HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Uppgradering InterM R500 plus
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/14 :  18:00:08  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Page not found.

TA7317 verkar vara ett chip för högtalarskydd så det stämmer nog att det är till högtalarutgången.

Diodbryggan klara 10A och med 10 000uF per spänning så blir det då 20 000uF. 30 000uF borde inte vara några som helst problem så två 15 000uF 80v ska fungera. Är du lite osäker så kan du bara byta ut bryggan mot en med t.ex 20 eller 30A.
Att sedan parallellkoppla med en liten konding är lite av en konst. Vissa säger att man ska gå ner två snepp dvs. med 10 000uf - 1000 - 10 - 0.1 osv. medans andra säger att det räcker med en på 1uF. Helt klart bäst är att prova sig fram med t.ex Wima MKT10.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/11/15 :  11:27:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
elektronror: jag återkommer!

Har finns schemat: http://user.faktiskt.se/phon/R-150_300_500PLUS_VE0405.pdf

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/11/18 :  12:28:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Efter diskussioner med Elektronror så har jag beställt lite vassare kondensatorer till strömförsörjningen,
ska bli spännande att höra vad de ger

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/11/20 :  18:35:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Sägs att switchen mono/stereo kan orsaka en del oväsen så jag lödde bort den och ersatte den med två byglar.
Lite av brummet försvann men påverkade inte bruset.


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/20 :  20:58:57  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kan du koppla bort försteget från slutsteget? I så fall vet vi var vi ska börja leta.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2013/11/21 :  09:36:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Kan du koppla bort försteget från slutsteget? I så fall vet vi var vi ska börja leta.


Jag tror de. Ska prova att koppla bort volymrattarna, skulle tro att
de generar det mesta av bruset. Men alla tips är så klart välkomna!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/21 :  15:16:13  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
När det gäller brus får du leta i de delar där du antingen har hög impedans, stor ström eller hög gain.

Har du hög impedans krävs inte så stora strömmar för att påverka och skapa brus/brum.
Har du låg impedans krävs ganska stora strömmar för att bruset ska få någon nämnvärd amplitud.
Har du hög gain är det lätt att förstärka brus till en hög nivå utan att ha hög impedans eller stora strömmar till att börja med.

Sen är det skillnad på strömbrus och spänningsbrus och vad det har för påverkan.

En perfekt DC källa kommer tex fortfarande att generera EMI om den är kopplad till en brusig last, även om spänningsvariationerna är nästan noll med liten förlust i kabel så kommer strömmen genom kabeln att variera stort och skapa magnetfält. Väljer man då att sätta en spole i serie minskar strömvariationerna men man får i ställer större spänningsvariation framme vid lasten. Här får man fundera på om lite spänningsvariation vid lasten är bättre än EMI som kan störa närliggande elektronik.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2013/11/21 :  17:18:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
En kompis har också problem med brus med InterM inkopplat. Vi kunde konstatera att en bidragande orsak till det höga bruset var att ingångskänsligheten var för hög, ca 10-12 dB högre än ett "normalt" hifi-steg. Finns väl ingen vits med att ha maxvolym kl 12 på volympotten. Det i kombination med ganska känsliga högtalare blir inte bra. Han är på g med att dämpa ingången på steget.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2013/11/21 :  17:33:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Finns det inte nåt steg (förstärkarsteg)man kan koppla förbi för att få ner kännsligheten då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2013/11/21 :  19:10:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Finns det inte nåt steg (förstärkarsteg)man kan koppla förbi för att få ner kännsligheten då?
Ingen aning. Kanske. IS påstår att det beror på att hans Meridian-försteg (G02) är felkonstruerat, så att det genererar mycket brus. Den förklaringen tycker jag låter märklig, då det bara är med InterM-slutsteget som bruset blir ett problem.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/14 :  18:11:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har ersatt volymrattarna med ett fast motstånd med lagom resistans (minns inte värdet).
Nu har bruset minskat betydligt, steget är dock inte tyst men det får anses okej i alla fall.

Kan tillägga att mina diskanthorn har en känslighet på ca 110db så alla högtalare
under 100db hade troligen varit nästintill brusfria.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/03/16 :  11:06:53  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det är inget fel på "volymrattarna"! Jag köpte ett r500+ som inte funkade enl. säljaren, så jag köpte det för schassiet var ok. Jag byggde om det till en GainClone men behöll PSU:n och det brusade fortfarande.
Så en ny PSU av egen design mer lämpad för LM3886 stoppades i och det finns inget brus eller brum numera, även med "volymrattarna" inkopplade...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/03/16 :  12:06:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Vad typ av nätdel bytte du till?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/03/17 :  08:16:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det är inget fel på "volymrattarna"!


Nja, bruset minskade väldigt mycket men en ny PSU kanske är det bästa,
ge oss mer info Gastone!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/03/18 :  12:27:21  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag bytte till en som jag hade liggande anpassad för mina LM3886:or.

Hitade en länk på eBay. Den är exakt lika den jag har:
http://www.ebay.com/itm/Finished-board-for-LM3886TF-Power-Amplifier-Rectifier-filter-power-Heat-sink-/251079797404?pt=UK_Sound_Vision_Amplifier_Parts&hash=item3a7585aa9c

Bättre att köpa/tillverka ett kort med anpassade kondingar för den högre spänningen i r500.
Skyddskretsarna med relä funkar inte iaf, eller reagerar för långsamt.
Men då hade jag skaffat ett kort för OnSemi MUR860 "fast recovery" dioder och några snubbers på det...

Tilläggas kan jag säga att mina kondingar i original nätdelen för r500 skramlade när man skakade på burkarna, dock inga utvändiga skador.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2014/03/18 12:37:52
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2014/03/18 :  18:41:27  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
Tilläggas kan jag säga att mina kondingar i original nätdelen för r500 skramlade när man skakade på burkarna, dock inga utvändiga skador.

Kanske såg ut såhär inuti..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/18 :  19:04:16  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hmm, 6800uF 50v mot 2200uF 35v.

Anledningen att det skramlar är att vätskan i dem har torkat och klumpat ihop sig (inte bra).

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2019/02/17 :  20:26:26  Show Profile Send cheva66 a Private Message  Reply
Nån som vet vad tomgångs strömmen ska vara på ett Inter-M 150+ , har väckt upp ett sådant från det döda då nästan alla slut trissor hade kilat vidare plus lite andra komponter och det låter nu men blir inte ens ljummet. Ombyggt av intilligentsound = tagit bort omkopplaren för bryggkopplat/Stereo och satt volympottarna ur funktion...
Laddat ner alla möjliga manualer från nätet som innehåller schemor och sådant men inget om nån tomgångs ström men potentiometer finns det för detta och test punkter finns även de.

MD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000