Author |
Topic  |
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 20:39:09
|
Edit:
Jag bad Pac flytta tråden från Audiogrupp Öst hit till Off Topic för jag ville nå fler medlemmar.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag tänkte att Blomman kan behöva lite hjälp att få ordning på lastutrymmet. Så jag tänkte kolla om det finns någon mer än jag som kan tänka sig att hjälpa till med arbete och/eller material under sommaren 2013.
Fördelen som jag ser det är att: A) Man kan vara fler än 2 gäster samtidigt på Gälnan. B) Blomman får mer tid över till service :-) C) Hans fina anläggning kommer bättre till sin rätt. D) Vi stör inte Blomman i hans servicearbete när vi är där för att lyssna på musik :-) E) Vi slipper förorena saltsjön med ölrestprodukter.
Under nästa sommar ska hon torrdockas minst ett par veckor i Arboga.
Det som kommer att behövas är:
0) Planering av projektet. Förväntat resultat är en lista med material som kommer att behövas. Lämplig uppgift för arkitekter, byggare, rörmokare och elektriker. Ska vi spika att det görs i mellandagarna? 1) Ett par kontainrar att stuva undan alla grejjer medan vi bygger inredning. 2) Ett ställe att ställa upp kontainrarana på, måste vara i en hamn. Högmarsö kan kanske fungera, Blomman får kolla. 3) Hjälp att lasta av grejjer 4) Reglar att fästa innerväggar mot skrov. 5) Vinkeljärn att fästa reglar i, bult. 6) Innerväggar i minst 15 mm plywood. Eller duger OSB? 7) Isolering. Helst specialskum och det är dyrt, Blomman har en kontakt. Kanske mineralull duger, men här måste Blomman ha sista ordet. Kanske det går att skumma i efterhand. 8) Spackel 9) Färg och tapeter till väggar. Vet inte om man måste måla in eller utsida, eller vad det är för krav på fuktigenomsläpplighet här. 10) Badrum med dusch och toa. 11) Kök och vitvaror. Elektriskt eller hur? 12) Rör till kök och badrum. 13) Kabel till elen. 14) Lastbil att transportera material. 15) Arbete (spika, svetsa, rörmoka, eldragning, våtrum, isolering). 16) Ett ställe att deponera material fram till projektstart. 17) Verktyg för arbetet. 18) Lasta på får han göra själv :-)
Det behöver inte vara nytt material, så passa på att bli av med reglar och skivor du aldrig kommer att använda.
Har jag glömt något?
Bara att svara här så vi kan börja planera. Vilken tid du kan hjälpa till och vilken punkt du kan hjälpa till med.
Tipsa alla som du vet känner Blomman om denna tråden, den här delen av forumet är väl kanske inte så välbesökt. Vi kanske får fler medlemmar i Öst till och med.
Jag har pratat med Blomman om detta och han var positiv.
Status
0) Planering av projektet. 1) Ett par kontainrar 2) Ett ställe att ställa upp kontainrarana på 3) Hjälp att lasta av grejjer 4) Reglar att fästa innerväggar mot skrov 5) Vinkeljärn att fästa reglar i, bult 6) Innerväggar 7) Isolering 8) Spackel 9) Färg och tapeter till väggar 10) Badrum med dusch och toa 11) Kök och vitvaror. Tobbe L: 50 cm spis med gjutjärnsplattor. 12) Rör till kök och badrum. 13) Kabel till elen. 14) Lastbil att transportera material. 15) Arbete 16) Ett ställe att deponera material 17) Verktyg för arbetet. Mey: proffsskruvdragare, gipsskruvdragare, borrmaskiner, kap- och gersåg 18) Lasta på Blomman :-) |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
Edited by - more10 on 2013/08/09 16:32:01 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 20:58:20
|
Kul!!
Har ju visserligen ett eget hus som håller på o helrenoveras. Har ju bara haft det i 8 år o fortfarande inte bott där än  Men om tiden passar så kan det vara kul att hjälpa till några dagar.
Jag har för övrigt en 50cm spis som är näst intill oanvänd som bara står. Ingen high-tec bara tre vanliga gjutjärnsplattor. Om Blomman vill ha den så är den hans  |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 21:01:20
|
Kul projekt!
Jag vill inte lova bort mig allt för mycket, men hoppas kunna bistå med arbete och viss snickeriutrustning, bla ett antal proffsskruvdragare, gipsskruvdragare, borrmaskiner, kap- och gersåg, och liknande. Om det finns någonstans att deponera material i väntan på att göra själva jobbet kan jag ta tillvara på sånt som blir över, både nytt och beg. (= gratis prylar)
Jag vet även ett ställe där det går att köpa travar med lätt skadat virke mkt billigt. (Sånt som legat på brädgårdshyllan men sorterats undan, det funkar oftast om man inte behöver utnyttja hela längden, perfekt när man behöver bitar för att kortla t.ex.
Finns det någon uppskattning på ex.vis hur mkt reglar, eller hur många skivor OSB som behövs?
Det vore kul om vi blev ett gäng, och öser på så det sprutar sågspån åt alla håll.  |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 21:30:18
|
quote: Om det finns någonstans att deponera material
En grej jag inte tänkt på. Lägger till det i listan.
quote: Finns det någon uppskattning på ex.vis hur mkt reglar, eller hur många skivor OSB som behövs
Ett jobb som måste göras snart. Lägger till det i listan. |
Edited by - more10 on 2012/11/29 21:30:51 |
 |
|
Stajo
Member

