HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra (och dåliga) rörsocklar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/18 :  15:17:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Även om det tarvas lite bilder tycker jag det här är mer en "obildad" tekniktråd som har sitt ursprung i den SIPP-stärkare jag fick igång först efter benägen hjälp från Azazello, min bulgariske kompis som var med DIY-träffen i Gbg förra året.
Ett problem som trots idogt trixande ändå kvarstod och kvarstår än idag var glappande socklar. Detta sockelglapparei har nu såluda lett fram till en tråd om bra och dåliga rörsocklar.
Väl medveten om svårigheter att hundraprocentigt klassificera socklar och avgöra fabrikat eller ursprung ville jag ändå köra en liten survey och förhoppningsvis en liten diskussion om olika sockeltyper och var man fixar bra (och dåliga socklar).

De usla socklar jag använde till mit SIPP-steg såg ut så här:


De kan vara kinesiska men mycket väl komma från Ryssland/Sovjet.

Varianter som ser ut så här fungerar betydligt bättre. Troligen har jag ett antal vintage-socklar eller är de bara tillförlitligt framställda.


Det finns novalsocklar som ser ut som den här oktalsockeln och som funkar perfekt (för mig). De jag har (har haft) har företrädesvis kommit från Ryssland, där jag hittade en hemlig gömma av oktalsocklar i fabrikslokalen där vi höll till för ganska länge sedan. De jag har (hade) var inte förgyllda. Dock har jag uppmärksammat att hos de förgyllda typerna har stiften ibland haft en besvärande benägenhet att ramla ut.


Riktigt bra och robusta socklar är de amerikanska socklar (i svart plast) jag köpt från AES resp OldRadioParts. Ofta har jag fått preowned (begagnade) men de har varit av bra kvalitet.

Det är riktigt frustrerande att lägga ner tid, energi och pengar bara för att finna att saker och ting i slutändan inte fungerar, eller fungerar synnerligen slumpartat.

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2012/07/18 :  15:46:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Denna har en tendens att glappa åt mig



denna funkar yberbra,men dyr..





Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/18 :  16:10:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Varifrån kommer #2? Och fan vet om det inte där den guldiga som jag har stoppat in i min förstärkare. Jo för fasen, det är just den jag kör med också.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2012/07/18 :  16:12:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Båda från vt4c.com

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/18 :  16:16:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Stämmer bra det. Den där "vingliga" saken passar deras vad-de-nu-kallas-för, de fina skivor man täcker över fula hål med.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/07/18 :  21:25:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har haft otroliga problem med glapp i min DAC. De direktupphettade 3A5 rören är av 7-pinnars typ. Det vill säga extra svårt att hitta socklar till.
Men räddningen kom från Imperial i form av vintage teflon socklar med skärmkåpa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/18 :  22:11:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kan socklar med skärmkåpa (med fjäder) eller socklar med "retainers" funka gbättre genrellt?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/07/19 :  12:31:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det håller röret i ett fast grepp. Så det verkar troligt att retainers och kåpa har positiva effekter.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/19 :  13:18:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En idé jag hört och som jag säkert framfört tidigare var att skärmkåpan hade en gynnsam effekt såtillvida att den tillsåg att röret hade en jämn och fin temperatur. Fast det är egentligen en annan sak.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/07/19 :  16:45:35  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Om du har kommenterat det har du säkert sagt att kåpan fungerar som en skorsten där den uppvärmda luften stiger och ersätts av svalare luft underifrån...am I right?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/19 :  17:34:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Teorin var nog den motsatta, dvs skärmkåpan höll värmen inne och såg till att rörets temperatur inte varierade med omgivningens.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/19 :  19:28:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Men bara en nyfiken fråga; Svalander
har ju billiga niopinnars hållare. Det var
"krage" för att kunna montera skydds-
rör utanpå, är deras hållare också dåliga?

Ert resonemang ang att rör ska vara fixerade
verkar vara intressant, för mina förstärkare
( Fender och Marshall) av 70- tal har rören
i fix läge. Det har aldrig, aldrig varit något
bekymmer. Däremot pottarna på Marshall
har varit bus med, men det är en annan story.

Vilka 9-pina rörhållare rekommenderar Ni?
Inköps ställe?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/19 :  19:43:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är just det vi försöker utröna.
Det är väl ingen som haft åsikter om rörsocklar med olika typer av rörhållare och skärmar - tvärtom.
Det verkar som nya fräscha (kinesiska och kanske tom ryska) socklar är ganska usliga, medan gamla (europeiska) socklar verkar vara av betydligt bättre kvalitet.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/19 :  21:15:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Kan det ha med materialet i sockeln?
En del är keramiska och äldre amerikanska
typ Fenders, verkar vara av bakelit.

Det jag vet om "polymerer" är att ingjuten
metall som leder värme får en del polymerer
att röra sig.

