HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edison One 2012
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/15 :  23:11:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Efter att ha tittat på Remus insåg jag det smått hopplösa i en 2012-modifiering av den. Och som Imperial sa så är det bättre att låta den vara som den är med sin goa färgning. Erik och jag har istället diskuterat en uppdatering av Edison One eftersom den inte kräver särskilt mycket jobb då arbetspunkter och nätdel är utmärkta.

Originalet syns här:

http://www.erikasson.se/schemor/edison_one.gif


En nackdel har varit frånvaron av buffertsteg, men med hjälp av ett E88CC och aningen lokal motkoppling erhålles ett sådant med 12dB gain.

Den tidigare så höga förstärkningen i RIAA-steget sänkes till 41dB och då E88CC används på utgången av detta, kan den inte helt välljudsbefrämjande katodföljaren elimineras. 88an ger kontra 83an en trevligare återgivning. RIAA-korrektionen hamnar inom 0,1dB med ideala komponenter och inom 0,5dB med standardtoleranser. Hänsyn är också tagen till Neumanns 4:e tidskonstant.

Med ovanstående förändringarna uppnås en optimal gainstruktur som passar skivspelare, CD och andra, både analoga och digitalbaserade linjekällor som iPods och ljudkort.

Merparten av komponenterna behålls, dessutom är konstruktionen sådan att de små förändringarna lätt låter sig göras. Schemat syns här nedan. För den som tycker att det verkar besvärligt erbjuder sig Erik att göra ombyggnaden. Jag har några tomma kretskort om någon till äventyrs vill bygga från grunden. Men grundtanken är att man ska kirra detta själv med hjälp av en befintlig One.






mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/15 23:15:00

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/10/16 :  07:38:09  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag har lagt vinylen på hyllan men polarn har gett sig tusan på att det skall svarvas i den gamla Enskedevillan igen.

Detta är alltså ett RIAA med volympot och ev ingångsväljare i arselet vi pratar om, som kräver slutsteg med hyfsad ingångskänslighet?

Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  07:50:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Förstår dessvärre inte ditt språkbruk men ingångsväljaren med linjeingångar sitter självklart innan volymkontrollen och efter RI. Tryck "refresh" så hittar du ett justerat och förhoppningsvis tydligare schema.

Steget kräver inte någon speciellt hög ingångskänslighet på slutsteget utan passar allt som existerar. Har man något extra obskyrt och tveksamt konstruerat steg så kan R20 ändras.

Notera att handlar om en helt vanlig Edison One som man bygger om på ett par kvällar. Komponentkostnaden för ombyggnaden torde inte röra sig om mer än om några hundralappar där rören är det som kostar mest.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/16 10:12:39
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/10/16 :  08:46:23  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Nu ser jag, jag satt och läste på mobilen. Du har tagit bort katodföljaren och adderat en aktiv pre. Det var en annan bild med pot på utgången när jag läste. Därav volympot i "ändan"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:17:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det där med potten på utgången var egentligen inte Generalbra, jag minns inte idag varför jag valde den lösningen. Att första sänka impedansen med en KF för att sedan höja den igen med potten är väl ingen höjdare tycker jag med facit i hand. På senare versioner av Ettan frångick jag detta och kopplade potten före KF. Det förekommer även Ettor med förstärkande linjesteg, ung. som föreslås här. Att använda ECC83/12AX7 som ingångssteg tycker jag inte heller är lyckat, det finns betydligt bättre rörtyper. Men det var i första hand tänkt att ge tillräcklig nivå för inspelning med kassettdäck. Men det gör väl ingen idag?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:31:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ha! Nu vet jag! Meningen var att linjekällor som CD,Tuner,Tape etc inte skulle passera katodföljaren med negativ ljudpåverkan som följd. Dessvärre var följaren nödvändig på RIAA delen då jag där använde det högohmiga röret ECC 83.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2564 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:32:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Det var en it teknikers språkbruk av ett rörsteg

Skämt åsido!
Jag är intresserad av ett obefolkat kort.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:53:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har också ett antal originallådor med lock och bottenplåtar liggande.

BOM till omyggnaden:

http://revintage.se/One2012BOM.xls

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/16 09:55:21
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:59:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Det var en annan bild med pot på utgången när jag läste.


Nix! Den skilde inte ett dugg när det gäller toplologin. Gjorde den bara lite tydligare med fler ingångar för att slippa fler missförstånd.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/10/16 :  11:47:10  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Intressant. Om man nu redan har en Edison One i aktivt utförande (ECC83 +2x 6922) som man kör phono och sedan tape out; vilken skillnad skulle en ombyggnad göra? Eller, snarare, vilken ombyggnad skulle man behöva göra för att få ett bättre ljudande resultat? Poten sitter i det här fallet på slutsteget. Blir det något utöver en viss korrigering av RIAA-delen?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  11:58:17  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vet inget som helst om den version du har. PMa ett schema så går det att svara.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/10/16 :  12:10:20  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Något schema har jag inte; Perka kanske har. En bild finns:



Hämtad från denna tråd:http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1716-0-asc-0.html

Min har dock inte den där stora trafon. Det är väl en typisk Lech-specialare...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  14:03:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kan inte helt och hållet bedöma detta. Du kommer dock att vinna mycket med en modern RIAA-korrektion och åtgärdade kondensatorer. Antar att du behåller linjesteget som det är. Förmodar att det är en katodföljare. Då du kör steget som enbart RIAA är det mycket viktigt att veta vilken impedans du har på volympoten i slutsteget eftersom denna hamnar parllellt med den inbyggda poten och balanspoten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/10/16 :  16:10:11  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack för svar. De slutsteg som är aktuella är Andersson Triod750 med egen volympot och Edison12 utan volympot. Jag ska maila Perka.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/10/16 :  18:55:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd?

quote:
Att använda ECC83/12AX7 som ingångssteg tycker jag inte heller är lyckat, det finns betydligt bättre rörtyper. Men det var i första hand tänkt att ge tillräcklig nivå för inspelning med kassettdäck. Men det gör väl ingen idag?


