HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JonasW:s källarbio - Daytonbasar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/17 :  08:53:24  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jag har läst mycket på forumet och varit rätt passiv, men jag tänkte visa vad jag håller på med för stunden om det är av intresse för någon :)

Vi kan backa bandet 2 år.... Vi fick en son och blev sugna på villa, hittade en 60-tals villa på 1 1/2 plan +källare som vi föll för direkt. Första veckorna gick åt till att renovera saker som kök, badrum, måla osv men sen ville jag lägga lite tid på rummet jag spanat in :)

Så här såg rummet ut på visningen, limmad plastmatta, furuväggar osv.


Väggar & tapeter revs och elementet fick byta plats.


Golvmattan slets loss, limmet slipades bort och väggarna började få lite färg.


Billigt klinker från Coop :)



Systemet på plats, här med nya subben på plats.


Förra subben vs nya (Sunfire HRS-8 mot SVS PB13-Ultra, ursäkta den snea bilden...får åtgärda sen)


Bak i rummet, man kan ana de 8 Ino A1-kopiorna runtom. Nu ligger det även en röd heltäckningsmatta som kommer synas lite senare.


Podiet jag byggde till 4 begagnade biostolar.


Rummet har fungerat väldigt bra, men tillslut så väcktes det tankar om att man kanske skulle fixa akustiken. Det är ju trots allt ett betongrum och allt jag hade sen tidigare var hemmagjorda absorbenter med markskiva, alldeles för tät & tung sådan fick jag höra.

Så för ett par månader sen så gjorde jag ett stort inköp av absorbenter från Sofsci.com. Hörnabsorbenter och tunnare för förstareflexer.







Jag köpte även ett paket med diffusorer från Resonator Stockholm, Jens Eklund. Det är HÄR det började spåra ur....

Jens kontaktade mig via PM på ett forum där han läst om mina inköp och han ville ge mig råd för hur jag skulle kunna använda dessa på bästa sätt osv. Väldigt tacksam var jag för det :)

Ju mer vi pratade så kom vi in på att Jens hade troligen vägarna förbi Umeå på någon månad (Juni) och skulle kanske kunna hinna förbi mig också. Sagt och gjort, jag & den andra kunden delade på Jens resa och upp kom han. Rummet mättes upp och jag fick se var jag hade de egentliga problemen. Jens for hem och skickade sedan en byggbeskrivning.

Det som ska göras är:

Utregling av sidoväggar, delar av främre samt tak. Fylla detta med Isover Piano.

Spaltpaneler, så stora som jag kan/vill göra dessa längsmed resten av sidoväggarna och bakåt. Mina blir totalt 6st på 103x120cm, hälften 19cm tjocka och hälften 28.5cm (nettodjup för ull).

Perforerade paneler (hållborrade med CC-mått) i mitten fram, 2st på 107x94.5 och 2st bak under diffusorerna. En på 107x94.5 och en på ca 80x94.5.

Utregling med monterad skiva ovanpå (membranabsorbent), med ull på insidan och Jens diffusorer på utsidan.

Det är allt och så här långt har jag kommit:



Det ska byggas en lös absorbent för elementet som sitter på plats vid filmtittande.




Tekniken i rummet är:

Audiovector K3 Signature front & center
8st Ino A1 kopior istället för de 2 Audiovector K-X som jag hade förr
SVS PB13-Ultra ersatte min Sunfire HRS-8 som inte orkade med det nya rummet
Onkyo 818 med XT32 ersatte nyss min H/K 255, vilken skillnad!
Dune Base 3.0 kopplad till en server samt NAS för filmer, gillar inte lösa skivor.
Sony HW-15 SXRD projektor
Grandview 16:9 100" gain 1.0 duk

Nu till veckan ska jag isolera färdigt och klä allt med svart, akustiskt, finmaskigt tyg så man håller bort alla fibrer från isoleringen. Sen blir det limning och dyckert på 10st spalt & perforerade absorbenter :)

To be continued....

Edited by - JonasW on 2012/12/18 20:20:11

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:40:03  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
I mitten fram, där du ska ha perforerade paneler med helmholtzprincip + tjockt lager isolering, ser det ännu inte ut som du har använt någon acrylfog etc, för att täta mellan reglar och vägg. Kommer det eller bedöms det som ej behövligt?
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/17 :  12:08:04  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
De panelerna ska byggas som separata lådor. 2st som ställs ovanpå varann. 107x94.5cm blir yttermåtten på framsida/baksida. De lådorna ska som du säger, tätas på insidan.

De blir om jag minns rätt, 33cm i nettodjup med 3 lager 95mm Isover Piano och sedan en luftspalt baktill.

