HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Goda råd men inte dyra
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/09 :  15:40:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vill kunna spela Spotify från en Ipad till en förstärkare, alltså inget annat, fast gärna streamad TV.
Finns det något utom Apples snåla Airport express till en rimlig peng ? Den ska vara i en övernattningslägenhet, inga stora krav alltså.
Idealet vore en Express korsad med en TV

Lämnat forumet

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/09 :  15:50:08  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Har en klämbox classic men upplever den somkänslig, avbrott och omstarter mm så den samlar damm under soffan, vill kunna sitta och spela Spotify på ett enkelt sätt, plug and play. Nätverk finns.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/12/09 :  19:29:03  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
nuforce air dac?
http://www.nuforce.com/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=11&Itemid=199/index.php

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2012/12/09 :  21:14:57  Show Profile Send Hannes a Private Message  Reply
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/bluetooth/musikmottagare/belkin-music-receiver-p91407 Billigt alternativ om det bara ska skickas ljud.

Annars kan man ha ganska roligt med XBMC och spotify på en gammal dator och tillhörande remotes på ipaden.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/09 :  22:18:15  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nuforce verkar ok men det verkar som man måste ha en docka för att skcika till "basenheten " ?
Helsta ska det ju gå direkt från paddan till förtsärkaren.
Synd att inte Apple har fler utgångar på ATV, snålt med bara en optisk utgång !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/10 :  13:30:16  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Kör själv med bla spotify till en "klämbox" classic. Styr allt med min mobiltelefon. Efter lite pill i börja så fungerar det för mig väldigt bra och smidigt. Inga driftstörningar på något vis (ta i trä).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2012/12/12 :  10:43:31  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Jag tycker att de analoga utgångarna på Airport Express är så usla att man kan räkna bort dom. Apple TV med en extern dac skulle väl lösa både ljud och TV dilemmat men då är du uppe i nästan 2000:-. Kjells dac är ganska ok för pengarna tycker jag, inget djup och ingen bredd men klangmässigt går den att leva med så Spotify funkar. Numera kan man väl få en beggad hemmabioreciever med dac och optisk digital ingång av bättre kvalisort för samma peng.

Stöder tanken på nån Bluetoothlösning som beskrevs tidigare, Media Markt har också nåt för runt 350:- som är stabilt men ingenting jag använder. Mycket funktion för priset. Hifiklubbens variant kostar 750:-.

Berätta gärna vad du valde och om du blev nöjd, ser behovet komma smygande för egen del.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/16 :  14:51:46  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag vet varken ut eller in, kämboxen går nog bort eftersom den inte är stabil, alldeles för många avbrott och omstarter.
Frun gillar att pilla med Paddan så att köra både TV och ljud genom en ATV verkar som en bra lösning, synd bara att Apple är så snåla/dumma/beräknande/världsfrånvända/insnöade( välj själv) att de inte kan fixa en vettig utgång på ATV. Som tur är har jag en gammal Dacmagic modell Ä som också samlar damm som har ingång för ljustuta, det borde funka fast det inte finns något äpple på den... en låda till bara.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/16 :  21:03:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det enda tråkiga med Apple TV är det faktum att den samplar om din musik i CD-format "on the fly" till 48kHz... (Airport Express håller sig till 44.1kHz, och låter därmed mycket bättre för RedBook material.)
För övrigt kan det väl inte vara så långt borta stt prisvärda DACar kommer med HDMI ingång?

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/18 :  16:23:23  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tänkte också på det, HDMI har ju ljudet i "rätt" format vad jag vet ? kanske en HDMI splitter med någon form av HDMI till RCA eller koax omvandlare.
Eller hur tusan får man ut ljudet ur en HDMI ?
Iofs räcker 48kHz eftersom det bara ska spelas spotify och TV ljud men kan man göra det smartare så gör man det... plug and play utan pill måste det vara

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2012/12/18 :  19:23:07  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Inte billigast men det enda som är riktigt bra, smidigt och enkelt enligt min mening kan nu testas gratis i 14 dagar.
http://www.hifiklubben.se/kundklubb/medlemserbjudande/testa-sonos-gratis/
Det är då en bridge som behövs samt en connect till en befintlig förstärkare. En lysande App att styra allt med gör den lilla pricken över i:et. Det kostar ju inget att testa åtminstone.

