HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/04/02 :  18:59:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mycket cooolt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/02 :  22:34:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack alla!

Tejpen är på ingående. Så det är dags att börja fundera på hur membranet skall se ut.
Jag har ju båndseis design att falla tillbaka på, men vill innan dess utforska lite själv.

Det är många saker att fundera på och att lösa...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/04 :  18:33:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad skall jag nu med detta till?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/06 :  09:35:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Försökte göra en veckningsjigg med ovanstående spikband.
Med långa genomgående skruvar och banden omlott.



Blev inte så bra. Banden är helt omöjliga att få raka och är dessutom för tunna.
Jag skulle behöva någon slags lamell som är 2-3 mm tjock och 6-7 mm bred.
1 mm tjock skulle också fungera, då kan jag experimentera med "veckavståndet" 1 - 2 - 3 mm.
Gapet är ju 10 mm, så jag antar att membranet kan vara upptill 8 mm innan det blir problem med avståndet mot stålpinnarna.
Alustripparnas bredd kan det också experimenteras med, klart är att resistansen kommer att hamna mellan 2 till 8 ohm.
Det är ju ändå trots allt 5 - 7 meter 7 um aluminium, längden beror på veckavståndet.

När aluminiumpapperet och filmen är i jiggen så skall det hela bakas i ugn, 170 grader i 20 minuter.

Några ideér?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  12:51:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så några försök senare blev det denna konstruktion.
Jag har förlitat mig mer på de givna dimensionerna hos materialen än att precisionsborra ett stort antal hål i aliminiumplattor.
Nu blev det bara fyra bitar som måste sågas korrekt och en platta med fyra borrhål som måste vara korrekt.

Två stycken hållare 160 mm ifrån varandra:


(Här är de fyra borrhålen)

Två ramar med invändigt mått 32 mm, pinnarna, 20 mm, kommer då att överlappa varandra med 8 mm = membrandjupet.


(Här är de fyra bitarna, tvärstagen, som måste vara korrekta)

I med ramarna:



Behövde lite mellanlägg:



Pinne plus mellanlägg bygger en våning:



Provvikning:



Skulle jag behöva vila, så kan jag stoppa temporärt:



När membranet sedan väl är bakat, faller verktyget lätt isär om dessa skruvar tas bort:



Tog vanligt kollegieblockspapper (80 um) och gjorde ett dummymembran som ovikt är 600 mm och började vecka:



Det tog väl en kvart att vecka. Det riktiga membranet kommer att vara 30 + 20 um innan bakning.

Ritade i vecken för att kunna göra aluminiumfolien:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/14 :  13:06:35  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Väldigt intressant!

Har du läst ray-nåntings tråd på diy-audio?
Han gör visst ganska stora amt som går långt ner i frekvens.


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  13:47:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Du menar RayCTech?
Jodå, han, båndsei och jag har ett stort utbyte i några trådar:
http://www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/232634-yet-another-diy-amt.html
http://www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/218549-diy-amt.html

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/14 :  15:14:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Solhaga
Har du provat bakat filmen och sett om den behåller formen?
På you-tube fimen från Adams produktion av AMTs, så ser man att de låser upp formen genom att fästa filmens långsidor med lim när de ligger i fixtur med rätt C/C-mått

Om du tänkt att göra detsamma så måste man ju komma åt filmens långsidor medan filmen sitter kvar i vikningsfixturen

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  15:35:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har inte bakat än.

Måste göra en del efterbearbetningar, ta bort papperet från folien och tvätta bort limrester, när membranet är utanför fixturen efter bakningen. Måste göras innan.

Om det som du nämner blir ett problem, och det är väl högst troligt, får jag väl göra någon fixering efteråt men då en sida åt gången.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/14 16:26:53
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  16:16:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@pix: Har du koll på hur lång tid det tar innan det börjar sagga?
Rör det sig om ett halvår till ett år så gör jag ju enklast ett nytt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/14 :  17:45:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nej, jag har inte provat
Men med S-formade "veck" i filmen så är det ju antagligen mest limmet och alu-folien som håller kvar formen
Jag tvivlar på att själva bärarfilmen får någon bestående formförändring av bakningen.
Då måste man antagligen ganska högt upp i temperatur

Men det är ju bara att prova

Man undrar ju lite hur stor amplitud dragspelet kommer få.
I Adams fall så misstänker jag att detta är ganska litet, då de fixerar långsidan på membranet
Elementet i sig är ju betydligt mindre än ditt, och spelar nog inte så lågt i frekvens

Men lyckas man hålla membranet centrerat utan denna fixering så borde detta vara att föredra, då aktiv membranyta ökar avsevärt
En fixering gör ju så den yttersta delen (övre + undre) av membranet blir ganska rörelse-begränsat

Jag ser som sagt att du valt S-formade kurvor vilket i teorin ger parallella membran-sidor (där alu-slingorna går)
Vad skulle hända om man vek ett hårt V i stället för S-kurvor?

