HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Marantz NA7004 Network Audio Player
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/30 :  13:42:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har en tid funderat på olika typer av nätverksspelare som ett alternativ till min datorbaserade uppspelning av filer. När en Marants NA7004 Network Audio Player dök upp till rätt pris och på rätt plats gjorde jag slag i saken.



Det är en "nätverksspelare" vad det nu kan betyda? I detta fall så är det en källa till musik som har följande möjligheter:

1. DLNA certifierad nätverksspelare. (I praktiken betyder detta att du har en annan enhet som tillhandahåller musikmaterialet, t.ex. en NAS i mitt fall. Eller för den delen en PC med J River Media Center)
2. AirPlay mottagare. Du kan alltså med ditt iTunes eller din iGrunka rikta ljudutmatningen till denna.
3. USB DAC, tar emot musik via USB från din dator. 24Bit/96Khz
4. iPod/iPad/iPhone USB baserad anslutning på framsidan.
5. DAC med optisk och elektrisk anslutning. 24Bit/192Khz
6. FM/AM mottagare. För de som fortfarande lyssnar till eterns vågor! ;)
7. DAB Band III och DAB+ mottagare för de som bor så till.
8. Internetradio baserat på vTuner, för tillfället ~20.000 kanaler med varierande kvalitet.
9. Stöd för musiktjänster som live.fm och enligt uppgift kommande Spotify-stöd
10.Bluetooth mottagare för A2DP ljud med tillvalet RX101

Omvandligen från digitala domänen till analog signal sker med hjälp av en beprövad MultiBit Delta-Sigma DAC från Crystal, en CS4398. Den får hjälp på den analoga sidan av Marantz egna HDAM-SA2 enheter, vilka har gott renommé inom audiovärlden. Om jag inte helt missförstått specifikationerna så är just DA och analoga buffertsteg väldigt lika Marantz KI Pearl men lite högre specificerat på buffertsidan.



Chassit är välbyggt och enheten känns gedigen och kvalitativ när man hanterar den, men inte i paritet med t.ex. SA15-S1 som är min referens på den punkten. Om du inte skulle vara nöjd med DA omvandling så har du möjlighet att hänga på en extern DAC via optisk eller elektrisk SPDIF utsignal. Just ja, det finns ett okej hörlursuttag med volymkontroll på framsidan också om du vill.

Vi kopplar väl in den så får vi se vad den kan? ;) Du behöver en fysisk anslutning till ditt ethernet nätverk, alltså med kabel. Du kan säkerligen använda ngn WLAN-till-Ethernet omvandlare om du vill köra trådlöst också. Som standard hittar den en nätverksadress från din router/fw/leverantör via DHCP.
Till din förstärkare kopplas den med RCA anslutningar och ström tillförs via en riktig IEC-brunn på baksidan.

Som Radiomottagare
Om du anslutit de medföljande antennerna så är det inte svårt att söka fram några sändare på FM/AM banden och du kan börja lyssna till dynamikfattig musik på de kommersiella kanalerna om du så vill, eller erhålla bättre ljud från vår statliga radio. Jag vill inte påstå att radiomottagningen är något exceptionellt, men det låter helt OK i min mening. Tyvärr kan jag inte orda något om DAB mottagningen då jag inte befinner mig inom något mottagningsområde.
Internetradion letar upp kanalutbudet på vTuners databas och som standard hittar du en avdelning för det land du befinner dig i. Vid en titt just nu finns det 140 svenska kanaler att välja på, däribland SR's utbud och även de stora kommersiella drakarna. Det är lika enkelt att lägga till dessa som favoriter och föredrar du att göra detta med ett mera komplett gränssnitt kan du skaffa ett konto på vTuner via http://www.radiomarantz.com. Dessa dyker upp på din enhet i en egen avdelning med namnet radiomarantz.com sedan och där kan du själv göra grupperingar och strukturera det hela lite bättre. Ett tips är att testa t.ex. Linn Radio, Linn Jazz och Linn Classical. Dessa brittiska kanaler sänder bra musik i 320Kbps MP3-format som inte alls låter illa via NA7004:an.