Det experiment jag gjorde en gång var
att blåsa med varmluftspistol på en
metallbygel som var monterad i en bit
PUR.
Det visade sig att det skiljde mycket mellan
PUR och PUR.
En del var mycket formstabil vid höga
temperaturer och andra var rena katastrofen.

Vad jag menar är att "plast" optimerad mot
låg produktions kostnad kan vara av ondo
när temperaturen ökar.

Men hur tusan får man ett kvitto på att plasten
alt keramen är formstabil.

Är det läge att göra en "egen" rörhållare för
att kunna ha koll på "parametrarna?




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/19 :  21:33:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det fanns en artikel i AudioXpress hur man gjorde egna socklar (till udda djävla rör).

Jag tror problemen med problemhållarna är dålig passform. Metallhylsorna för rörpinnarna är för stora och sitter löst i sockeln oavsett om den är av plast eller keramik.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:26:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Sämst är väl om alla pinnar utom en, eller ett par, sitter bra. När man känner efter på röret verkar det sitta hur bra som helst. Lätt att tro att eventuella fel är att söka annorstädes. På de förstärkare jag köpt av Perka har det aldrig varit några problem Inget fancy men full funktion (även på de "simpla" kretskortssocklarna på Edison, där rör åkt ur och i ett otal gånger vid experimenterande).
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:39:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Åååå rackarns........slitna verktyg.

Javist så kan det vara. Men då kanske det

går att "ringa in" om det bara finns en
gjutsymbol.

Om verktygen är gjorda efter 90-talet ska/bör
det finnas någon form av identitets märkning.
Återvinnings symbol eller liknande.

Är det däremot gamla verktyg, som kanske
köpts ut vid en konkurs och sedan hamnat
i ett låglöneland kan det bli lite "hip som gap".

Det skulle vara intressant att få veta var dom
stora instrument förstärkare tillverkarna köper
sina rörhållare. Dom kan väl knappast har
råd att bygga in "kvalitets problem" i sina
förstärkare. Dessutom kräver ISO att man
ska kunna återvinna materialet. Så någon
märkning är på sin plats i ett par bra
rörhållare.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/07/22 :  19:36:14  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Bra eller dåliga rörsocklar:
http://www.ebay.com/itm/x30-9-pin-TUBE-SOCKETS-60mm-NOS-/200763760993?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item2ebe73e161

http://www.ebay.com/itm/2-x-Military-9-Silver-Pin-CERAMIC-TUBE-SOCKETs-12AX7-ECC83-ECC82-E88CC-6N23P-etc-/280834084543?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item4163040ebf

Edited by - abbot on 2012/07/22 20:31:57
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/23 :  08:35:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det vet man nog inte förrän man testat. Åtminstone de i första länken ser lagom bra ut, men det är som sagt omöjligt att avgöra.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/07/23 :  12:38:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Generellt kan sägas att rörhållare med "sidogående" kontakter glappar mest. Medan "stående" kontakter är mer pålitliga, de brukar dessutom gå att spänna upp med en tandläkarsyl eller vad det heter. Det absolut sämsta är de rörhållare av sk vaffer typ som satt i äldre rörradios.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/23 :  12:52:31  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Hur ser jag att det är "sidogående" resp
"genomgående" kontakter?

Hur ser typen "waffers" ut?




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2012/07/23 :  16:35:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Hur ser jag att det är "sidogående" resp
"genomgående" kontakter?

Hur ser typen "waffers" ut?



Med wafer tror jag Erik Andersson menar denna typen av pertinaxsocklar.




Socklarna i abbots första länk har jag bara goda erfarenheter av.


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2012/07/23 16:39:31
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/23 :  17:43:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sådana - pertinaxsocklar - fungerar nog hur bra som helst ...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/23 :  21:25:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack för bilderna. Mr Triatic.
Tusan vad lite man vet när det kommer
till kritan.

Men vad fyller rörbiten i mitten för
uppgift.......rörnit?

Waffer modellen verkar lite " sladdrig",
men kanske den enklaste att justera
"greppet" på.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2012/07/23 :  23:42:53  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Men vad fyller rörbiten i mitten för
uppgift.......rörnit?


Jo, det är just rörniten som håller kvar stiften mellan de två plattorna som utgör ett "wafer" (ett "f" -kex alltså)

stiften är som ett upp-och-nervänt L,
där kontaktytan mot rörets stift av naturliga skäl blir väldigt liten och därmed ger upphov till kontaktproblem pga oxid eller lätt bortnött plätering där råmaterialet tittar fram och blir ytan mot rörbenet.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/24 :  07:08:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu mäste jag gräva lite i gamla papperskopior. Jag har ju en beskrivning (på rysdka) hur man gör sina egna rörsocklar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000