsfilter bidrar med.
Basreflex och ett sådant här element känns som en ganska dum kombination enligt mig. Det svaga magnetsystemet kommer inte kunna styra upp portresonansen såfort talspolen blir lite varm, och då förvandlas högtalaren till en felavstämd disko-låda. Detta kommer ske såfort du spelar lite Rammstein (Metallica, Deep Purple, DiLeva eller KerztinOttozonz-dansorkester ger samma effekt) med 20 - 30 watt eller så.

En pipa är mer tolerant mot förändringar i egenskaper och signaler under avstämningsfrekvensen. Jag vill gärna vara lite extra snäll mot ett sådant element då det är lite klent till att börja med. Inte dåligt för det, utan bara lite klenare. Det kan säkert låta riktigt trevligt, om man bara ger det en fördelaktig arbetsmiljö.

Är storlek viktigt så hade jag byggt en sluten låda. Så stor som jag kan acceptera. 30 liter är bättre än 20 liter.

MVh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:51:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



quote:
Hur skulle det se ut om man simulerade en MLTL med det elementet?

Denna frågan kan väl aldrig vara ställd till mig?
Oavsätt vad så kände jag mig manad och föll således för fällan.
En snabb foxtrott med Hornresp senare så fick jag fram ovanstående.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:54:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Observera att i MLTL-simmen har jag försökt hålla nere volymen. Det går att få fram snyggare respons men då ökar oxå volymen en del.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:59:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Denna frågan kan väl aldrig vara ställd till mig?




Simmarna ser intressanta ut, och bra??

Men varför sticker känsligheten upp till 95dB?
Det ger dessutom problem att matcha mot diskantens 92dB/2,83V
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  10:06:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Känsligheten är överdriven. Hornresp gör så med basreflex och liknande konstruktioner. Direktstrålningen påverkas inte nämnvärt av lådprincipen om man inte förtrattar den.

Tror inte det skall vara nått problem med nivåerna mellan bas och diskant.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/09/10 :  11:04:09  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hej Mickel-mackel, jag tycker också den diskanten ser rätt schysst ut och dessutom är den billig, så därav blev den mitt val för min första egna högtalarkonstruktion. Min första tanke var sluten låda men då jag såg Troels använda den till basreflex blev jag sugen på det eftersom det ofta ger lite mer basdjup. Basen valdes då jag hittade den till kanonpriset 350kr styck. Hur är det med sluten låda egentligen, är det så enkelt som en del säger att ju större volym dessto bättre? Läst lite olika om detta och att det egentligen är lika knivigt som att få till en bra basreflex...

Edited by - Snutten on 2012/09/10 11:05:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  11:19:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En sluten låda är en dynamik-komprimator av rang. Luftens över och undertryck inne i lådan är rejält olinjära, och de jobbar mot magnetsystemets försök att skapa en linjär återgivning. Skulle jag smida en sluten så skulle jag vilja ha runt 5 X Vas i lådvolym. Då är elementets upphängningar dominanta. Lådans volym är stor nog att kunna absorbera all energi som strålas in i lådan utan att det påverkar elementet allt för mycket.

Men jag tror inte du kommer att bygga en 200 liters sluten låda, så jag förseslår det inte ens. 30 liter är bättre än 20 liter bara därför att det är 50% mer luft och 50% mindre olinjäritet i luftens fjäderverkan.

Fördelen med en sluten låda är dels att de är lätta att bygga, dels för att de är lätta att ändra. En för stor låda kan alltid fyllas med frigolit/rockwool/fårull/sten/sand/handdukar/sedlar/osv tills man tycker att det låter bra ihop med den förstärkaren man använder - i det rummet man spelar och den smaken man har.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/09/10 :  11:46:14  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ok tack för det. 200 liter är jättemycket ja, så det är ju helt tokigt, hehe. 30 liter sluten verkar vettigt. Kanske kan göra den lite större t.o.m.

Edited by - Snutten on 2012/09/10 11:48:23
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/09/10 :  12:04:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Om jag använder Troels yttermått 21x28x100cm med 2cm väggtjocklek blir det en volym på 39 liter, sen tas bort ca 2 liter för stag och filter ger 37 liter. Bra?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  13:48:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror nog att 37 liter är en vettig volym att utgå ifrån. Tyvärr så är det först när du lyssnar på dem inkopplade till din förstärkare och dina kablar i ditt rum som du kan veta om det var rätt eller inte. Slutna lådor är inte min grej. Jag har mycket begränsat med erfarenhet av dem. Du borde fråga PetterPersson om dem istället. Han har byggt en hel del slutet och borde kunna den saken. Jag kan bara se på dem utifrån mina ideer och min förståelse av hur saker och ting fungerar. Som sagt innan, så hade jag nog byggt något på ca 200 liter till dem och sedan strömdrivit dem med mellan 4 och 22 ohms utgångsimpedans från förstärkaren. Kanske lite överkurs om det är dina första egna byggen...
Skicka PetterPersson ett PM om han inte själv uppmärksammar denna tråden.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  13:52:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


200 liter. Ett element. 5 ohms källimpedans.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000