Som DAC
Att använda NA7004 som DAC är busenkelt. Bara anslut din PC/MAC/Linux via en anständig USB-kabel och den installeras automatiskt. Jag har kört den som USB DAC från min MacMini med mycket gott resultat. Jag kompletterar senare med en PC-beskrivning då jag hoppas kunna beskriva de olika anslutningsmöjligheterna med avseende på Kernel Streaming, WASAPI och ev ASIO.
Att ansluta SPDIF in är lika enkelt och det verkar fungera lika väl som via USB. Jag testade med MacMinin igen och då med hjälp av en Supra Zac Toslink.

Som AirPlay reciever
AirPlay har ju fått en hel del uppmärksamhet de sista åren via Apple och tveklöst är det ett otroligt smidigt sätt att rikta ljudsignalen till önskad enhet. Och helt ärligt, det låter för jäkla bra! I iTunes klickar du på den lilla AirPlay-symbolen och väljer Marantz [NA7004] som ljudenhet. Samma sak kan du göra i de flesta app'ar i din iGrunka som spelar upp någon form av ljud som t.ex. Musikspelaren,SVT Play, Spotify och TV4 Play. Om mediainnehållet är både ljud och bild kommer bilden att visas på din iGrunka medan ljudet dirigeras ut till Marantzen. För den neurotiske ljudofilen kanske inte AirPlay uppfyller kraven, då det du spelar upp omvandlas till Apple Lossless 16Bit/44.1Khz för minskat bandbreddskrav. En sak som jag inte tänkt på är det faktum att via AirPlay så visas metadata för musiken på displayen.

Som klient för musiktjänster
Här har jag inte testat nåt alls i princip, jag återkommer då jag provat last.fm. Men jag hoppas givetvis att Spotify hamnar i denna enhet tillsammans med en bättre och tydligare app till iGrunkorna för fjärrstyrning.

Som Bluetoothmottagare för ljud
Kortfattat provat och visst fungerar det gott. Men det är oftast struligare att nyttja och drar en del ström från din mobila enhet. Men visst låter det övertygande även detta.

Som DLNA mottagare för musik
Ja, detta är liksom pudelns kärna. Här har vi möjlighet att skicka även relativt högupplöst musik till enheten, upp till 24bit 96Khz FLAC-filer. Detta område tycker jag personligen känns lite svårt att greppa, det var en av anledningarna till att jag ville prova denna enhet. Eftersom Marantzen i detta fall är en mottagare så behöver du ju också en enhet som "sänder" till den, likväl som en metod för att tala om vad som skall sändas. Scenariot är liknande för massor av olika produkter som baseras på DLNA, allt ifrån den mottagare som är inbyggd i din nya platt-TV till en Linn Klimax DSM för runt 170.000:- och givetvis även enklare mediaspelare som Boxee för knappt 1.500:-

Okej, du har din digitalt lagrade musik någonstans och i detta fall behöver den vara i MP3, AAC, WMA eller de "riktiga" formaten WAV eller FLAC. Det är fullständigt skit att den inte stödjer AIFF som är det enda okomprimerade format som har fullt stöd för taggar, dvs. omslagsbilder, artistinfo etc. Men okej, FLAC är väl det minst dåliga alternativet och det går enkelt att omvandla mellan formaten.

Jag har personligen lagrat min musiksamling, konverterad till FLAC, på min QNAP NAS. På den finns inbyggd TwonkyMedia DLNA server och det är inte speciellt komplext att få igång det hela. Med musikbiblioteket tillgängligt kan jag bläddra och söka i musikbiblioteket med fjärrkontrollens hjälp och via den utmärkta treradiga skärmen på Marantzen se vad jag gör. Okej, det är lite otympligt, och de fina omslagen du mödosamt lagrat i filernas metadata ser du inte röken av. Men det låter ordentligt bra måste jag säga, den växlar snabbt mellan låtar och album och visar metadata på displayen, tydligt och väl formaterat. Tyvärr har jag inte hittat något sätt att se aktuell bitrate, den visar endast vilken filtyp du spelar upp.
Detta sätt att spela upp musik är väldigt olikt vad jag är van vid! Det är oerhört befriande att inte behöva ge sig i kast med ett datorgränssnitt för att helt enkelt spela en skiva. Slå på elektroniken och greppa fjärren, det tar en liten stund för Marantzen att starta upp, men du är igång med musik ut på nästan ingen tid alls. Och dessutom med ett resultat som briljerar!

