HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vinyltvätt Loricraft-clon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/02 :  23:24:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har ett långdraget projekt på gång.



Aluminiumbiten som ersätter PU-skalet är svarvad i min nya bänksvarv. Detta projekt hade varit ganska svårt utan svarv.

Plastmunstycket är svarvat ur en stång av materialet POM.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/03 21:44:43

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/03 :  21:39:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Har köpt en ganska fräck vacuumpump.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/03 22:31:16
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/04 :  20:37:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Det var en kamp att få till röret som för tråden till munstycket.
Nästa gång gör jag en rak arm så jag slipper bocka röret.

Efter test visade det sig att det inte fungerade alls som jag tänkt
Automatiken funkade inte. Armen åkte bara tillbaka.
Demonterade hela undersidan och armmekanismen.
Nu är automatiken urkopplad.

Nytt test.
Använde PVC-slang vilken är ganska styv. Slangen bestämde fullständigt vart armen skulle ta vägen. Inte bra!
Som tur var hade min far siliconslang hemma. Nu var armen lös och ledig.

Nytt test igen.
Nu visade det sig att motvikten var alldeles för lätt. Även helt utskruvad. Truckte i en kopparelmojäng i motvikten. Nu var "nåltrycket" fjäderlätt. Får svarva en ny tyngre o snyggare motvikt.

Ännu ett test
Armen flyter fint utmed vinylen Att buntbandada slangen mot lagerhuset hjälpte lite det med.
Men något i automatiken gör att motorn som driver tallriken, stänger av sig bara efter några sekunder. Det blir nästa grej att åtgärda.

Sedan har jag funderat på otaliga sätt att få drivning på armen.
fortsättning följer...

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/04 23:52:26
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/04 :  20:38:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Blankt blir det i alla fall!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/04 :  22:13:22  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hmm, så din tanke är alltså att till slut kunna spela och rengöra samtidigt?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/04 :  22:16:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja fast på olika ställen. Tvätten får nog stå i källaren.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/04 :  23:55:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
I stället för buntbandet kan jag skruva ett rör i lagerhuset som slangen kan sitta i.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/04 23:56:16
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/05 :  12:02:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Detta är originalet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/05 :  18:13:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu har pumpen fått en bättre och säkrare kabel. Dessutom skärmad.
Nya fötter i stället för de gamla uttorkade hade varit bra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/01/05 :  21:29:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
När jag hade vinyl körde jag enbart med Yes och ljummet vatten men vill man ha kul kan man krångla till det det lite
Kör hårt och utveckla vidare, all DIU är kul

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/05 :  21:54:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Problemet med kranvatten är att det lämnar fläckar när det torkar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/08 :  14:59:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Men något i automatiken gör att motorn som driver tallriken, stänger av sig bara efter några sekunder. Det blir nästa grej att åtgärda.


Det blev tvunget att koppla ur automatiken helt.
Nu sitter det en vippa som sätter på och stänger av motorn.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/01/08 :  16:16:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det här är jätteintressant. Har själv en skivspelare som bara står pga problem med direktdriften svajar på varvtalet. Jag ser nu vad ödet kan bli :-) Tack för en inspirerande tråd, gärna massor med fler bilder på olika lösningar, innuti lådan osv osv. *thumbs up*
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/08 :  19:10:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Svarvade en ny större nippel i aluminium. Så det blir bättre flöde från pumpen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/08 :  20:02:55  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Tryckte en etikett till flaskan med tvättvätska



Fast denna är roligare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/25 :  09:27:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Projektet skrider framåt.
Nu har jag svarvat en ny betydligt tyngre motvikt. En stoppskruv skall monteras.
Ny färg är beställd till pulverlacken. Så motvikten o röret till tråden kan få en homogen och rostskyddande kulör.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/01/25 :  12:54:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Coolt projekt!
Jag antar att tråden dras manuellt i detta skede?
Eller gör den kanskedet på orginalet också?
Med vänlig hälsning, M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/25 :  13:12:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Använder bara en centimeter tråd i taget. Trådens uppgift är att skapa en distans mellan skivan och munstycket( Den vill gärna suga fast annars ) och som skida, så armen glider lätt över skivan. Tråden har egentligen ingenting med rengöringen av skivan att göra.
Det är ingen stor sak att dra fram en centimeter tråd vid skivbyte.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/25 14:00:12
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/01/25 :  14:52:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Åh sjutton! Jag trodde man använde den för att attrahera lorten och då även transportera bort den från skivans yta?
Jaja, man lär så länge man lever..

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/25 :  14:55:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det finns ganska många videos på Youtube som visar hur det går till.
Lorten får man lösa upp med tvättvätska och en borste innan det är dags att suga upp vätskan. Är man inte noga med borsten får man inte fullgott resultat.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/01/25 :  14:59:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Är man inte noga med borsten får man inte fullgott resultat.

Är det fredagsgroggen du menar nu?

Tråden motsvaras alltså av min Okki's sammets-band på sug-armen...
Blir det inte vääääldigt tajt mellan munstycket och ytan?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/01/25 :  15:16:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det ska vara tight

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/03 :  15:53:29  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har gjort skapelsen lite mer användarvänlig.
Alla delar sitter skruvade på en lackad akasiaskiva. Glasburken har fått en hållare. De trasiga dämpfötterna på pumpen är utbytta.
Diverse delar är pulverlackade. mm
Börjar bli klar för testning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/03 :  16:04:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det som inte är fixat är någon drivning till armen. I nuläget får man föra den manuellt över skivan. Funkar visseligen utmärkt.
Om man är lite bekväm kanske en motoriserad drivning av armen är bra.

Första tanken var en växlad liksrömsmortor styrd av en treläges vippströmbrytare. Där ena läget på vippan för armen medsols andra motsols och tredje läget är avstängt. Här får man vara med och passa armen i dess ytterlägen. Eller ha en slirkoppling med stopp i ändlägena. Alternativt mickrobrytare som byter rotationsriktning på armen i ändlägena så armen går fram och tillbaka i sin vinkelsektor.

Andra tanken var en stegmotorstyrning. Där armen går inom sin vinkelsektor fram och tillbaka tills man stänger av manuellt.
Har ingen erfarenhet av stegmotorer. Är det någon forumist som vet hur detta kan realiseras?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/04 :  13:45:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Någon på forumet som labbat med stegmotorstyrning?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/04 :  16:32:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick se detta först nu.
quote:
Problemet med kranvatten är att det lämnar fläckar när det torkar.

Lät dem aldrig självtorka utan drog av med hushållspapper som inte luddade. Jag vet, sen protest

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000