Kanske skulle folien nötas ut i vecket med tiden, eller?
Jag tänkte mest om detta kanske skulle hålla formen bättre
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  20:02:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för dina synpunkter, pix.
Det är alltid bra att få saker belysta ur en annan synvinkel, det är ju så lätt att fastna i sina tankar.

quote:
Men med S-formade "veck" i filmen så är det ju antagligen mest limmet och alu-folien som håller kvar formen
Jag tvivlar på att själva bärarfilmen får någon bestående formförändring av bakningen.
Då måste man antagligen ganska högt upp i temperatur


Jag har haft funderingar på att sätta dit alu-folie i vecket på andra sidan. Den är då inte med i den elektriska kretsen.

quote:
Men det är ju bara att prova


Precis.

quote:
Man undrar ju lite hur stor amplitud dragspelet kommer få.
I Adams fall så misstänker jag att detta är ganska litet, då de fixerar långsidan på membranet
Elementet i sig är ju betydligt mindre än ditt, och spelar nog inte så lågt i frekvens


Ja, så är det nog.

quote:
Men lyckas man hålla membranet centrerat utan denna fixering så borde detta vara att föredra, då aktiv membranyta ökar avsevärt
En fixering gör ju så den yttersta delen (övre + undre) av membranet blir ganska rörelse-begränsat


Ja, det är mina tankar också, det blir nog några iterationer innan jag är framme.

quote:
Jag ser som sagt att du valt S-formade kurvor vilket i teorin ger parallella membran-sidor (där alu-slingorna går)
Vad skulle hända om man vek ett hårt V i stället för S-kurvor?


Inte bra ut kraftsynpunkt. Se min post 2013/03/27 : 20:39:05

quote:
Kanske skulle folien nötas ut i vecket med tiden, eller?
Jag tänkte mest om detta kanske skulle hålla formen bättre


Jag har lekt med tanken om att kanske korregera hela membranet i den andra leden också.
Ungefär som jag gjorde med banden till mina bandhögtalare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/14 :  20:24:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har kollat på videon från Adams:

quote:
Om det som du nämner blir ett problem, och det är väl högst troligt, får jag väl göra någon fixering efteråt men då en sida åt gången


En eventuell limning sker när man delar fixturen.
Skall kolla om jag kan få den att hålla ihop på ena sidan och sedan plocka bort andra sidans pinnar.
Kanske en bit smal tejp i stället för lim?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/15 :  06:35:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Solhaga,
Jag hoppas jag inte tröttar ut dig med mina idéer
Det är jättelätt att vara en idéspruta, när man inte behöver realisera sina idéer själv
Men det är våldigt svårt att inte bli uppspelt och över-exalterad när det handlar om sånt här, så du får kanske sålla lite vilka av mina idéer som du finner vettiga

Värmen vid bakningen av membranet är ju kritiskt och jag vet inte riktigt hur hög temp-smältlimmet tål
Polyester däremot ( som jag har för mig att du har i membranet) brukar anges en smältpunkt på ca 180-200 grader, men en ganska låg glastemp på 40-50 grader.

Från grastempen mjuknar materialet och molekylkedjorna lösgör sig
Materialet relaxerar sig, och de spänningar som finns i S-böjarna släpper.
När materialet sedan kallnas så antar molekylkedjorna den nya formen som sitt normal-tillstånd

Jag skulle börja med en låg temp och ge bakningen lång tid, för att låta filmen anpassa sig till den nya formen, snarare än att försöka smälta plasten till den nya formen

Om det skulle visa sig att filmen behåller formen, men att den blir svår att centrera.
Skulle man inte kunna centrera denna genom att lägga ett fluffig garn horisontellt på var sida membranet, som då håller detta centrerat

Antingen som ett garn i membranets över/under-kant, eller om det är nödvändigt, även ett garn mitt i membranets yta

Det fluffiga garnet (som ju är mestadels luft) tillför ju marginell vikt till den rörliga membram-massan, och kontakterar ju enbart noderna på det vikta membranet.
I teorin så rör sig ju inte dessa utan är fixed
Membranet är ju lätt och garnets kraft på detta behöver ju enbart vara otroligt liten, varför ett så fluffigt (mycket luft) garn som möjligt borde vara att föredra

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/04/15 06:54:30
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/15 :  07:00:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tvärtom, pix. Det är mycket inspirerande!!

GARN!

