HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Budget THAM6 Quick ´n Dirty
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/02 :  23:02:51  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej! tänkte presentera ett budgetbygge av Martinssons fina konstruktion THAM6

Första skivan med uppskissade riktlinjer för hur alla mellanväggar skall sitta.



Mellanväggarna provmonterade i väntan på fixering.



För att få väggarna på plats så används en liten spikpistol



Och en del lim



Här har alla mellanväggar skjutits och limats fast på den ena sidan



Därefter skall det sågas ett hål för elementet, ännu en übermaskin plockas fram, är det Quick #180;n Dirty så är det!



Sticksågen fungerar förvänansvärt bra och det blev faktiskt ett hål!



För att fästa elementet ordentligt i skivan så används blindnitar, dessa är mindre än islagsmuttrer och passar
enligt mig bättre när det gäller att få fast små element!



Hålen markeras ut.



Och borras



Nu sitter elementet som berget med rostfria m4 insexsskruvar.



Elementet föresten, det är en liten krabat ifrån budgetmärket SilverFlute och ser ut såhär!



Och så här ser det ut i förhållande till resten av brädbitarna.




Lite kabel dras fram.



Lödkolven plockas fram.



Och kablarna löds fast på dessa ringar som sedan skruvas fast mot terminalerna.


Nu ser det ut såhär.



På med lim, lägg på locket och skjut lite med pistolen.



Lite extra tyngd för att få lite press på delarna, en gamal KTM motor ifrån -82 gör äntligen lite nytta =)



Därefter tas min superdupermegafräs fram och jag fräser av alla kanter något för att de ska se något trevligare ut.



Sen blev det lite slipning och spackling, men detta var så trist så det skippade jag bilderna på.
I stället så åkte lite vit färg på, fick lite hjälp av målarsmurfen.


Nu flyttar vi ner i mysrummet, röd ryamatta piggar upp de tråkigaste rummena =)



Här står de med resten av prylarna och mullrar.


Sådär, det var bilderna!

Frammöver så ska det på ett svart fronttyg för öppningen så de ser lite roligare ut.

Är jag nöjd?
Med tanke på det ringa priset på elementen och materialet (om man räknar bort Beijers svindyra sågning)
Så är jag mycket nöjd!
Jag bytte ut mina nuvarande basmoduler mot dessa och blev tvungen att vrida ner volyen lite för att THAM inte skulle ta överhand om musiken.

Filtret jag använder är absolut inte optimalt, delning vid 80Hz och med en branthet på 18db är inte vad proffsen rekomenderar, så därför ska en
minidsp införskaffas så att det går att finjustera lite mera.

Nackdelar?

Absolut!
Jag tycker inte riktigt att dessa möter mina förväntningar, jag kommer att behöva bygga ett par till
i större storlek! =)
Dessa är så pass bra att de kommer att få flytta upp i min lilla familjeanläggning, så får jag bygga lite fetare lådor till min egen anläggning =)

Till sist vill jag tacka Martinsson för en fin design!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/02 :  23:14:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En riktig harre-jöses postning. Alla bilder och hela resan på ett bräde. Kul att du dokumenterat och gjort en tråd! Om du har en mätmick liggandes i ett hörn, + tid och lust, så skulle det vara kul att se hur de mäter.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/02 :  23:41:46  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul att du gillade det!

Att allt blir i en enda stor post är för min egen skull, jag har prövat att göra reportage i realtid, men det slutar bara med att jag inte hinner med att fotografera i samma takt som jag bygger och huxflux så är bygget färdigt fast man har bara enstaka bilder.
Alternativt att man påbörjar ett bygge med fina bilder och höga ambitioner, sen tar det så lång tid att både tråden och bygget faller i glömska.

Hada jag haft en mätmick till hands så hade jag absolut haft tid och lust att mäta och presentera!
Nu har jag inte det, dock skulle jag gärna villja ha en.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/03 :  00:52:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Underbart bygge

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2012/08/03 :  07:44:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Härligt bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/03 :  08:03:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  10:37:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker inte riktigt att dessa möter mina förväntningar, jag kommer att behöva bygga ett par till
i större storlek! =)



När jag läser detta i samband med orden "Quick #180;n Dirty" så undrar jag om du inte har läckage nånstans i lådorna? Det behövs inte mycket innan prestandan försämras avsevärt. Ett läckande skruvhål i början kan sno 50% av tillgänglig prestanda. Sitter elementen med nån form av tätlist? Jag vet vad THAM6 kan göra, och din beskrivning stämmer inte helt överens med mitt minne av dem.

Annars måste jag berömma bygget! Väldigt snyggt för att vara "Quick #180;n Dirty"!!! Dina snabba-smutsiga är snyggare än min seriösa försök!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/03 :  10:47:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Heja Tomas !!!


Jag har ju ett litet mic-preampkort och en panasonic-mic åt dig, när du börjar vara tillräckligt sugen på att ro ihop ett mätsystem.

Men jag har tänkt försöka komma åt lite ytmonterade komponenter och bestycka alla tre korten med, om du inte har så bråttom.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/03 :  10:57:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej Johannes!

Det finns inga bilder på det, men alla skarvar är tätade innifrån med latexfog, och elementet sitter tätat med silikon runt om, så där tror jag inte att de ska finnas några läckage, däremot så påminner du mig om att biltematerminalerna jag använt har hål rakt igenom sig, dessa bör naturligtvis tätas!