Okej, det skall erkännas att det kan bli väldigt mycket knapptryckningar på fjärren för att uppnå detta. Marantz har gjort en enkel app till de flesta smartphones som kan styra flertalet av de funktioner som man vill ha. Däri visas även t.ex. omslagsbilder på den musik som spelas etc. Men den har inte det genomtänkta gränssnitt som man skämts bort med, appen är motsträvig och tappar ofta kontakten. Och det gäller att lära sig vilka sökfunktioner man skall använda, att t.ex. bara gå in på Artist verkar visa alla låtar hen ha gjort i bokstavsordning. Men beroende på vilken sorteringsordning du valt i din UPnp/DLNA-server så går det att hitta bra metoder.


Hur gör man då om man vill ha kakan och äta den? Jo, du kan ju givetvis köra Apple Remote i din iGrunka för att fjärrstyra iTunes som skickar musiken till Marantzen via AirPlay.
Kommer med två tydliga nackdelar:
1. Du måste ha en dator igång med iTunes på
2. Du kan glömma högupplöst musik då AirPlay samplar om allt till 16/44 och skickar via Apple Lossless.

Men, en sak slog mig som jag inte tänkt på tidigare, förmodligen eftersom behovet inte fanns: Faktum är att den eminenta mediaspelaren på PC-sidan, J River Media Center, har inbyggd DLNA server, och du kan också dirigera output till vilken "zon" du vill, i detta fall en DLNA renderare vid namna Marantz [NA7004]. Okej, nu kommer grädden på moset; J River MC kan du fjärrstyra med en massa olika bra program, och jag använder personligen My River till detta! Extra plus är att du kan autostarta JRMC's smutta lilla funktion "Media Server" via t.ex. autostart på din PC och behöver inte ens starta upp det manuellt. Desutom ger den dig tillgång till alla (nåja, det som behövs iaf) funktioner via fjärrstyrningen utan att du ödslar resurser på datorn för det grafiska gränssnittet.
JRMC har flertalet funktioner för att konfigurera hur filerna skall skickas, du kan t.ex. bestämma om de skall komprimeras eller konverteras för att fungera bättre vid sämre bandbredd. Jo, visst måste du lik förbaskat starta upp en PC med JRMC på i detta fallet också och det är lite irriterande.

Tredjeparts applikationer
Nu finns det ju massor och åter massor av tredjeparts-appar för att kontrollera DLNA enheter, bl.a. Twonky Mobile kan vara ett bra alternativ. Den låter dig välja vilken källa du vill nyttja och i nästa steg låter den dig välja DLNA Media Renderer som det nu heter. Den funkar bra och ger dig god överblick, men nånting är inte helt hundra för den vill inte själv hoppa till nästa låt i din aktuella spellista, alltså "Now playing"... Det går bra att trycka på "Next"-knappen på fjärren eller i Appen, men om du inte gör det verkar det stanna. (Verkar skumt, måste kika vidare på detta.)

Plockade hem Sony Network Audio Remote också och blev överraskad av ett snyggt gränssnitt och snabb hantering, tillsammans med omslagsbilder och möjlighet att skicka musik från valfritt bibliotek till valfri DLNA Media Renderer i hushållets nät.
Tyvärr funkade den inte fullt ut, då den inte ville lägga till filer i spelkön. Att växla mellan dem som redan fanns gick toppen.

Du kan även nyttja Denons app som är i stort identisk med Marantz, bara färger och loggor skiljer. (Samma bolag numera)
Eller kanske "media:connect", "PS Audio eLyric" (kostar 75:-) eller någon annan av de otaliga DLNA kontrollappar som finns tillgängliga.

Jag kompletterar med lite snabba intryck av PS Audio eLyric då jag bestämde mig för prova den, trots kostnaden. Och i mitt system så är den vida överlägsen alla alternativen jag provat hittills. Och ja, den hoppar vidare till nästa låt i spellistan själv (Se "brister" nedan) Gränssnittet i sig är inget omvälvande, men det är snabbt och verkar förhållandevis stabilt för att vara från DLNA-världen.
Du kan scrolla runt bland album, artister etc. och omslagsbilder visas som de bör. Plus i kanten för att den hämtar upp artistens info som finns tillgängligt via en "Info"-knapp. Det finns också en InternetRadio-klient inbyggd, men för att nyttja den måste du ha en AirPlay-mottagare vad jag förstår. (Det finns ju i denna, men jag tänkte på er som inte har en AirPlay mottagare)
Nåväl, PS Audio eLyric fungerar klart bäst hittills i alla fall för att fjärrstyra. Varför tror man att man ska få allt gratis för? I detta fallet är det klart värt 75:-

