HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 HiFiForum söker ny admin/ägare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/05 :  20:03:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ny admin/ägare sökes till HiFiForum

HiFiForum behöver en rejäl uppdatering av mjukvaran. Jag har försökt hitta vägar och fått många erbjudanden om hjälp men trots det inte lyckats. Efter en del funderande har jag insett att den springande faktorn är min egen tid och kraft, jag har helt enkelt inte energin och tiden att leda HiFiForum genom ett sådant projekt.

Det behövs nya krafter för att ta oss vidare.

För att inte jag skall bli den begränsande faktorn söker jag nu någon/några som kan driva oss vidare. Om du/ni tycker att det här låter intressant så hör av dig/er på PM eller till pac@hififorum.nu.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/02/05 :  20:52:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Personligen tycker jag inte du ska kliva av hästen riktigt än.

Däremot kan ett team ansvarigt för att ro iland en migrering sättas ihop.
Hade jag legat på en lite högre nivå än hemmapul hade jag gärna hjälpt till mer aktivt.

Ett forum där de som vill hjälpa till kan bolla idéer och lösningar kanske?

Frågan är om vi kan sätta upp det nya forumet och testa det färdigt och sedan populera det med info från nuvarande forum när det är dags.
Det finns ju allt arkiverat material som går att använda som data om vi vill testa.

Jag är gärna med på ett hörn men saknar kunskapen för att på något sätt driva det hela.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/02/05 :  21:09:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Joda +1

Tycker inte heller du ska kliva av hästen Pac.. Men kanske någon mer kan dela bördan ?

Saknar själv också mestadels tid, men även en del av kunskapen..
Har läst mycket data och programmering men tyvärr inte hållit på med det tillräckligt mycket efter skoltiden för att hänga med och har inte tiden att sätta mig in i det igen, inte med verkstadsbygge, husrenovering, bortajobb och en nyfödd..

Men jag hjälper gärna till ekonomiskt om det behövs.

Ett alternativ är kanske att anlita en firma som fixar övergången..
Jag tror att många här kan hjälpa till ekonomiskt.. Om alla lägger ett bidrag blir det fort mycket pengar då vi ändå är ganska många medlemmar.

Det går ju att ta in en offert så man har ett pris att gå efter, då ser man snabbt om det går ihop eller om det är lönlöst..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/02/05 :  21:32:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är klart Pac skall kliva av om hans egna tid och kraft inte finns. Vi bör respektera detta och tacka för alla år vid rodret.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/06 :  13:03:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för förtroendet. Det känns skönt att behövas och att det inte är tvärt om...

Tyvärr sitter jag i en arbetssituation som gör att jag inte kan driva HiFiForum längre.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2013/02/06 :  19:11:09  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
HiFiForum behöver en rejäl uppdatering av mjukvaran.

Har du tittat på vilka forummjukvaror som kan vara lämpliga?
Rekommenderar vår serverprovider nån mjukvara?

Kom inte på nåt Svenskt ord för serverprovider

Jag tänkte att det kan väl inte finnas så mycket att välja på...
Oj, vad jag hade fel!
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Internet_forum_software
ASP, PHP, annat
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/06 :  19:20:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Jonas,
jodå vi har redan köpt in VBulletin. Det som vi stannat på är att jag inte har tiden att driva migreringen och med det senaste på jobbet finns det ingen tid alls för min del till HiFiForum. Så om vi skall rulla vidare blir det i någon annans regi.
Jag kommer att var behjälplig när det behövs och göra reportage när jag känner för det, men mer än så kan jag tyvärr inte engagera mig längre.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2013/02/07 :  23:32:53  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Som jag nämnt i någon tidigare tråd, kan jag ställa upp med allmän DBA-, programerings- och unix-expertis vid en migrering. Kan eventuellt göra en grundinställning av forumprogramvaran också, men är inte intresserad av finlir på frontend-sidan eller något stadigvarande administratörsskap.