Varför de är gjorda just med det djupet är för att det ska byggas likadana på bakre väggen under diffuseringen. Diffusorerna tillsammans med membranabsorbenten ska bli ungefär lika djupa.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2012/08/17 :  12:09:28  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Läckert rum, riktigt tjusigt :)

[i][purple]
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/17 :  15:07:04  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Tackar :)

Har precis lagt in den sista isoleringen, under helgen ska det kläs med tyg!
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/19 :  07:38:43  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Fyller väl på lite med vad som hänt. Bilderna blir dock blaskiga då man måste använda blixt i kolgruvan (i alla fall utan stativet...)

Färdigfyllt med isolering. Målade även de yttersta listerna då jag inte visste om de skulle lysa igenom tyget, men det var onödigt upptäckte jag sen :)


Allt förrutom taket klart. Ska renskära/klippa sedan så att man blir av med det överflödiga tyget. Tänkte sätta kvartslister i alla hörn sedan så att man döljer stiften.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/19 :  09:35:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Haha! Vilket arbete du lagt ned! Men bunkern borde få en helt annan ljudsignatur redan nu?
Vad är det för tyg du klär med?

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/19 :  12:05:34  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jo, ett par timmar har det blivit... :)

Det låter otroligt annorlunda i främre delen av rummet, är väldigt nyfiken på hur det ska låta med högtalarna på plats.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/19 :  12:22:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
SERIÖST! Roligt att följa!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/20 :  15:18:29  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Nu är även taket klätt med tyg! Blev riktigt bra om jag får säga det själv. Ska lägga in en bild under veckan. Ikväll hamnar nog duk & projektor på plats tillsammans med ett nytt rack på högra sidoväggen (snett bakom podiet).
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2012/08/22 :  16:59:21  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Imponerande ambitiöst!
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/23 :  09:03:57  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Skulle börja skjuta ihop 2 av lådorna, de som ska sitta i mitten av främre väggen. Men då var naturligtvis min 15 min gamla Meec-kompressor (Jula...) trasig.... Bytte in till en dyrare istället, så det blir ett nytt försök idag :)
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/23 :  20:17:28  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Tog ett foto med tyget på plats även i taket, måste bara renskära loss allt överflödigt tyg. Reglarna där framme sitter där för att de perforerade lådorna ska rymmas bakom duken. Kan nog bli fränt också om duken "hänger i luften" framför främre väggen.



Här är de två lådorna som ska stå bakom duken i hålrummet. De är limmade och spikade med dyckert. Imorgon då de torkat så ska det på tyg på insidan för att inte partiklar från isoleringen ska komma ut och även fyllas med 3x95mm isolering innan bakstyckena limmas och spikas.

Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/03 :  01:19:15  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Satte upp duken, ställde fram frontar, center & sub och skulle provköra. Då har slutsteget i subben gått sönder... Tappade väl musten där och slutade bygga för ett tag då den är "halva" systemet och ett nytt steg kostar 599¤.

Men efter lite rabatt på steget samt att jag kom på att hemförsäkringen kanske kan täcka en del så fortsatte jag igår & idag. Nu står de två perforerade på sista bilden målade och klara bakom duken i främre delen av rummet.

3 av de 6 panelabsorbenterna är målade ett varv, ett till åker på imorgon sedan fylls de med ull och baksidan spikas fast. Har även satt fast reglarna på bakre väggen för membranabsorbenten och silikonerat insidan så den blir lufttät. Har tagit lite kort som jag lägger upp imorgon.

Men jag kunde inte låta bli att lyssna i stereo med frontarna som fullrange. OJ vad bra det låter redan nu! Fantastisk ljudbild där man kan peka ut saker och ting utan problem, inte alls lika ansträngt ljud och påfrestande som det var förut. Rock/Metal lät förskräckligt förr. Men basen, jösses vilken fast bas och fin bas jag fick från frontarna! Då står ju inte ens panelabsorbenterna i rummet än som motverkar 47Hz problemet.

Detta kommer att bli grymt bra :)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/09/03 :  07:31:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul att ditt slit ger utdelning

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/03 :  11:58:36  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Absolut :)

Bildbevis nedan på att det inte står helt stilla.

2st av spaltpanelerna, de som är lite djupare. Dessa ska stå på höger sida av rummet där man inte går.

Byggs 3st till sen som ska stå på vänster sida, men de måste bli lite nättare så att man kan ta sig förbi fram till soffan. Målar spalterna med pensel innan det blir roller på resten.



Den 3:e



Lådan till membranabsorbenten som är silikonerad på insidan så den blir lufttät. Ska fyllas med ull i veckan och täckas som sagt. Man ser även nya placeringen av racket. Sakerna hängde förut i nedre vänstra hörnet av utreglingen.

Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/04 :  22:08:33  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Fortsätter att slänga in lite bilder för de som är intresserade :). Små framsteg men det tar sig sakta men säkert.

Membranabsorbenten är fylld med isoleringen och sitter fast med najtråd så att den inte ska vila mot skivan som ska dit.



Alla 3 panelabsorbenter till högra sidan rummet är målade, fyllda med ull och igenspikade/limmade. Har även packat upp diffusorerna som ska målas i veckan och limmas fast på skivan som fästs på membranabsorbenten.

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/09/04 :  22:09:03  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
riktigt snyggt detta, verkar bli bra =), vad har du använt för tyg? letat efter ett bra tyg som inte kostar skjortan till mitt egna projekt
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/04 :  22:38:42  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Tyget är från wirens.com

Akustiskt genomsläppbart, flamsäkert och går att stretcha lite. Säljs i 50m rullar för 50:-/m +frakt på ~200:-. Man kunde även köpa lösa metrar för runt 65:-/m om jag minns rätt.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/06 :  19:47:03  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
2 av de 4 diffusorerna är nu målade, ska göra de andra i helgen & limma upp dom.

Har även ställt in de 3 färdiga spaltpanelerna på ena sidan av rummet och gjort en provmätning. Har skickat det till Jens för analys så får vi se om vi är på rätt väg!

Man kan även se skivan på membranabsorbenten där diffusorerna ska sitta.

Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/06 :  21:36:21  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Här kan man se att jag ligger nu på ~200ms i decaytid över större delen av registret, förrutom vid mitt 47Hz problem där det stack iväg.



Stoppade då in 3 av spaltpanelerna, de man kan se på bilden ovan. Nedan är resultatet:



Med 3 till på vänster sida av rummet så borde det mesta av mitt problem där vara borta!

Nu ser man inte decaytider under 30Hz här, men det är inte riktigt relevant förrän jag får liv i SVS:en igen.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/07 :  09:41:56  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Jens skickade denna nyss, detta är före ombyggnationerna med heltäckningsmatta, gardiner och Sound of Sience absorbenter.

Lite skillnad är det allt!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/09/07 :  10:05:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hur det låter jag ingen aning om men på pappret ser det väldigt bra ut,
hoppas det låter lika bra som det mäter

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/07 :  10:24:45  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Kommer bjuda in, så får de som vill komma & lyssna sen när det är klart (2-3 veckor bort?).

Men jag känner på mig att rummet kommer vara så bra det kan bli med förutsättningarna, det är nog mer elektronik & högtalare som börjar sätta gränserna istället.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/22 :  20:37:21  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Har gått lite trögt på slutet, tidsbrist bland annat. Men här kommer en bild med diffusorerna uppsatta på membranabsorbenten. Det som inte rymdes av diffusorerna är uppsatt på dörren. Jens fick kika på var diffusorerna skulle delas för att fortfarande vara så effektiva som möjligt, sedan så tätade jag dom med latexfog.



Bild från sidan, perfekt med spaltpanelerna som kan agera hylla för filmer bla :) Ni får bortse från ormboet med kablar, det blir det sista som städas upp.

Sidohögtalarna kommer även att hamna närmre varandra då de bakersta två högtalarna (ej på bild eller uppsatta nu) hamnar närmre lyssningsposition i och med membranabsorbenten & diffusorerna.



Bättre bild på diffusorerna. Man kan även se den ena perforerade panelen som blev klar igår. Det ska dit en till bredvid som strax är klar. Den ser lite flammig ut på sidan och det beror på att jag inte lagt 3 lager färg där som på fronten då sidan täcks av nästa absorbent.



Slutsteget till subwoofern är även det skickat i fredags så till nästa helg borde jag kunna göra fullregistermätningar & se vad som hänt med 25Hz decaytiderna! Spännande minst sagt :)
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/09/28 :  12:12:22  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Har äntligen fått liv i subwoofern med det nya slutsteget! Testade bara lite snabbt utan att ha kalibrerat nivån mot resten av systemet.

Jösses vad annorlunda det låter! :)

Basen finns där, men den är så diskret och snabb nu. Förut så hörde man mycket av basen när man spelade 90dB+ mot 20Hz & nedåt, trots att det ska vara i regionerna där man bara ska känna den och inte höra så mycket av den.

Nu så finns den bara där rent fysiskt, man hör inte i närheten lika mycket av basen. Det känns pga detta som att det är mindre bas, men det är jag inte alls säker på. Ska mäta i helgen & se vad som händer.
Den stannar ju även upp mycket snabbare och sätter inte resten av rummet i lika mycket rörelse som förr.

Detta är med alla perforerade lådorna på plats som jobbar mot min 25Hz peak.

Väldigt spännande!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000