Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 10:15:56
|
Det krävs fortfarande stor strålande yta om du vill ha lite ljudtryck utomhus En sluten låda på 2 liter med en 4tummare i kommer mest stå och störa lite. 4 st billiga 5,25 tums bilcoaxialer på ena sidan av en portfölj-formad låda kommer att kunna spela betydligt högre och med så mycket pondus man kan förvänta sig utomhus.
Mvh Johannes |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 11:42:26
|
Ju stabilare desto bättre givetvis. Men tyngden ökar ju.
Ett mycket enkelt sätt att göra en stabil och lätt låda är med papprör. Tag ett 30cm långt papprör med t.ex. 15cm diameter. Såga två runda bitar av 12-16mm spånskiva, så dom får presspassning i röret. Limma med vanligt trälim och pressa dit dom. När det torkat sågar du ut för elementhålet och så kan du dra lite latexfog på insidan längs rörets kant och mot spånskivan för att försäkra dig att ev småhål blir tätade. Vips har du en låda med 4-4,5 liter volym, stark som tusan pga den runda formen. Dvs, pappen behöver inte var speciellt tjock. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 11:44:39
|
quote: Det krävs fortfarande stor strålande yta om du vill ha lite ljudtryck utomhus En sluten låda på 2 liter med en 4tummare i kommer mest stå och störa lite. 4 st billiga 5,25 tums bilcoaxialer på ena sidan av en portfölj-formad låda kommer att kunna spela betydligt högre och med så mycket pondus man kan förvänta sig utomhus.
För sakens skull måste det ju nämnas att detta är skrivet av en som hellre funderar på hur man adresserar hörselskadehög ljudvolym till 2000 pers som tänker dansa techno ute i en skog. Eller AC/DC på Ullevi t.ex. ...
 |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 12:27:42
|
Ja, riktigt så långt har ju inte jag siktat. :D
Men bilhögtalare som coax 5.25" bör vara lättare att hitta än 4" skulle jag tro, får leta lite annonser. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/09/06 : 13:12:13
|
quote: För sakens skull måste det ju nämnas att detta är skrivet av en som hellre funderar på hur man adresserar hörselskadehög ljudvolym till 2000 pers som tänker dansa techno ute i en skog. Eller AC/DC på Ullevi t.ex. ...
Nja... Mitt drömprojekt skulle vara att få snida bas-system till SFs alla biagrafer. Skulle jag och Martinsson få gå loss på Bergakungens salonger så skulle filmspåren få en lite mer taktil karaktär. De skulle få ha två olika typer av visningar. De för folk som gillar realism. Explosioner är inte rumsvänliga eller trevliga. Och sedan en snällare version för dem som mår allt för illa av massiva tryckvågor och realistiska nivåer nedåt 5 Hz.
Men faktum kvarstår dock. Stoppar du en st Faital Pro 3Fe22 i en sluten låda på 1 liter och försöker spela musik under bar himmel så kommer du mest höra lite diskant-fnissel. Med 4 st billiga bil-coaxialer i en platt och bred högtalare så får du en helt annan pondus och kraft. Vill du ha en styv och lätt låda skall du kolla på böjd plywood. Framsidan/Baffeln skulle kunna vara en bit på 50 x 50 cm, 7 mm tjock furuplywood. Baksidan gör du av en krökt och formlimmad bit 4 mm furuplywood. Två tre st smala remsor med plywood kan gå tvärs över för lite ökad styvhet, men behövs troligtvis inte.

Simpel skiss. Plywooden "syr" du ihop i kanterna och spacklar upp med förtjockad epoxi. Superenkelt och extremt starkt. Kanske lite dyrt om man inte är galen nog att ha 20 liter lamineringsepoxi liggandes i vardagsrummet.
Sätt ett handtag i överkanten eller en bärrem mellan de två övre hörnen som på en handväska.
Såklart påverkar de valda elementens vikt slutvikten en hel del, men jag skulle tro att det hela kan hamna på ca 3 - 4 kg totalt.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/09/06 13:14:12 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 20:23:41
|
Smidig bärbar Altec 816 15" .En multicell i ena näven så är du hemma. Systemvikt en kanal under 70 pannor.Lättdrivet är det oxå.  |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 20:32:18
|
quote: En bit in ser man en väska med två st bil-coaxial 6X9. Det ser ut att kunna lira på bra.
2st 6*9 kan lira på bra! Har själv byggt med sånna i mina yngre dagar, men den var knappt bärbar... |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8902 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 20:35:50
|
quote: Har själv byggt med sånna i mina yngre dagar,
Jag oxå. med 2x100w booster och bilbatteri,ståendes på pakethållaren på cykeln. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 21:04:55
|
Så såg min ut, den var rolig, är sugen på att bygga en ny bättre o lättare (även om jag inte får användning för den hehe)

|
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Topic  |
|