HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kexfräsar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/08 :  12:25:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tänkte köpa en kexfräs, så jag har googlat lite. Jag hittade Plate Jointers en 10 år gammal utvärdering från Workbench Magazine. Den förklara med bilder skillnaden mellan bra och dåliga kontruktioner.

Det lutar åt en Makita PJ7000

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/11/08 :  13:11:47  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har bara använt ett par olika men fastnade för just den makita du nämner. Köpte den själv och den har inte svikit mig än så länge. Vad du än gör så försök undvika Boschs kexfräs i samma prisklass.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/11/08 :  17:04:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har en Ferm som kostar peanuts och den är jag helnöjd med.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/11/08 :  20:04:56  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Domino is da shit.
http://www.blocket.se/stockholm/Kexmaskin_Domino_DF_50_Q_42832117.htm?ca=7&w=3

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2012/11/08 20:05:33
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/09 :  00:14:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Domino är bäst jag vet. Men 8 tusen plus moms är liiite väl dyrt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/11/09 :  07:19:34  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Dewalten blev bäst i test i tidningen "gör det själv" kollade lite tidigare, ca 3500kr i sverige och ca 1800kr om man beställer från england. I det senare fallet måste stickproppen bytas ut.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/11/09 :  08:07:33  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har en ferm, är sådär nöjd, lite svårt att hitta rätt instälnningar på den, men för priset klagar jag inte, skulle jag köpa i dag skulle jag nog titta på en dyckertpistol i stället, lättare att få rätt, snabbare o dammar mindre, men det blir små spikskallar som måste spacklas
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/11/09 :  09:42:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
skulle jag köpa i dag skulle jag nog titta på en dyckertpistol i stället, lättare att få rätt, snabbare o dammar mindre, men det blir små spikskallar som måste spacklas
Om det är lådor som skall sättas ihop snabbt och dessa skall målas så säger jag +1
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/09 :  12:12:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är prototyphorn som ska sättas ihop. Om dom funkar så vill jag gärna att dom ska hålla ett tag. Samt att jag vill ha bra noggrannhet på ihopsättningen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2012/11/09 :  14:53:15  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
köpa du får låna min om du vill.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2012/11/11 :  22:06:58  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Hej allihop.
Har inte provat en massa olika fräsar men har en Fein som funkar utmärkt. Det gäller bara att kolla vinklar och övriga mått noga.
Då jag numera helst bygger i 28mm bokskivor från IKEA är min uppfattning att det behövs många kex för att hålla materialet i schack då luftfuktigheten ändras.
Har även provat att fräsa spår i hela skarven och foga ihop med balsaplywood med gott resultat, men någon liten spricka får man nog räkna med om man bygger stora lådor. De små har dock klarat sig finfint.
Med invändig stagning, latextätning och tjockt material har det inte inneburit några problem med någon liten spricka.
Några problem precisionsmässigt har det inte heller varit, trots 6-kantiga lådor och 22,5 graders vinklar.

Mvh:
Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/11/12 :  08:41:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
RTor att du är helt rätt ute med att fräsa längs hela skarven. Bättre på alla sätt. Även för täthetens skull. Ska prova det på nästa låda.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/11/12 08:46:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000