HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Prisvärd surf platta ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2012/12/06 :  21:39:11  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
Funderar på att köpa en julklapp till mig själv och vill ha en schyst prisvärd platta. Nexus 10 verkar trevlig men ca en tusing för dyr.

Är helt novis på det med plattor. Men vet att jag absolut inte vill ha apple av flertal olika skäl :)

kom med tips mina forumvänner

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2012/12/06 :  22:05:10  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att man inte ska köpa de billiga. De är bara skitsega att jobba på.
Har både en ipad 3 samt en galaxy tab 8.9. Där är ipad3 helt klart bättre när det kommer till vanlig surfning (typ aftonbladet).
Är inget direkt fan av varken ios eller android dock, utan inväntar en platta med windows 8 (blir tyvärr nog dyra). Använder mest 8.9 hemma då den storlekmässigt passar utmärkt till sonos :)

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2012/12/06 :  22:49:46  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Köp iPad även om du inte vill ha det!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/12/06 :  22:51:45  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Skippa de billigare modellerna, som dels ofta har resistiva skärmar, samt ibland är långsamma.
Jag köpte en billig android-baserad platta i behändigt format men det finns inget positivt att säga om den mer än att den var billig.

Kläm och känn lite innan Du köper en platta, är mitt råd.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/12/07 :  06:48:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Funderar själv på en nexus 7:a som kan dubbla som riktig PC om man lägger in Ubuntu på den (går tydligen att även att dualboota med Android), och dockar den till tangentbord, mus och skärm, på så vis fixar jag både att jobba hemma med Akabak, hornresp och autocad mm. samt har en surfplatta, allt i ett å att säga, inte illa för en 2300kr platta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/07 :  08:18:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Måste bara tipsa om http://www.tabletkungen.se/

Vi har en Samsung Galaxy Tab 2 10.1 samt en Cube U30GT och jämför man dessa 2 så är Cube något snabbare faktiskt. Dock något tyngre och tjockare, lite sämre skärm och kamera. Har haft båda två i 7-8 månader och är mycket nöjd med båda. Det enda dåliga med Cube är att det är en Kina-version av Android så någon enstaka app stöds inte, det ska dock finnas ett annan version av Android att lägga in om man vill..

Skulle jag köpa en ny idag skulle jag nog satsa på en Kina-platta..
Med tanke på att man får en i princip likvärdig platta för halva priset.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2012/12/07 :  10:48:37  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Har en iPad 2, skulle jag köpa en platta idag så skulle jag titta på en Windows 8 platta, skulle underlätta att kunna köra både program och appar som på ett bättre sätt har stöd mot olika windowsapplikationer idag... Men ska man ha en bra så är dom ju tyvärr dyra...

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2012/12/07 :  20:19:42  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
sen kan det vara bra ifall det går att koppla till ett tangentbord, kom in på skola, så då är det en ytterligare anledning att köpa en present till sig själv :D

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/12/07 :  20:22:37  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag är nöjd med min Nexus7 :-)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/12/08 :  10:22:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det som irriterar mig med iPad är att den inte stöder Flash.
En surfplatta som inte kan visa allt på internet är ingen bra surfplatta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2012/12/08 :  10:28:38  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Har två kompisar som köpte iPad mini och är helt galet nöjda med den. Ena av dem bytte från en galaxy och han tycker det är natt å dag i skillnad, till ipads fördel.
Och jag är väldigt nöjd med iPad 2 :)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/12/08 :  11:34:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har själv tittat på nyare plattor och telefoner, men känner för att vänta tills gränsen mellan det vi idag kan göra på en stationär dator och det man kan göra på en mobil enhet (telefon, platts etc.) suddats ut, datorkraften är på väg däråt, och vissa operativsystem är redan där, än så länge är det dock bara Linux som fixar det, ubuntu for andriod och ubuntu på nexus 7 gör något som inga andra operativsystem kan idag, Unity desktop är framtagen med detta i åtanke, det skalar fantastikt bra och ser lika dant ut på allt från 7" och uppåt, är pek och musvänligt samtidigt, och de hade det redan för ett år sedan, bättre blir det, och det är det jag väntar lite på, även om det funkar redan idag.

Betänk då att du kan köra samma system, identiskt samma system, inte varinater, på allt ifrån mobiler till superdatorer och allt däremellan med samma gränssnitt, riktigt fräckt, och utvecklingen i open sourcevärlden (gnu/linux) går ruggigt snabbt, det är där jag satsar mina kort.

Det som gör Linuxbaserde system riskfyllda är att det ställer relativt stort krav på användaren i förhållande till de andra, inte med avseende på användandet, för det är idag smärtfritt och enkelt som vilket som, det jag syftar på är man i linux till skillnad mot de andra är helt fri från restiktioner, man kan göra vad som helst, och det ställer krav på användaren, för man kan om man är oförsiktig ställa till det rejält, presonligen ser jag detta som en styrka och fördel.

Men så länge man är nöjd är allt väl, och det som är rätt för var och en är alltså helt rätt för var och en, vare sig det är W8, OSX eller BSD.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/12/08 11:40:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000