HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 5XTB4
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/11/19 :  22:34:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ett litet projekt jag har pysslat med på lediga stunder mellan husrenoveringar, jobb, småbarn, trädfällning och
annat som hör vardagen till.

Jag började projektet med att rulla över till Beijers i Uppsala och köpte en skiva MDF.

Fram med fogsvansen och börja såga.

Det blev en fin liten hög med bitar.

Vi fortsätter småskaligt och limar ihop två av de minsta bitarna.


Därefter limmas baffeln mot det ena sidostycket.


Innan baksidan limmas på samma sida så skall hål för terminaler borras.



Sen limmar vi, jag passar på att sätta dit den första lilla vinkeln jag limade ihop också, mest för att
spara på min virituella filmrulle i digitalkameran


En till liten bit ramlar på platts med lite lim i mellan.


Och därefter din sista mellanväggen.



Nu börjar det bli dags att få dit den andra sidan också, Mycket lim skaré vara!


Och Många tvingar!


Ett elementhål tas upp, det är skönt med så pass små element så att en hålsåg räcker till


Filter, terminaler och internkablage meckas in, svårare än så här behöver det inte vara!


Dämpningen är angiven till 97 och 25 gram, fram med vågen!



Ner med dämpningen i låddan och förbered för att limma på toppen och botten, jag kör med två olika lim,
Poluretan för att fylla upp en springa som blev pga min slarviga sågning och vanligt vitlim för lite styrka.


Läggs i press över natten.


Efter en liten tur med fräsen för att kantfräsa och runda av alla hörn så slipper man den värsta spacklingen.
Lite får man ändå spackla lite och efter lite slipning och lite rollning med sidenmatt svart så blir det såhär.


Nu börjar det bli dags för att peta dit någon form av element, jag löder dit kablarna på baksidan av elementet
och skruvar sedan fast det med hjälp av blindnitar och rostfria M4 insexsskruv. sitter som berget!

Elementet är ju som trådtiteln hintar om ett TangBand element, vanligtvis så sitter det 3" verisionen i den här typen
av lådor, men det påstås att 4" varianten fungerar lika bra, med lite högre SPL.


Så, elementet monterat och vi har flyttat ner i lyssningsrummet.


Men vänta nu?
Känns det inte lite snålt med bara en högtalare, eller ska Tomas spela Mono?

Nja, så roligt ska vi inte ha det... som en sann TV-Kock så har jag förberett lite.
Jag har nämligen undanhållit lite för er, jag köpte faktiskt en hel skiva MDF, och av detta så kan man
precis få ut 5 st lådor, förutom att man får komplettera med en baffel del, i mitt fall så råkade jag ha
en furuskiva liggandes i rätt tjocklek.


Och efter att alla har fått samma behandling som den första så ser det numera ut såhär.


Anledningen till denna massproduktion av lådor är att när jag köpte mitt hus för snart ett år sedan så
fick jag med en projektor och en surroundförstärkare, så jag har länge grunnat på hur jag ska utnyttja denna
detta fick bli lösningen.
Det kanske är lite snikigt, men jag har ingen som hellst erfarenhet av surroundljud över huvud taget, så jag
tänkte att detta kunde vara en bra början att experimentera med.

Detta är ju ingen egen konstruktion, Dansken Bjorn Johannesen, har ju ritat originalet och därefter så har
det blivigt lite modifikationer världen över, detta är alltså bokhylle varianten.

Over and Out!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/11/19 :  23:06:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Härligt reportage! Du får gärna berätta mer hur det låter så småningom också.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/11/19 :  23:11:05  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Tom

Snygt!

Hur låter dom?

Hilsen
Bjørn Johannesen
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/11/20 :  08:52:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Här gick det undan Måste vara kortaste byggreportaget hittills Ser snyggt ut. Vilket TB-element är det. Svårt att se på bilden. Som lite av basfreak undrar jag hur djupt de går

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/11/20 :  10:42:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej allihopa!

I ärlighetens namn så har jag inte hunnit lyssna på dem så mycket.
Två av lådorna blev klara lite före de andra, så de har jag smyglyssnat lite på.
Som med tidigare erfarenheter med de små tangbandelementen så låter de lite vassa i diskanten och lite basfattiga innan de har blivigt inspelade, men av erfarenhet så brukar de släppa rätt fort, diskanten brukar mjukna och basen blir mera och mera fyllig.

Ang. hur djupt de går så tror jag inte att det är så jättestor skillnad mot originalkonstruktionen, där anges det till 30hz om jag inte misstolkar det. Dock har det mindre betydelse för mig då jag kommer att köra med subbar för de lägre tonerna.

Edit: Elementena är Tangband W4-657SC

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/11/20 10:54:21
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/11/20 :  12:24:07  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
W4-657 Har en riktigt elak puckel nånstans i diskanten kring 6kHz har jag för mig, kör därför mina som tvåvägare med delning 2500Hz, då låter de väldigt trevligt. Provade först att köra elementet fullrange men gillade inte ljudet alls, så en liten diskant är att rekommendera :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/11/20 :  18:46:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag började själv så här ... är övertygad att du kommer att bygga vidare, inte för att dina
konstruktioner inte låter bra, utanför att du vill gå vidare, det finns så mycket att lära sig i den
här världen.

Ser väldigt välbyggt ut, hoppas verkligen att det låter bra.

Återkom gärna med intryck.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/11/20 :  23:06:04  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hei Mats ja 4 tummarna har har en liten peak vid ca 6 kHz men det døjls lite av BSC som jag anvænder i min TABAQ med 4". TB har andra och dyrare modeller man ær nyfiken efter at prova nån gång.
Hej
Bjørn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/11/20 :  23:10:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej BjornJ!

Har du gjort några ändringar i filterdelen eller kör du med samma värden som i 3" varianten?


Pg jeppsson: jag har för ett antal år sedan gått över till att bara montera ihop lådor med lim, dessa kan man säkert köra över med en bil utan att de går sönder

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/11/20 23:34:09
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/11/21 :  12:07:18  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Thomas,

i min bokyllevariant, med 3 tummaren använder jag 6,7 ohm
1.5 mH i parallel. Du kan testa med dette i et kbainett og kolla hur det låter.

I den originala TABAQ är filter det samma för båda 3 och 4 tummaren.

Hilsen
BjornJ

Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/11/21 :  22:27:27  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
PS

Har kjöpt ytterligare 2 fyratummare TB i dag

dynabel.no har rea !

Hilsen
Bjørn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000