Satt faktiskt på bussen nyss och fick samma tanke fast då med någon stark tråd. Så membranet blir upphängt såsom en gardin. Borde räcka med en centimeter "upphängning" eller så kanske i var tionde vikning.
Tråden gör givetvis hela vägen ner till motsvarande "nedhängning".

Men garn kanske är bättre akustiskt sett, man kan ju tänka sig en gardin av garn i överkant där var tionde tråd eller så går ner i membranet.

Även formen kan få sig ett stöd. En horisontell strip aluminium på baksidan säg var fjärde centimeter borde hjälpa till ganska bra.

Vidare funderar jag på att ha polyester på båda sidor om "voice coilen".

Den lilla viktökning allt detta innebär kan näppeligen påverka, membranarean är ju ändå 960 kvadratcentimeter. Lyckas detta slipper jag ju också alla dessa limkluttar som annars verkar vara nödvändiga.

Tack återigen pix. Helt plötsligt känns denna gråa måndagsmorgon som en somrig fredagseftermiddag.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/15 :  07:01:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle börja med en låg temp och ge bakningen lång tid, för att låta filmen anpassa sig till den nya formen, snarare än att försöka smälta plasten till den nya formen


Rådet jag har fått från båndsei är 170 grader i 20 minuter.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/15 :  18:43:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lade ut en beskrivning på diyAudio om hur ett membran skulle kunna tillverkas.
Jag kopierar den inte hit, men kommentera gärna här.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/16 :  07:09:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lysande beskrivning Solhaga
Det papper/alu du använder, sitter dessa ihop (lim) med alu'n under skärningen, eller ligger bara pappret åvanpå alu'n för att stabilisera upp denna?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/16 :  07:48:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är Norge och Danmarks variant av smörgåspapper.
Vad det är för slags lim vet jag ej, men det räcker att blöta upp det hela lite så lossnar papperet.
Det kan ju inte vara något ovänligt bindemedel; det skall ju användas ihop med matvaror.

Mitt nästa problem är hur jag skall få fast membranet mot motorn i horisontalled mot magnetraden.
Här kan ju det durra rejält om man inte får till en bra lösning.
Min första tanke var att ha breda klammrar mellan stålstängerna:
.
Men dessa blir ju 40 mm breda (skall greppa över magneterna) och kanske 1 mm i godset (skall kunna komma i mellan stängerna) så det kan ju bli problem att få till tillräcklig kraft för att hålla membranet.
Kanske räcker det att klämma in något mellan stängerna som trycker membranet mot magneterna som en bred men gles kam.

Jag vill alltså undvika att bygga en ram att fästa membranet för att sedan fästa denna ram i motorn och ändå lösa problem med durr mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/16 08:29:48
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/16 :  10:04:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Eller märlor (bockade småspik) över stängerna längst in vid magneterna.
Magnetkrafterna kanske räcker för att hålla fast membranet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/16 :  15:24:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag är inte 100% med på hur du menar, men om du tänkte att spiken skulle fästa mot magneten av magnetism så kortsluter ju denna magnetfödets poler
Jag vet inte hur mycket det påverkar det önskade flödet, men många bäckar små..

Om det sista membran-vecket på varsida får gå rakt ut, centrerat mitt i motorn, så borde det väll gå att klämma detta sista veck mellan två vertikala lister med lite presspassning

Jag inbillar mig att två sugrör, av McDonalds-typ skulle sitta som en smäck här
Om du fäster sugrören i motorn med en droppe lim, men låter diagramet bara klämmas mellan dessa, så kan du ju efterjustera "dragspelet" senare

Om du även låter sugrören sluta ca 5mm under/över membranets ovan/undersida så kan du ju låta garnet jag nämde åvan löpa genom sugrören och sedan löpa horisontellt med membranets ovan/underkant som ett stöd så detta hålls centrerat i motorn

Dvs de vertikala sugrören klämmer membranet centreat mitt i motorn, och det fluffiga garnet centrerar membranet mitt i motorn horisontellt i dess ovan/underkant

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/04/16 15:29:37
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/16 :  17:03:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra idé, men det känns som om en hel del membranyta skulle gå förlorad?

Spiken kanske inte var en bra tanke, nej.

Min ursprungliga idé var att fästa membranet i en 10x160mm och 1 mm tjock aluminiumlist vid magneterna och där klämma fast listen med jätteklammrarna.

Men det är kanske inte några krafter att tala om där. Det kanske räcker med något klegg att fästa membranet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/16 :  22:26:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om man då sätter fast några trådar även horisontellt så att man kan spänna membranet även i den ledden.
För att inte membranet skall ta emot stålet lägger man en garnbit som distans/dämpare.

Första ritningen framifrån och den andra ovanifrån.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/16 :  22:42:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skärprincip mk II:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:17:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så jag mätte upp enligt ovan:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000