På ett tidigare jobb åkte jag på att bygga upp en Drupal-site från grunden. Infrastrukturbiten gick rätt smidigt, men efter det kom månader av aldrig sinande typografiska kovändningar, färgskalejusteringar och allmänt pixelflyttande. Det är nog det tråkigaste jobb jag någonsin gjort. :-)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/02/08 :  12:21:03  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Rent funktionsmässigt kan vi nog behålla nuvarande mjukvaran ett litet tag till.
Det svåra som jag förstått det är att sätta upp nya mjukvaran så att det finns något att migrera till, och migrera data från nuvarande forum utan att ställa till det eller öppna för säkerhetshål.

Utseendet och alla de grejerna är nog ett mindre problem och kräver nog inte samma nivå av avancerat att utföra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/02/08 :  20:26:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Behöver vi migrera datan då? Det räcker väl att migrera användarinformationen och låta det här gamla forumet ligga kvar som ett gammalt arkiv?
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2013/02/09 :  19:27:26  Show Profile Send tlicht a Private Message  Reply
Sannolikt har ni redan sett detta... men ifall inte så finns det migreringsservice....
http://gconverter.com/snitz-forum-to-vbulletin-forum/#gconverter
Det kostar några spänn, men det blir gjort på några dagar och för pengarna får man förmoda att man får funktionsgaranti.
Sedan kan man pula med kosmetiken om det behövs, men det viktiga är att allt funkar i första hand - väl

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/10 :  18:14:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst, man kan köpa hjälp och det finns medlemmar som är villiga att supporta för den som vill ta tag i det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2013/02/11 :  13:42:48  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Visst kan man låta gamla hififorum ligga kvar som ett read-only-arkiv, men nog vore det najs att ha en fullfjädrad sökfunktion igen?

Och det är sannolikt betydligt smidigare att göra migreringen av gammal data innan man börjar skapa nytt på den nya plattformen.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/11 :  13:47:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Behöver vi migrera datan då? Det räcker väl att migrera användarinformationen och låta det här gamla forumet ligga kvar som ett gammalt arkiv?


Jag håller med, lås hela klabbet och gör det tillgängligt för läsning enbart.
Migrera användare som varit aktiva de senaste tre månaderna, det lär ju inte bli så horribelt många!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/11 :  14:26:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Migrera användare som varit aktiva de senaste tre månaderna, det lär ju inte bli så horribelt många!

Onödigt att gissa när datan ligger lätttillgänglig för alla medlemmar. Det är 1175 stycken. Kanske fler än vad man tror?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/11 :  16:12:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Onödigt att gissa när datan ligger lätttillgänglig för alla medlemmar


Nja, jag vet inte om jag håller med fullständigt????
Du får gärna förklara...

Men hursomhelst, jag kollade medlemsregistert, och på de senaste tre månaderna är det 473 medlemmar som bidragit till forat, alltså skrivit något. Det var betydligt fler än jag trodde, men färre än vad du lägger i benämningen aktiva medlemmar.

Går det att exportera medlemslistor utan stora bekymmer?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/11 :  18:36:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
hehe, du var på samma ställe som jag var när du gjorde dina egna efterforskningar. Medlemslistan går att sortera för alla medlemmar på diverse olika sätt. Det är bara att klicka på länkarna för att sortera den, ungefär som i ett excelark. Med tanke på att PM-trafiken vida överstiger inläggsfrekvensen så är aktiv för mig det samma som att ha varit inloggad.

Export av medlemslistor? Nej sådant håller vi inte på med. Huvudanledningen är att jag, vid intagningen, lovar att medlemmarnas identitet och data aldrig skall spridas. Den andra är att enligt min bedömning går det emot databaslagen i Sverige.
Så nej, jag kommer aldrig, aldrig, ALDRIG! att exportera en medlemslista ur HiFiForum.

Enda gången en medlemslista lämnar den här mjukvaran är när den konverteras in i nästa som skall driva det nya HiFiForum.

