| Author |
Topic  |
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 23:25:21
|
Vad jag förstår så är det bara att skala mönstret som finns i diyaudio-tråden (cornu_spiral+2.pdf har jag använt). Den ovan är alltså bara 56x56, varje ruta är 4x4 istället för originalets angivna 74x74. Givetvis måste hornens begynnelsearea någorlunda matcha elementets Sd. Lite stuffing i hornböjan/kammaren får man nog experimentera med. Sätt elementen på en lös baffel för att komma åt.
Det material jag har använt verkar bättre, böjligare, än orginalets. Framförallt väldigt mycket billigare och mer lättåtkomligt. |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 05:32:47
|
Vidare kan man experimentera med de första vecken för att påverka hornets frekvensgång, då skarpa veck skall ge ett lågpassfilter. (Från diyaudio-tråden) |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 20:35:51
|
Andra försöket. Denna gång avsedd för ett element. Så nedskalning till 41x41 cm, 7,5 cm brett:
 |
Edited by - solhaga on 2013/02/10 20:36:13 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 22:39:29
|
Väggarna på plats. Det är svårt att få hornbörjan bra, lite pilligt. Lägger in lite fluff där jag inte kommer åt sedan.

Får mäta senare om mer behövs i kammaren eller mynningarna.
Silikon på kanterna:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 22:43:44
|
Äntligen får jag lite nytta av mina hantelvikter:

Får se om det kan gå att mäta på detta i morgon:
 |
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 20:09:40
|
Byggde tvillingen till ovanstående men har tiltat dom 45 grader eftersom jag har dom som datorhögtalare. Annars så skulle ju ett horn spela i bordet.
När jag mätte upp dom avslöjades otätheter vid långsidan av elementet, det är ju ganska långt mellan skruvarna där och plasten inte tillräckligt rigid. Lätt löst med lite silikon. Även ett löst yttersegment avslöjades vid svepet.
Jag använde REW där man kan köra som en frekvensgenerator med hjälp av musen runt de misstänkta frekvenserna efter det att man har svept. Det gick supersnabbt att hitta problemen och att åtgärda dom.
Nu gäller det att sälja in några sådana här som HT-satelliter, kanske med en något annorlunda front än laserad plywood.
Del av en filmaffish kanske?
|
 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
    
2683 Posts |
Posted - 2013/02/23 : 15:46:07
|
Ändrade planer, de hamnar i sovrummet.
Så ut jämna ytan:

Klipp till tyg:

Eftersom de inte kan monteras på snedväggen, så gjorde jag ett enkelt stativ::

Sovrummet skall tapetseras om mm, men ni fattar hur det kommer att bli:
 |
 |
|
Topic  |
|