HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Att nära en flamma till en fyrbåk...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  19:54:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här med musik och hur det berör oss är väldigt individuellt. Jag för min del går igång på alla cylindrar på gammal blues. Nu menar jag inte den där tillrättalagda, radio-versionen utan det skall vara den där rökiga, skitiga, operfekta och fullständigt känslo-exploderande varianten av blues för att mitt hjärta skall slå dubbelslag.
Några som kan få till just det där väl-timade operfekta i sin musik är bland annat Knut Reiersrud, Buddy Guy, Ry Cooder, Stevie Ray Vaughn,... med flera.

Det är inte helt vanligt att man stöter på det live, men ibland så...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:05:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hela den här historian började egentligen på en HiFi-mässa i Göteborg 2011.

I en ända av ett demorum stod det några gitarrer och drog uppmärksamheten till sig.



Det såg trevligt ut så jag såg till att komma tillbaks när de spelade.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:10:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

När de två grabbar började lira tog det inte lång tid för mig att känna igen det där superkänsliga väl-fraserade som jag går igång på. Och gissa om jag gick igång!

Detta är vad jag skrev:
quote:
Dagens höjdpunkt var utan tvekan de två grabbarna som spelade blues.



De körde några standards och det var riktigt, riktigt bra!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:24:11  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Denna konsert minns jag mkt väl!

Ser fram emot att höra dem live igen nästa helg, och kanske kunna köpa en platta denna gången...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:32:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det var några riktigt härliga spelningar Bottleneck John fick till!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:47:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade lite kontakt med Johan/"Bottleneck John" efter spelningen på Opalen-mässan för att kolla det där med plattor. Tyvärr hade han inget då. Jag fick ett mail från honom i somras då han undrade "om jag visste någon som var duktig på att spela in?", det var ingen svår fråga. Jag skickade honom Jan-Erik Persson/Opus3's mailadress och nu är det lite nytt på gång.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/10 :  20:59:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag blev inblandad precis innan jul. Det var mycket snö i Stockholm...


...och man ville bara ligga inne och mysa...


Men inte då! Jag laddade upp på julgodis...



...sopade av snön från Fårrrrrden...


... Laddade upp på lite godis till...


...och gav mig iväg!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/11 :  19:19:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var värt att sladda på tvärsen genom Stockholm...




Vilken samling klenoder!!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2013/02/11 :  19:25:44  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Åhh! dräggelvarning vill ha!ser fram mot detta reportage, fina bilder som vanligt Pac

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/02/11 :  20:35:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tack Per!

Dobro är dessutom väldigt trevliga instrument!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/02/11 :  21:15:36  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Tack för det! Jag var också där och lyssnade och nu är även skivan på väg

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/11 :  22:07:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var helt fantastiskt att jag fick den här chansen så det är klart jag delar med mig. Tack för kommentarerna!



Alla instrumenten har en historia och många av dem är antikviteter. Alla är duktigt slitna eller som jag skulle föredra att kalla det, väl inspelade. Jag nämnde det där rökiga/skitiga/... men med fullständigt "over load" med känsla, det sitter i vartenda ett av de här instrumenten.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/11 :  22:09:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En ärrad hjälte...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/02/11 :  22:33:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ry Cooder på grönan var mycket bra men Buddy Guy och Junior Wells på Göta Lejon var ren och skär magi, jag är svag för Chicagoblues...
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2013/02/12 :  13:00:43  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message  Reply
Jo, Peter Lundin och jag spelade in alla framträdanden med Bottleneck John på Opalen det året. Det var vår tanke att sedan göra en "riktig" inspelning uppe i Jämtland (träkyrka med 3 mickar och jag köpte på mig en del utrustning inför det äventyret) för att få fram en komplett CD. Men tiden räcker inte alltid till för det man vill så jag talade med Jan-Eric under Malmö-mässan samma höst och skickade honom sedan länkar osv på Bottleneck. Varför Bottleneck alls spelar Blues är efter att ha hört en platta med Eric Bibb på Opus 3 så nu är cirkeln sluten!

Jag är bara jäkligt glad över att han nu får sin platta till slut och unnar både Jan-Eric och Johan all framgång i framtiden.

Rock On!

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/02/12 :  19:29:22  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Riktigt trevligt, Har följt honom på youtube under ett antal år. Ser framemot att få köpa cdn

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/12 :  20:59:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Rock on??? Nja det var inte det den här tråden handlade om...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/12 :  21:07:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/12 :  21:09:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Altså, Johans gitarrer är helt magiska. De bär på historia och "battle scars" allihop! Tänk vad mycket bra musik som skapats och skapas på de här....




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/12 :  21:11:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tänk vad en gammal hobbygitarrist är avundsjuk på fokuseringen och kunskaperna som andra tillägnat sig i gittarrspelets ädla konst...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2013/02/13 :  00:28:16  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message  Reply
quote:
Ser fram emot att höra dem live igen nästa helg, och kanske kunna köpa en platta denna gången...


Kilgore syftar naturligtvis på SWEETSPOT på Nordic Light Hotel nu under mässhelgen och ni är alla välkomna.

Eftersom det är vår allas Jan-Eric lär det vara en kanoninspelning.
Får säga åt honom att ta med sig massor med skivor.

Hoppas att PAC fortsätter sitt trevliga reportage med lösgodis och "string candy" för det är verkligen som alla andra kommenterat verkligen läckert.



Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/02/13 :  07:38:23  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Får säga åt honom att ta med sig massor med skivor.


Säg åt honom att ta med ett gäng inspelningar på band/tape också.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/13 :  09:17:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Visst syftade jag på Sweetspotmässan :)
Jag kommer bege mig direkt till Jan-Eric på lördag o köpa en skiva, så de inte tar slut.
Ses där!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/02/13 :  12:51:22  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Aha, då ska jag försöka komma i tid :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/02/13 :  16:45:25  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Läckra bilder och en trevlig tråd, musik som diggas ofta och en tråd jag missat helt och hållet

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/02/13 :  22:06:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna. Vi verkar vara många som har tipsat Jan-Erik om Johan. Men för en inspelning behövs lite utrustning...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000