Vilket rör rekomenderas? ECC88? C3g?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/16 :  19:57:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Hej Abbot. Nu ska du få ett bra tips av mig. Byt ut de där f-bannade Rifa pappeskondensatorerna närmast volympotten, de läcker förmodligen DC nu. Ersätt med plastkondingar polyprop helst.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/16 :  20:00:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Bardis: 6922 tycker jag, det har i stort sett samma data som ECC88 men klarar högre spänning (250 volt) Jäkla bra rör!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/10/16 20:00:34
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/16 :  20:25:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Erik, om du syftar på 6922/E88CC som ingångsrör på just den här RIAAn så får du tänka om då förstärkningsfaktorn är på tok för låg för att fungera här. Med 250-300mV utnivå räcker det inte riktigt till. Betänk att övriga signalkällor normalt har en utniva på 1-2V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/16 :  21:05:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Nä, det var inte det jag tänkte, jag bara kommenterade röret 6922 i allmänhet. Som andra RIAA tex. går det utmärkt. Nä nu slutar jag för i kväll, och kollar när Sverige får torsk av Tyskland i jotta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/17 :  07:56:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Abbott,
Du undrade lite vad man kan förvänta sig. Har analyserat originalets korrektion och den skiljer sig avsevärt från den optimerade som är förhanden i One2012.

Edison One gjordes under den tid då audiovärlden hade fått för sig att följa en IEC-norm. Denna innebär att man får ett bastapp om -3dB vid 30Hz. I kombination med ett litet lyft vid 8k är gamla Edisons korrektion klart annorlunda mot den korrekta Neumann-kompenserade.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/10/17 08:17:29
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/10/17 :  09:08:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jo,jag följde väl trenden vad jag minns. Apropå gårdagskvällen, jag tänkte stänga av burken då dynamiken sparakade loss, j-lar i havet!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/10/17 :  14:16:36  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Hej Abbot. Nu ska du få ett bra tips av mig. Byt ut de där f-bannade Rifa pappeskondensatorerna närmast volympotten, de läcker förmodligen DC nu. Ersätt med plastkondingar polyprop helst.


Hej du gamle gamäng. De där Rifa-klumparna närmast volympotten är läckra, ja? Du har monterat dem så man inte kan läsa av värdena. 1uF går att se, men vilken spänningstålighet? De där fysiskt mindre, läckra Rifa-kondingarna som är kopplade till funktionsväljaren ser ut att vara märkta 1uF/250V (avläst med hjälp av spegel inlirkad på undersidan). De föreslår du inte byte av?
Sedan sitter det två Jensen-kondingar (en tvärsöver de läckra och en längs med kanten av kortet men under volympotten). Den övre är märkt 0,22uF/300V. Eftersom båda går till volympotten gissar jag att de är lika, ja? Ta dig tid till eftertanke på ditt oefterhärmliga sätt och kom sedan gärna med förklaringar/förslag som en idoit kan begripa. Under tiden kan du titta på en bild på en gammal kompis:
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2012/10/17 :  15:11:26  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Abbott,
Du undrade lite vad man kan förvänta sig. Har analyserat originalets korrektion och den skiljer sig avsevärt från den optimerade som är förhanden i One2012.

Edison One gjordes under den tid då audiovärlden hade fått för sig att följa en IEC-norm. Denna innebär att man får ett bastapp om -3dB vid 30Hz. I kombination med ett litet lyft vid 8k är gamla Edisons korrektion klart annorlunda mot den korrekta Neumann-kompenserade.


Tack Lars. Mera bas och annorlunda övre register tolkar jag det som. Jag undrar vad det gör för den känsla av tre-dimensionalitet jag upplever med nuvarande konfiguration. Du har fångat min nyfikenhet. Jag undrar också hur mycket man skulle behöva klä på ett kort om man bara skulle använda phonoingången och ingen volympot? Du har ju kort liggande, om jag förstått saken rätt?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/10/17 :  16:29:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kontakta Erik så ger han dig ett kostnadsförslag på ombyggnad av din nuvarande. Eftersom det bara handlar om RIAA steget så blir ju operationen mindre. Tänker mig att det blir fylligare nedåt och lite luftigare högst upp då frekvensområdet sträcks ut lite där. Då fasvridningarna blir mindre bör det också bli mer avspänt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/10/17 :  16:36:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
På pappret ser det ju väldigt trevligt ut Lars/Erik (även om jag fick en nostaligi tår i ögat när jag fick se bilden på Abbots ONE ) Brantare rör samt att unvika CF torde ge en rejäl förbättring av ljudet.
Jag hoppas någon gör ett försök
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/10/17 :  17:43:06  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
För oss som är lite byggsugna, hur mycket skulle en låda med alla plåtar, samt ett obebott kretskort kosta?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000