HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur få faserna rätt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kawaist
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/01/02 :  22:33:17  Show Profile Send kawaist a Private Message  Reply
Jag har haft ett par gamla Martin Persson-högtalare, mp5, stående i källaren, som min son vill ha hem till sig tillsammans med en Luxor 3002-reciever f.ö. Hans lägenhet blir ett minimuseum för svensk gammel-HiFi...
Nå, när jag senast använde högtalarna för ett antal år sedan klippte jag av DIN-kontakterna för att kunna använda dem till en förstärkare utan sådana högtalaranslutningar. Problemet är att jag inte tänkte på att fasmärka kablarna då, och givetvis tänkte jag inte heller på det den gången jag lossade kablarna från förstärkaren. Hur kan jag nu ta reda på vilken fas som är vilken? Jag kommer ihåg att jag läst någonstans att om man ställer fronterna mot varandra, kommer basen att släckas ut om man har vänt faserna fel. Är det ett tillförlitligt sätt eller finns det något annat enkelt sätt att ta reda på det?

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2013/01/02 :  22:50:17  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jo, det blir uppenbart vilken fas som är rätt, resp fel om du gör så, men jag hade använt mig av ett batteri, 1,5 V, och sett åt vilket håll baskonen rör sig. Slår konen utåt är batteriplus på pluspolen (om det inte gällt JBL, som är det omvända förhållandet).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

kawaist
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/01/02 :  23:11:53  Show Profile Send kawaist a Private Message  Reply
Okej, tack för svaret. Bafflarna går dock inte att ta bort så att man ser elementen, men jag skall pröva att ställa fronterna mot varandra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/01/03 :  03:48:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skulle man kunna ställa ett (tänt) stearinljus framför basen och se vart lågan fladdrar?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/03 :  11:12:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Gör en impulsmätning och se om peaken är positiv eller negativ.
För att kolla micken kan man slå till på ett papper eller bok och se vilket håll pulsen går åt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2013/01/03 :  20:40:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Lyssnar man så låter det väldigt diffust och avsaknad av bas. Tar man en sångare så finns han inte i mitten utan lite överallt.
Dessutom kan du ju kika på kabeln, det var inte ovanligt att den ena ledaren kanske var lite räfflad eller att det gick en liten tunn sträng på ena ledaren.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000