HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med TH och högtalarbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/03 :  09:42:38  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Länge har jag gått och dreglat över Martinssons TH(http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=10) pga av deras smidighet och lilla format, jag har länge funderat på att slänga ihop 2st till hembion att ha som Sub till det.

Nu är inte min hembio inkopplad med allt utan jag har bara kört med frontar, en center och en Sub.

Nu är jag sugen på att bygga nytt, men jag har dåliga förutsättningar, värst är att jag är gift, vilket begränsar möjligheterna avsevärt med att breda ut sig med lådor osv.

Idag har jag ett par (http://www.audiopro.se/products/mondial-m2) Audio Pro M2 som framhögtalare och 2st Dali basar med 8" i. där Audio Pro är kopplade till front utgången och sub arna till sub utgången. Det har gett mig en förutsättning som ligger bakom mitt tänk här under att ha en fullrange högtalare till frontar och dessutom vid de tillfällen som resten av familjen är borta kunna kräma på som bara den.

Så varför inte göra 2 flugor på smällen tänkte jag och bygga martinssons TH i botten och de vanliga i toppen? Vanligvis så spelas i princip bara Audio Pro högtalarna hemma när vi "allmänlyssnar" på musik. Men jag vill kunna brassa på ibland med lite mer bas så..

Principskissen här under visar hur jag hade tänkt, så den övre skulle innehålla en "komplett" högtalare(2 eller 3 vägs, det är en 6,5" bas som får plats) men med möjligheten att köra TH med - som inte ska vara kopplade till den övre delen utan köras på Sub utgången på förstärkaren och delas ganska lågt. Den övre delen ligger med de där måtten med ca 48 liters utrymme, de är då 110cm höga, jag kan ju alltid minska ner dem till 100cm höjd om det är för mycket utrymme, den röda rutan visar var TH är i lådan.

[img=http://bildplats.se/image/thumb/3790]

Jag önskar nu kreativa förslag, kanske en och en annan uppläxning och alternativa förslag till mitt tänk här, jag har 2 saker som jag prioriterar här, jag VILL prova TH och frugan går inte med på skiljsmässa så jag måste hålla hela lösningen ganska kompakt.


Edited by - G-man on 2012/08/03 09:48:55

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  17:12:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter en snabb (ock kanske slarvig) genomläsning så förstår jag att du vill bygga ett tappat horn för en hemmabio.

Kan du specifiera

quote:
kräma på som bara den


lite bättre så kan vi nog hjälpa dig.

Hur högt vill du kunna spela och hur djupt vill du att basen skall kunna dyka.


Det kan vara idé att bygga ett tappat horn eller tappad pipa med ett bättre element för att senare komplettera om du känner att du behöver mer.

En TH eller TP med en 10 - 12 tum blir inte värst stor och den kan skapa avsevärda ljudtryck i en bostadsmiljö. Oftast är det förstärkeriet som kroknar innan en proffs-12a tycker att det är svettigt.

En Beyma 12LX60-v2 i en tappad pipa avstämd till 30 Hz borde kunna ge fundament till War of the Worlds eller Hitta Nemo.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/03 :  22:04:41  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Ja, en sub skulle jag kunna komma undan med att ställa i hörnet tror jag, men då blir det en istället för de tänkta 2 som förut!

Jag har sett en THAM10, den är trevlig i storlek, om det är samma mått med bredare med en 12a så är det tänkbart med, tips på länkar med byggda projekt? sökfunktionen här vill inte ge mig svaren jag söker :)

30Hz är ju lågt, jag lyssnar på GOA, Trancemusik och Aukustiskt tex Melissa Horn(hö hö) typ av musik och lyssnar ju betydligt mer på musik än vad jag kollar på film så det är mer focus på det.

Så kräma på som bara den ja, beskrivningen och förklaringen blir lite som ett "hur långt är ett snöre" svar här.. Jag har inget behov av att vara värst i stan, men jag lyssnar ju på GOA enbart för basdelarna i musiken... Jag hade en JBL GTI 12" bas i bilen en gång i tiden, när man drog på den då så populära låten Blender med Yellow så kom en låg bas som gjorde att man kände hela kroppen bli masserad av basen, det vore ju trevligt att återuppleva ;)


Edited by - G-man on 2012/08/03 22:05:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/03 :  22:29:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vill du spela goa och Yello med bra pondus så kanske THAM10 är lite väl högt avstämd. Jag skulle säga 40 - 45 Hz nånstans, och ganska bra med konyta. En THAM12 men lite lägre avstämd helt enkelt. THAM15 är nog perfekt, men den är ganska stor för hemmabruk om man har en fru med baslåda-allergi. Nu är THAM15 nått av det bästa jag hört, så har du en liten pytte-chans att ro hem det projektet så skall du gå den vägen. Kolla in FForsmans tråd om aktiva sydeuropeer å sånt. Han skall bygga nått som troligtvis passar dina behov bra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/04 :  09:38:17  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Efter förhandling med frugan så blev det THAM12 som gällde, jag tänkte då att jag skulle ha byggt ett par små frontar till att stå på tv bänken me det fick jag avslag på så det blir ett par pelarhögtalare ändå framtill - inget skulle stå på tv bänken... Men först focus på THAM12 subben!

Jag hittar en massa versioner och mått diskussioner, vilken är den nu gällande?

Hifikit står som ÅF på Beyma 12LX60-v2 men jag hittar den inte på deras sida. Andra inköpsställen för denna? (satte en köpes annons om nån skulle ha ett till övers eller inte slutförde sitt projekt)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2012/08/04 :  10:25:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
www.europe-audio.com
Hadde dom förr i allafall.

Edit:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=115

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/08/04 10:33:46
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/04 :  12:28:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=12&entry=entry120315-210219

För goa och Yello hade jag gjort lådan 5 - 7 cm djupare. Det ger 20 - 28 cm längre horngång och några Hz djupare avstämning. Inte fel i hemmamiljö. Det är bara ta ritningen och sträcka ut den i djupled.
Du har fått PM.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/05 :  20:09:12  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Jag får inte ihop det med att förlänga det 7cm, det nedersta vecket får en större "pipa" i slutet då, det översta får ju en mindre pipa på slutet då, och den pipan längst bak förblir den samma...

Bredda den kan man ju göra utan att påverka hornet men...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/05 :  20:24:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du får inte öka på tvärsnittsytan på horngångarna någonstans. Bara göra det djupare dvs förlänga längden på gångarna.

Jag får rita upp det åt dig. Får se om jag orkar med det i morgon.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/08/06 :  08:00:18  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Så du menar att jag ska sätta raka bitar efter de vinklade i bakkant så att jag bara flyttar den bakre innre väggen så att säga?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000