HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursförstärkare - RÖR&OPT
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/28 :  23:27:22  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag håller ju på med ett förstegsbygge, och det har jag ju såklart först tänkt slutföra nu först, så det här är nu ett tag bort - men jag har iaf redan nu börjat fundera på att bygga en hörlursförstärkare härnäst.
Eftersom jag primärt kommer köra med lurar som har 40ohm impedans, och den ska även klara ännu tyngre lurar utan problem så har jag bestämt mig för att det utgångstrafo kommer vara ett krav, fördelen med detta är ju att man även kan balanserat ut till lurarna om man skulle köpa sådana längre fram.

Hur som helst, iom att det inte kommer behövas så extremt mycket kräm funderar jag på om det är vettigt att köra bara köra ett enkelt triod-gainsteg, och sedan in till slutrören, allt CCS-kopplat såklart.

Jag sitter och funderar på om det är vettigt att bygga SET-utgångssteg, och skulle det isf möjligtvis räcka med ett par 6n30/6n6p-rör, eller är måste man gå på något med mer kräm?!
Fördelen om detta skulle funka är ju att man skulle klara sig på två rör totalt.

Sedan funderar jag vars man hittar prisvärd utgångstrafo till just ändamålet.
Har själv aldrig byggt slutsteg och vet inte riktigt hur det är optimalt med impedansampassningen.

Har ni något annat tips på någon vettig kretslösning eller bara annan info så vore jag tacksam

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/12/01 :  16:12:25  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
För övrigt, jag har inte så stor erfarenhet av att bygga "slutsteg", och har aldrig byggt med trafon i serie med röret så att säga.
Så nu funderar jag, om man ska köra CCS på dessa - fungerar det felfritt att köra ex en DN2540 bara i serie innan utgångstrafon, eller är det vettigare att köra CCS:en på katodsidan?
iom att det inte är balanserat på något vis, utan allt sitter i serie så tycker jag det borde funka?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:35:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Med en OPT bör du inte ha en CCS på detta som Anodlast.

Möjligen då om du använder en CCS - CVC(t.ex VR-rör som shunt) - OPT - rör dvs att CCS - CVC används som en reglerad nätdel
Så här:

100nF kondingen paralellt med VR-röret bör ej vara större än denna, då den annars kan få VR-röret att självsvänga

Detta är nätdelen i min Denchi som fö. även har har CCSér som Anodlast
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888&whichpage=1

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/01 18:45:03
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/12/01 :  20:24:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Med CCS kan en trafo utan luftgap användas i parafeedkoppling.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/12/01 :  20:41:19  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Bardis: Det är så jag kör på nuvarande förstegsbygge. Men vilken lösning är vettigast att köra som hörlursförstärkare. Parafeed eller SET (dvs OPT som anodlast). Jag tänker mig att man får ut mindre effekt ur en parafeedkoppling än en vanlig SET?

pix: Jag är inte ritkigt med vad du menar med VR-rör? men du menar helt enkelt i det fallet att du kör en shuntad nätdel med en serie-CCS inställd på din förbrukning + några mA? Jag hade nog ändå plan på att köra med Salas SSHV2 innan förstärkarsteget så det blir CCS i nätdelen då. Men det borde väl i mitt fall vara vettigt att köra en separat CCS-last på varje katod? Grymt snyggt bygge för övrigt!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/12/01 :  22:39:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Robert
VR-rör = voltage regulator = cold cathode tube
Dvs ett speciellt typ av rör med enbart Anod och Katod
Vid en väldigt exakt spänning (beroende av vilken gas det är i röret) fås ett spänningsöverslag, och röret börjar leda
Överslaget är analogt mot spänningen (inom vissa gränser) vilket gör att röret shuntar till en konstant anod-spänning

Jag har kört denna lösning i flera byggen och det funkar mycket bra
VR-rören finns ofta ute på Tradera under namn som OB3, OC3 etc
se mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage-regulator_tube

VR-rör finns i vissa fasta spänningar som 75, 90, 105, 150V och man kan stacka flera på varandra om man behöver högre än 150V

En viss överspänning krävs för att tända VR-röret, därefter går spänningen ner till den nominella

Strömmen genom VR-röret bör ligga mitt i nominell ström då strömsvinget från utgångssteget skall tas upp den vägen
VR-röret utgör mao strömloopen från utgångsteget/OPTn, vilket i praktiken betyder att nätdelen (trafon) enbart ser en kostant (DC) last pga CCSén
En mycket enkel snygg teknisk lösning

VR-rör är dock en aning induktiva så ovanstående finess avtar med frekvens. Därav 100nF avkopplingen

Vid högre tomgångsström (typ kraftiga slutsteg) kan det vara svårt att klara ström-svinget i VR-röret.

Dessutom behöver du ingen pilot-lampa på förstärkaren
VR-röret lyser med en lila-blått sken som är snyggare än alla LEDs i världen

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000