Micke, du verkar intresserad av att ta över. Skall vi snacka djupare om det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/11 :  18:55:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för förfrågan Per, men jag får mer än nog av Förvaltning av IT system på mitt dagliga värv!

Min undran om export av medlemsregistret, var givetvis ställd i kontext av att den skulle importeras i Hififorum 2.0's databas.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2013/02/15 :  22:14:19  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hm, det här verkar inte riktigt gå framåt. Kanske är tlichts förslag det bästa. Så, hur mycket pengar behövs ?

Därefter kan inte Per samla ett gäng runt sig som kan dela bördorna ?
Vore inte detta det bästa ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2013/02/15 :  23:41:58  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jag tycker mig se att Per redan indikerat att det är fritt fram för näste ägare att ha den typen av samordnande ansvar. Bara för att det finns folk som kan tänka sig att hjälpa till med det tekniska innebär det inte att det krävs noll arbete för projektledning/koordinering.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/16 :  10:24:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Ayn, det är precis det som min fråga handlar om.

Det handlar om att lämna över stafett-pinnnen för att HiFiForum skall fortsätta. Här är chansen för den som vill göra HiFiForum till något ännu bättre!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2013/02/21 :  21:23:37  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Så, hur mycket trafik genererar hififorum.nu?

Nyfiken på vad det skulle kosta/kostar att ha det på tex loopia... :)

Lounge.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2013/02/22 :  16:53:10  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
själva siten genererar inte så mycket och jag har hjälpt PAC att hitta en bra ISP där vi har en virtuell fin burk med Debian på, driften är inte det dyra/jobbiga.

DOCK ligger bildarkivet på en dedikerad Hififorum-burk som står i mitt förråd på en 100/100 lina, DEN genererar trafik.

Linan HAR varit väldigt bra, men sen tomtarna på Itux har tagit över driften från Gotnet så har det varit lite svajjigt, men det blir bättre.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/22 :  17:07:23  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ursäkta dum fråga, men genererar bilderna trafik på er server, trots att de bilder man länkar till i olika trådar ligger på Photobucket, Picasa etc?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2013/02/22 :  17:25:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kort svar: nej.

Långt svar:
Det finns en server med alla bilder som låg på det som hette hififorum.knaak.dk för länge sedan. Från början hade den ju gemensamt användarnamn/lösenord, men fylldes då med allehanda oönskat. Sedan byttes modell till personligt som delades ut, men alla dessa försvann när ursprungsservern packade ihop. Den stod så att ingen vid det tillfället längre hade fysisk tillgång till den, men vi lyckades rädda det mesta. Sedan sattes en ny upp (hos theseal) med samma data på och efter det har en del bilder tillkommit från några lite mer insyltade (jag har kört på min egen domän dock). Ingen har varit beredd att lägga ned energi på inloggningssystem, eftersom tanken hela tiden har varit att byta plattform. Men det finns alltså en massa historiska bilder på en server plus en del lite nyare från några få.

Edit: Rättade adressen till servern som fanns från början.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/02/22 :  19:21:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bandbreddsbehovet/trafiken genereras där man lagrar datan. Att ha en databas typ HiFiForum kräver inte mycket bandbredd. Det enda som sparas i databasen är text och länkar(som också egentligen är text...). Vi har en databas på nästan 1,5GB vilket i forum sammanhang är ganska mycket. Det som sker när en browser läser texten vi har i vår databas är att den börjar sätta ihop texten till en sida. Det är inte många byte som behövs för att sätta färger, bårder, text. Men när den stöter på en länk börjar browserna ladda data från länkadressen, tex en bild, och det kostar bandbredd på servern som det är länkat till.

Så, precis som ztenlund skriver är trafiken inte skyhög på hififorum-servern, men bildarkiv.hififorum.nu(som står i the seals förråd) och picasa/photobucket/... där behövs det stadiga linor(100/100 är bra. ) för att det inte skall bli långsamt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000