Jag har horn!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/12/18 :  19:52:28  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Vad jag vet finns det iaf en sån produkt på marknaden, HRT HDMI Streamer. Enligt den svenska importören Runtljud ska de kosta 2290 kr.

Jag tycker att det verkar vara en rätt smart grej eftersom den har två HDMI in och en ut, så man även kan få bild. D/A-omvandlare har ju varit väldigt omskrivna senaste åren så den borde väl låta OK från de analoga utgångarna, men den kanske är över budgeten?

Ska man bara diskutera vad som finns så finn det som sagt HDMI-splitters med S/PDIF-utgång, t.ex. denna från Gefen. Jag har för mig att det även finns diverse HDMI-switchar och bildprocessorer med digitala ljudutgångar.

Tänker man sig att använda dessa för film och spela HD-ljudspåren blir det dock svårare. Vad jag vet så finns det bara en produkt som kan ta emot högupplöst flerkanalsljud via HDMI och skicka vidare digitalt och det är Meridian HD621. Ljudet går då ut på upp till fyra koax med två kanaler på varje och kan bara kopplas till en processor från Meridian, vilket är ett krav för kopieringsskydd. Då pratar vi dock inga budgetgrejer, men jag är lycklig ägare och det fungerar bra. Lite utanför ämnet i tråden kanske, men som svar på "hur tusan får man ut ljudet ur en HDMI?"

Annars så tycker jag att Squeezeboxarna är rätt stabila, men jag kör med lokal server och trådat nätverk. Jag har en Touch som huvudsaklig källa för musik från hårddisk och Spotify, jättenöjd med det.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/18 :  23:39:55  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tyckte jag läste ett litet "nog" i samband med klämbox och "går bort". Har själv 3 klämboxar som jag använt i 5 år. Troids plugin för spotify kom som en välsignelse. Jag tycker att jag har ytterst få problem med dessa och de jag tidigare haft är nu som försvunna efter byte av router (använder nu Linksys som jag aldrig behövt starta om). I andrioderna används Squeeze Comander och i Mac Ipeng. Funkar klockrent hos mig. Billigast måste ju trots allt vara att damma av den du har liggande under soffan och prova.

Mvh Johan
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/20 :  09:51:42  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Så du menar att det går att få Spotify att funka med den gamla klämboxen ?
Jag är en vintagekille med rör så förklara, spelar jag från Paddan till klämboxen eller använder jag Paddan som fjärr ?
IPeng ska alltså installeras i Paddan som i sin tur pratar med Klämboxen då ? eller går alltsammans vi nätverket ?

Gillade HRT:n, måste vara fint med BR, både till TV och högupplöst musik

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/20 :  15:25:35  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
svar ja. spotify fungerar även med gamla klämboxen.
spotify körs i serverprogramet som är installerat där du har musiken och kablas (helst) ut till ex din sb classic. med padda eller telefon fjärrstyr du sedan (över ditt wifi-nät) ungefär som en lite mer avancerad fjärrkontroll... fungerar riktigt bra.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/12/20 :  15:26:07  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Och alla programvaror är gratis...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/12/20 :  19:32:47  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Köpte en ATV idag, den kan användas även om jag skulle tycka den var lite kass, 48kHz räcker fint för spotify och ev HD ljud till TV:n kommer via HDMI. Övernattningslägenheten avklarad !
Klämboxen ska jag ta ett varv till med eftersom ni säger att det funkar, tyvärr innebär det att datorn måste igång med SQbox server på.
Jag är ingen tålmodig dataanvändare privat, mina bulldoggar är vana att höra diverse fula ord varje gång det ska till någon ny programvara... Apple har en poäng där även om de ska vara med och peta överallt, våga vägra Itunes...

Såg förresten att kära gamla HiFi klubben hade en Argon DA för några hundralappar som tar toslink, kostar 600 spänn och väger några gram, kan det vara nåt ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/20 :  23:42:56  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Det blir säkert bra i övernattningslyan med en ATVapparat då det även går att streama film&tv med den. Tycker defenitivt att du skall gå ytterligare en rond mod SB då det är en riktigt händig apparat som även kan låta riktigt bra. Och visst är alla program gratis utom Ipeng. För egen del har jag heller aldrig haft några större bekymmer med varken servermjukvaran eller Triods plugin för Spotify så vi får hoppas att vovvarnas öron slipper skrumpna ihop.

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000