Uppdatering 3/8 2012, brister.
Tyvärr verkar spelkön inte vara fullständigt tillfredsställande då man styr med en DLNA fjärrkontroll såsom Marantz egna app, eller PS Audios eLyric eller liknande. Den spelar aktuell låt och stannar sedan av. Man kan (i fjärrstyrningsprogrammet) trycka på ">>|" för att hoppa till nästa och då gör den (oftast) just detta. Ibland fungerar det, för det allra mesta inte.
Detta är INTE ett problem då man manöverar med den fysiska fjärrkontrollen och väljer album den vägen, det fungerar utmärkt.

Nästa problem som uppdagade sig var då jag provade att nyttja Marantzen som DAC, matad med elektrisk SPDIF-signal från en NuForce uDAC-2. Jag tog bara en godtycklig RCA-kabel ur närmsta låda, det mesta brukar ju funka? Men det gick inte alls, hack och avbrott och knäpp och annat. Jag har hittils aldrig varit med om att en digital kabel gjort så stor skillnad, men bytte i alla fall till QED digtal signalkabel och då gick det bra. Kinkigt värre alltså på elektrisk digital in. Det skall sägas att jag har matat den som DAC med optisk SPDIF direkt från min MacMini med lyckat resultat tidigare, det har INTE varit några bekymmer.

Vad som är riktigt tråkigt dock är att Elektrisk SPDIF ut inte verkar fungera som den ska. I manualen så poängterar man att det inte är alla inkällor som ger digital signal ut, men trots detta verkar den vara strikt begränsad till 16bit/44,1-48Khz. Och signalen som strömmar ut även i dessa fall verkar inte vara korrekt definierad. Min Asus Essence One DAC har indikatorer på inkommande signal och samplingsfrekvens och dessa fungerar till 100% då du matar den från andra källor, men med signalen från Marantz-en så tänds inte ens 44,1Khz eller 48Khz dioderna???!!?? (Jag har ljud ut dock)
Och det tråkiga är att då jag ville skicka vidare signal från HighResolution musik som t.ex. nya Rush-skivan (i 24Bit/96Khz)vidare till mitt digitala försteg och sedan vidare rakt in slutsteget så blev det ju ett tvärt bottennapp. Tyst blev det...

Ledsen att det inte fungerar till 100% men det skall fortfarande tilläggas att ljudet denna levererar då du använder den som en digital källa är riktigt jäkla bra, och hanteringen är även den mycket smidig.

Varför kan man aldrig få både ha kakan och äta den?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/08/03 09:04:08

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/07/30 :  15:50:56  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Grattis Micke, verkar vara en fullsmetad pjäs det där. Men är det inte lite kaka på kaka med alla fina dator/nätverksbaserade prylar du har?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/30 :  20:11:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var just det som var grejen David! Jag plockade bort fyra apparater ur racket och ersatte med en! Jag tog bort Sonos'en, CD'n, MacMini'n och slutligen Benchmark DAC1'an.
Jag tänker spela ett tag med denna och sedan koppla tillbaka MacMini med iTunes Amarra för att se vilket jag trivs bäst med...
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/07/30 :  21:03:40  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Det här låter precis som något jag är på jakt efter!

Det är ju super bra att man kan spela upp filer utan att ha en dator tillhands om man vill, plus att jag gärna lyssnar på radio, och då slipper man ju den extra enheten ståendes!

/Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/31 :  07:43:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Håller med dig Klas! Det är väldigt befriande att bara trycka igång Marantzen och förstärkaren efter jobbet, och helt enkelt med enbart knapptryckningar välja ett bra album och spela upp det.
Och kan man acceptera det ganska rudimentära gränssnittet som displayen erbjuder (Själv tycker jag nog det är befriande snarast) så har man nog hittat rätt!

Jag kan inte riktigt sätta ord på det, men på något vis kommer musiken tillbaka i centrum, inte tekniken.


MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000