Sen får man väl inte göra ett helt hönshus av en fjäder, elementen kostar ju endast 550kr st. På hifikit :-)

Men 50% är ju inte att försumma, jag ska genast ranta iväg och täta hålen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/03 :  11:06:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mickel-mackel!

Bråttom har jag absolut inte, jag väntar gärna på fina grejjor!
Sugen är jag dock absolut! Bygg klart huset någon gång så att du kan ägna dig åt något roligare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/03 :  11:25:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det är roligt det också...
... men bara så evighetslångt och så mycket jobb.
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/08/03 :  11:28:01  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Snyggt bygge, skulle vilja bygga något liknande själv. Min subwoofer med långslagig 10" bas känns lite långsam jämfört med mina fostex bredbandare. Så en kortslagig bas i horn vore kanske mer optimalt för mig.
Följer ditt bygge med spänning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  12:30:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Min subwoofer med långslagig 10" bas känns lite långsam jämfört med mina fostex bredbandare. Så en kortslagig bas i horn vore kanske mer optimalt för mig.


En billigare proffs-10 eller två i ett kort tappat horn med ganska stor mynningsyta skulle nog funka finfint!

Faital Pro 10PR300 eller liknande. Satsa på ett Qts under 0,3 nånstans.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/03 :  13:53:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Nu är jag lite petig och mycket mer avund-
sjuk. Men ska inte högtalaren monteras
utifrån?

De konceptet "smakar fågel"!




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/03 :  14:41:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bra observation där!
Jag klurade faktiskt på det alternativet och provade att montera det så till en början, dock så märkte jag att elementet var så pass stort fysiskt att jag tyckte att det tog för stor plats i horngången.

Kollar du på de sissta bilderna som är tagna rakt frammifrån så syns också hur trångt det är, och skulle man montera elementet på andra sidan plankan så skulle de nästan ta i "taket"

Jag vet inte hur stor betydelse det har, men jag tyckte det kändes bättre att ha lite utrymme runt elementet.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/03 :  14:43:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Så en kortslagig bas i horn vore kanske mest optimalt för alla.


Jag tror du kan ha rätt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  16:18:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
4 st Beyma Liberty-8 i ett 160 cm L23 TH med SD/2 som S2 och 4 X SD som S4!!! (om man får prata Hornresp-lingo)

Det hade varit nått!!!



Det är lite tragiskt när känsligheten går nedåt 107 dB/w/m i basområdet...
Måste slipa på den lite granna. Det låga FS gör att den blir "baktung" om man stämmer av den för högt.

Edited by - Circlomanen on 2012/08/03 16:19:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  16:20:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ursäkta OT. Blev lite inspirerad av föregående postares kommentar.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/03 :  16:27:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- nähä

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/03 :  17:03:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja du får väl rätt svårt att byta ut elementet med lådan hel men annars tror jag inte det gör någon skada att du monterat elementet sådär.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/03 :  17:07:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Bra observation där!


Det är en yrkes-skada!

Dessutom står ett par "THAM6 - SilverFlöjt" högt
på DIY-litsan, så jag lusläser Dina bilder.

Mycket trevligt och snyggt bygge!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/03 :  20:33:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag funderade ett tag på hur jag skulle göra om jag spelade sönder ett element eller göra några förändringar.
Lösningen får i så fall bli att jag sågar ett hål i botten på lådan så att jag kommer åt skruvarna och därefter förse botten med ett extra lager plyfa för att täcka hålet.
:)
Dock räknar jag kallt med att aldrig behöva öppna lådan

Circlo! Kapa på du! Det är bara roligt med nya funderingar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/03 :  21:37:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag funderade ett tag på hur jag skulle göra om jag spelade sönder ett element eller göra några förändringar.
Lösningen får i så fall bli att jag sågar ett hål i botten på lådan så att jag kommer åt skruvarna och därefter förse botten med ett extra lager plyfa för att täcka hålet.
:)
Dock räknar jag kallt med att aldrig behöva öppna lådan

Circlo! Kapa på du! Det är bara roligt med nya funderingar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/04 :  14:39:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt att se, alltid roligt när det byggs, tack för ett bra reportage, betänk att de ändrar sin karaktär lite allt eftersom elementet landat i sina parametrar, sedan är det ju givetvis bra om lådan är bomtät, men det tror jag nog itne du har några problem med.

Den roligaste tiden med mina egna THAM6'or var precis innan jag sålde dem, de är ju rätt mångsidiga med tanke på avstämningen och storleken, de funkar nog rätt bra som bil, båt, dator, hifi - sub, tja lite vad som helst kan man säga, hoppas du får både glädje av och användning för dem.

Jag har aldig hört dem bestyckade med silverflöjten, men jag har heller ingen anledning att tro att resultet skulle vara så väldans olikt det med audes basen, lite bekymersamt det här med hifielement, de försvinner rätt vad det är...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/08/08 :  13:14:46  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej martinsson!

Det klart, de ändrar säkert karaktär ju mer jag spelar med dem, faktum är att jag tycker faktiskt de låter bättre och bättre varje dag!
Vem vet, det hela kanske slutar med att jag blir nöjd :-)

Enligt hifikit så hade audes själva höjt priset så mycket att de inte kände att det var värt att sälja elementet längre.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000