HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gissa högtalaren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/27 :  09:22:44  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- hmmm

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/27 :  10:29:11  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Konisk förstås, inga böjda sidor
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/27 :  10:39:28  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Parabolisk(linjär ökning av area) iom att två sidor är parallella.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/27 :  11:21:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Parabolisk(linjär ökning av area) iom att två sidor är parallella.


En poäng till Joda.

I hornresp har jag simulerat det hela som ett tratt med 2 stycken paraboliska segment och offset driver. Det första segmentet är 20 cm, det andra 250 cm om jag kommer ihåg rätt.

Mer bilder kommer...

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/27 :  17:31:18  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply


























Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/27 :  17:33:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu är den inte helt klar, jag ska staga resten som "the wale".

Alltihop är byggt med 18 mm ryssplyfa från Bauhaus. En del stag med 15 mm jag hade över. Jag fick lyfta 45 stycken skivor innan jag hittade ett par som gick att använda.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/27 :  17:48:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply


Nästa quiz är: vilken sorts element passar i en sån här tratt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/09/27 :  20:53:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm. Intressant konstruktion.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/28 :  01:10:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
SPL-kurvan var ju väldigt snygg ända ner till 35Hz med tanke på det ganska nätta formatet.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/09/28 :  16:54:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
E re nån Danleyskapelse som inspererat?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/28 :  17:29:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nä det är Astos horn som Petter hittade på som är ursprungsinspirationen. Sen sa RIK att Martinssons Tham var superenkla att bygga för det var bara en skiva som måste geras.

quote:
ända ner till 35Hz


Om man ställer den i ett hörn går den ner mot 30 enligt simuleringen i alla fall.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/28 :  18:23:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Riktigt fräckt ! en enkel konstruktion som trotts sin enkelhet gör ett bra jobb är alltid tilltalande, något som vem som helst med en sticksåg och snäv budget kan lyckas med hemma, klart imponernade, riktigt fin frekvensgång också, och jag kan tänka mig att det är rikgit bra fart (läs glädje) i den också.

Kul att läsa att man kan ha inspirerat till det tänkandet, sånt värmer mkt, rikigt mkt, tack.

en fråga, hur skulle det funka om du ökade bredden till 600 standard, och kanske i processen försöker hålla tvärsnittsareorna ungefär de samma, kanske minska bakkammaren en aning, jo jag vet, dett aändrar rätt mkt, troligtvis inte till det bättre, men jag frågar mot bakgrunden att jag är som bekant miniimalist-fetichist :)

Tack för att du delar med dig, inspirerande och lärorikt, tack så mkt !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/28 :  18:55:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu ska jag iväg och sätta in mera stag i lådan, så jag får svara på Martinssons fråga när jag kommer hem om ett par dagar.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/09/28 :  19:53:49  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Mycket intressant design, jag är imponerad av enkelheten.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2012/09/28 :  21:44:38  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
lovande ljud också mår10!

18 ska de va.
Go to Top of Page

RIK
Starting Member

3 Posts

Posted - 2012/09/28 :  21:51:39  Show Profile Send RIK a Private Message  Reply
Enkelheten är lite inspirerad av både tham 15 och Cerwin Vega JE36. Jag försöker ofta dupera more10. Han är dock väldigt envis och insisterar på att konstruera allt själv.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/30 :  23:35:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply








Lådan är färdigstagad, locket klart och handtag ditsatta. Klara för lite seriös provlyssning alltså.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/09/30 :  23:46:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Martinsson, tyvärr så går det nog inte att göra så mycket annorlunda. Höjden är begränsad till bredden av en plywood, dvs strax under 120 cm. Bredden och djupet ger längden på tratten och bakkammarens storlek. Mynningsarean är den minsta som ger någorlunda rak frekvensgång. Om man går ner i storlek på element kan man få en mindre låda på bredden. Jag har snabbsimulerat med en 10:a och kommit ner i halva volymen, det mesta på bredden.

Jag kan tänka mig en variant med utblås åt sidan, kanske med en Karlssonslits.

quote:
Nästa quiz är: vilken sorts element passar i en sån här tratt?


Ville bara påminna om att gissaleken inte är klar än

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/01 :  07:06:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ett HÖGTALARELEMENT ...






Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/10/01 :  07:34:06  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Mickel-Mackel () får en minuspoäng.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/01 :  08:51:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sorry, jag kunde inte låta bli.
I total brist på idéer om vad element det ska vara där.

Hade du hetat nnord hade jag ju iaf kunnat mumla något typ "ett JBL, nånting ..., hrrmm".
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/10/01 :  10:13:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
De e lugnt Micke-Mackel. Jag kunde inte heller låta bli :-).

Quizen om märke och modell kommer sen när någon kommer fram till nåt vettigt avseende TS-parametrarna.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/01 :  14:47:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
MMD runt 90g, BL runt 20 och vas 150-250L ungefär.

JBL 2226 skulle fungera utmärkt skulle jag tro.
Faital Pro 15FH500 går också bra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/10/01 :  15:57:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
2 poäng till Joda. JBL 2226 är också rätt :-)

Då är frågan varför dessa TS-parametrar fungerar? Jag vet inte, jag bara tog mitt favvo-element (som jag trodde skulle kunna fungera) och designade på. Någon annan får ta på sig att dela ut poäng för denna quiz.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/10/01 :  19:41:36  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Du får 8 poäng för ett trevligt initiativ, en trevlig tänkestund och allt slit i verkstan. För att nå den där tian får du ytterligare 2 poäng när jag provlyssnat ;)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000