HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp att designa subwoofer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2013/01/02 :  12:20:48  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message  Reply
Börjar närma mig ett färdigrenoverat vardagsrum. Frun har vissa kriterier gällande subwoofer, idén som gäller är att bygga den i form som en bänk intill vår murstock. Detta leder till följande yttermått:

80-90cm bred
45cm hög (ca)
40-45cm djup

Jag har två tangband w8-740c som jag tänkte använda. Det vore också "praktiskt" att ha elementen inuti lådan, någon form av bandpass eller dyl. Jag är öppen för förslag ... vill försöka närma mig 20Hz-strecket.

Jag är inte främmande att löda ihop LW-transform-krets eller dyl. om det skulle behövas ...

Tack på förhand för tips, lösningar och idéer.

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/01/02 :  13:44:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tidigare tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959

Annars är det slutet och LT som passar ihop. Bandpass brukar vara väldigt smalbandigt och kan komma att upplevas som bumlig.

Går det att TH:a dem?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/02 :  17:40:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Går det att TH:a dem?


Det går prima.

http://www.volvotreter.de/th.htm

Eller

http://www.danleysoundlabs.com/products/subwoofers/tapped-horns/th-spud/

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2013/01/02 17:56:35
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2013/01/02 :  21:10:28  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message  Reply
Har tidigare kikat på den lösning Lenn Art körde på. Enda egentliga nackdelen är att jag måste designa en bra front som skyddar elementen men inte de långa våglängderna ;) enkelt (kiss) kanske är bäst.

Fyll gärna på med mer om någon kommer på...

[edit]
Kom just på en till fråga. Någon som har tips på ett vettigt slutsteg till dessa skapelser? Är inte toknöjd med mitt monoblock (Zachry D250) eller vad det nu heter...
[/edit]

Edited by - mounte on 2013/01/02 21:11:43
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/01/02 :  21:26:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Har tidigare kikat på den lösning Lenn Art körde på. Enda egentliga nackdelen är att jag måste designa en bra front som skyddar elementen men inte de långa våglängderna ;) enkelt (kiss)
Det borde gå att placera den med elementet neråt om du ställer den på ett par fötter. Skulle det funka för dig?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2013/01/02 :  23:46:48  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message  Reply
ahhh bra idé. Läste något någon gång om att alla element inte var designade att "hänga". Vilka parametrar talar om ett element är "lämpat" att monteras nedåt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000