592 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 21:43:09
|
Lätt! Jag har ett konto med hyfsad rabatt på Södermalms trä. Färg kan jag nog fixa också i byte mot berusningsmedel. El har vi nog så det räcker. 0 samt 3-17.
Staffan |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 21:45:42
|
Kom att tänka på en sak med svetsningen; Jag antar att i princip alla vinkeljärnen som fäster golv och väggar i skrovet kommer att svetsas. Då är frågan, vilken sorts svets föredras för detta? Jag har en gassvets, kan låna fram en pinnsvets (troligen lämpligast) och kanske även låna en MIG-svets, det känns dock något otympligt att hantera i detta sammanhang.
En rostfri spiskåpa av modernt snitt, 60 cm bred finnes. Likaså en del kakel och klinker, i mindre mängder av varje sort men kanske tillräckligt för att kakla framför ett handfat eller mindre diskbänk? |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 21:48:42
|
Färg har jag riktigt bra rabatter på, hos XL-bygg. Lite överblivna skvättar har jag också att bidra med. Bättre att det går åt än att det står på min hylla och blir dåligt. |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 22:11:40
|
quote: Färg kan jag nog fixa också i byte mot berusningsmedel
Du menar väl mot annat berusningsmedel :-) |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 22:14:04
|
Jag tror Blomman har en egen svets, men det går ju fortare med flera. Här är Blomman experten. |
 |
|
Stajo
Member

592 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 22:20:53
|
quote: Du menar väl mot annat berusningsmedel :-)
Det är ett j-la påsdragande om man skall bli hög på Nordsjö Häftgrund. HC-folket föredrar trikloretylen eller finare arrangemang upp till tända ljus och fri Moet.
/staffan |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 09:19:47
|
Bra initiativ Mårten! Dags att få ordning på gamla bettan :) Skulle nog kunna ordna både det ena och det andra. Vi får lägga upp en planeringsdag, i samband med lite hifi kanske? |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 11:32:46
|
quote: Vi får lägga upp en planeringsdag
I mellandagarna. Punkt 0 i listan. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 12:52:48
|
Jag har en pinsvets om det behövs. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 13:56:49
|
Någon mellandag funkar för mig |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 16:58:22
|
Mellandagarna funkar bra för mig. |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 20:23:03
|
OOOOps!
Här gick det undan! Jag har svets å en hel del med bra att ha grejjer men en genomgång skulle inte vara helt fel iom att jag har tagit ombord 6m3 rör nyligen.
Jag ska till Hjälmare docka för den regelbundna torrsättningen nu till sommaren å det blir antagligen månads skiftet Jun/Jul som gäller som det ser ut nu.
Sist tog jag bogserbåt på väg ner genom Arboga ån å det går nog att fixa även denna gång. Isf så kan jag åka upp till Högmarsö direkt efter dockning. Jag låter dock detta vara öppet tills jag sett vattenflödet i Arboga ån. Sist var det 3,5Knop medström å en bro i slutet av ån och så fort kan jag inte ens backa med min skuta
Högmarsö varvet har nuförtiden även en bra matinrättning med rättigheter. Så det går även att pusta ut efter ett dags verke |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2860 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 20:30:46
|
Sorry!
Skrev på mostly's inloggning. Ja e me å på....
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2860 Posts |
Posted - 2012/11/30 : 20:34:39
|
Btw!
Även om inte alla kommer för att jobba så är en liten Imperial uppvisning på tiden då det var länge sedan dom fick rocka
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2012/12/01 : 20:41:24
|
Nu har jag diskuterat lite kring material med Blomman. Det ska vara special PU-skum i tak och golv på grund av att det har mycket högre R-värde än mineralull. Det ska vara mineralull mot skrov, för att det ska gå att svetsa i skrovet utan att riva inredningen. PU-skummet kommer att kosta i storleksordningen 20 tusen, och det går inte enkelt att skumma i efterhand.
Golvet ska vara minst 19 mm plywood. Väggar och tak minst 12 mm plywood.
Ingen färg, bara bets.
Vi ska åka ut till Högmarsö i veckan för att diskutera med chefen där om det går bra att göra uppgraderingen där ute. Fördelen är att det inte behövs någon container. Uppgraderingen blir efter besöket i Arboga, räkna med att vi har läger på Högmarsö de två första veckorna i augusti. |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 01:04:19
|
quote: I mellandagarna. Punkt 0 i listan.
Är det någon som varit hos Blomman och planerat? |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 10:08:15
|
Nope, inte jag. Antog att det var något som skulle ske i samlad trupp då det är ett ganska omfattande projekt att genomföra.
Finns det någonstans där man kan deponera material redan nu? |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 10:09:51
|
Vad sa de på Högmarsö om att utföra jobbet där? |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 19:20:49
|
Vi har inte kommit iväg till Högmarsö än pga att varje gång vi skulle dit har det varit dåligt väder. Får ta tag i det nästa vecka. Vi ska höra om deponering av material där också, men det är ju lite långt. Någon som har ett ställe vi kan deponera på? |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2013/01/07 : 21:02:44
|
Vädret har inte varit så kul längs den vägen kan jag tänka mig. Finns det möjlighet att lämna mindre säker (typ en köksfläkt, eller annat smått) ombord på båten i nuläget? (Samt går det ev. göra plats, genom att kanske slänga något om man ordnar bortforsling samtidigt?) |
 |
|
more10
Member

2112 Posts |
Posted - 2013/01/26 : 19:36:34
|
Jag och Blomman försökte ta oss till Högmarsö i tisdags. När vi väntar på färjan passerar en hydrokopter och en svävare från kustbevakningen. Det gör att isflak bryts loss och åker ut i rännan. Färjan fastnar och kör sönder vajern. Bara att vända hem igen. Vi gör ett nytt försök kommande vecka. |
 |
|
Topic  |
|