Har bytt till mig ett par VLD12or som behöver nya band. Frågan är om det räcker med att klämma fast banden mellan pertinax-skivorna eller måste de lödas in?
Hur satt de glamla fast? Har nåt svagt minne av att på VLD12 klämdes banden fast, medan på VLD13 skruvades de eller liknande.
Har varit rätt sugen på ett par VLD12/13, skall låta rätt bra, men håller inte för att spela speciellt högt har jag hört. Rapportera gärna vad du tycker om ljudet!
Det var inte riktigt så enkelt. Lödningarna för kabeln var bulkiga och lite för stora för hålen i täckskivan så det blev en glipa. Filade hålen lite större. Fortfarande var det dålig kontakt. Klippte tunna tunna skumgummibitar av en gammal heltäckningsmatta och satte dem över banden. Nu har jag i alla fall en som fungerar. Skall fortsätta med nr två senare i helgen.
VLD12 lödning av bandet och tidiga varianter i stilig hammarlack! Skruvterminaler på det ex jag hade VLD13 skruvanslutning av bandet och lödterminaler.
När du ändå håller på å skruvar i diskanterna så kolla att hornet å plattan som hornet sitter skruvad i inte har massa gjutskägg kvar å att spalten i plattan och hornhalsen sitter i linje.
Jag hade en gång för länge sedan 10st på vardera sida å märkte då att det var lite si å så med precisionen på dessa VLD12. Efter lite filande så blev det riktigt bra.
Jag gjorde även egna band av folien från ciggpaket. Den folien sitter det papper på så man får lägga den i vatten så lossnar den. Det var den tunnaste Alu folie som jag hittade då å jag gjorde en fixtur som jag veckade den i. Orginal folien har plast på ena sidan å i jämförelse med ciggpakets folien så är orginalet supertjockt.
Jag var även inne på att byta transformatorerna i mina mot en trafo med 10 sekundärer men hittade då ingen som visste hur en sån skulle se ut.
Trafon som sitter i Gamma VLD12 är inte vacker att se på. Den ser ut att vara ihop joxad en sen kväll på en Bi-odling
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Audiotronic kom ju med en specialutvecklad folie för sina horn med större effekttålighet utvecklad i sammarbete med Gränges aliminium. Jag talade med en handlare som hade en HiFIbutik i Uppsala på tiden det begav sig, enligt honom var den "specialutvecklade" folien vanlig grillfolie samma man kan köpa på Ica...
Banden jag köpte från Hifikit var så tunna jag var nervös för att ha sönder dem vid monteringen. Men plastfilmen gör dem ganska sega. Rent spontant utan att mäta känns hushållsfolie tjockare.