HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gissa högtalaren - fortsättningen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/23 :  19:12:19  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Varje segment är paraboliskt, men jag skulle gissa på hyp 0,5.(ungefär) i total utvidgning.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/23 :  20:25:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
JBL 2020H


Menade du 2220 eller 2202? Båda är fel, men JBL är rätt. Ett poäng till Wing Zero för JBL

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/23 :  20:29:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Varje segment är paraboliskt, men jag skulle gissa på hyp 0,5.(ungefär) i total utvidgning.


Joda får 2 poäng för paraboliska segment och hyperboliskt totalt.

Den enda utestående frågan är vad dippen vid 570 kommer ifrån. Ledtråd: Vad är det som ger utsläckning i ett veckat horn?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/23 :  20:34:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag menade 2020H. Ett baselement som jag vill ha från dom. Eller midbas snarare. Kul att jag fick rätt om JBL. Då gissar jag på 2206H.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  01:20:51  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
2020H hade helt gått mig förbi. Inte den och inte 2206 heller.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  09:37:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply




Korgen är bredare i verkligheten än i ritningen





Det blev lite trix att få dit elemenentet!


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/04/24 09:39:27
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/24 :  12:12:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vad är det för bredd bå korgen?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  15:35:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
318 mm i specen, tror det är 322 i verkligheten, kan mäta i helgen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  15:37:55  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply


Vilken placering är hornet optimerat för? Obs slamkrypare

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/24 :  16:22:44  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Dubbelklicka på först Cms och sen ta resten i ordning och låt hornresp räkna ut parametrarna.
Mmd är inte = Mms
Re är 5,9 enligt de datablad jag har.

Ingen stor skillnad men liknar mätningen lite närmre i basen.

Det tyder i alla fall på att man kan lita på parametrarna från Precision Devices och att elementen håller sig inom en bra tollerans.

Jag skulle säga att dom passar mycket bra i hörn iom utformningen.
Men borde göra sig även i 2pi.

Dock så är du nog innerst inne missnöjd och känner behovet av att dumpa bort dessa monster. Jag kan göra detta jobber helt gratis åt dig, helt utan baktanke. Säkert.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  18:12:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Felet i CMS får jag skylla på ReVintage. Hans gamla excelark hade mmd som utparameter till hornresp. Det nya har inte det. Glömde att ändra i hornresp när jag upptäckte detta tyvärr. Re kan jag inte skylla ifrån mig

Tyvärr så får du inget rätt för placeringen Joda. Ett tips är att slutarean är en funktion av nedre gränsfrekvens och elementplacering, men att längden bara är en funktion av nedre gränsfrekvens (om man har optimerat längden och det har jag faktiskt). Hornet är faktiskt designat helt utan kompromisser, jag ska köra det till 300 hade jag tänkt så att det är veckat är faktiskt ingen kompromiss.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  18:30:28  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Kul att jag fick rätt om JBL


Kom igen då Wing Zero. Du kommer att slå dig för pannan när du kommer på det

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/24 :  19:17:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
E120?

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/24 :  21:56:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
En poäng till Wing Zero!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/25 :  07:41:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Wohoo :)

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/25 :  10:44:48  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply




Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/25 :  10:49:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hur imponerande det än ser ut, så skulle jag nog känna mig lite liten och utsatt i skottgluggen framför ditt system!
Förmodligen rätt överkörd av ljudet också! :)
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/25 :  12:36:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är MostlyDiys system. Bara basarna i mitten är mina.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/04/25 12:37:38
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/25 :  13:26:15  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Otroligt häftigt system.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/25 :  14:30:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Wing Zero, vad tror du han har för drivers i dom svarta hornen :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/25 :  15:14:05  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Dammkåpan avslöjar ;)

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/16 :  00:40:56  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Dock så är du nog innerst inne missnöjd och känner behovet av att dumpa bort dessa monster. Jag kan göra detta jobber helt gratis åt dig, helt utan baktanke. Säkert.


Visst är jag missnöjd :-(. Efter en hel del provlyssning så kom jag och Imperial fram till att vi inte skulle plåga er med detta på mässan:



Hornen mäter bra frekvensmässigt, så jag trodde att dom skulle låta bra också. Det låter bumligt och odistinkt. Efter att ha forskat lite så har jag kommit fram till att det saknas öppningsarea. Hornen är konstruerade för att st 2 stycken i ett hörn, 4 stycken längs en vägg eller 8 stycken på golvet. Klart det saknas öppningsarea.

Jag tänker så småningom fullfölja experimentet genom att bygga något liknande, men jag bygger inte 6 stycken till lika dana. Däremot kan dom göra nytta tillsammans i ett hörn ovanför ett tappat horn hos någon. Men jag tänker inte ge bort dom som Joda antydde...

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/05/16 00:42:43
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/16 :  13:41:24  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag menade det helt på skoj för mätningarna ser riktigt trevliga ut. Så det känns lite konstigt att det inte skulle gå att få välljud ur dom.

Testa att sätta båda hornen i mitten vid sidan av varandra.

Det borde inte vara något som inte lite EQ kunde fixa och eventuellt lite dämpmaterial längs väggarna och stagen.

Har du något fluff i bakkammaren?

Jag har länge bråkat med ett metalliskt och burkigt ljud från mina midbasar som jag trodde var att hornern ovanpå sjöng med.
Jag dämpade även korgen med bitumen. Och rämpade lådan rejält.
Till slut visade det sig att jag dragit åt elementet hårt mot frontbaffeln utan skum eller liknande mellan så jag nodade en kraftig transversiell resonans genom korgen som sjöng med rejält. Satte jag en gummilist mellan elementet och baffeln samt inte drog åt elementet så hårt blev det bra.

Jag vet inte hur hårt ditt element sitter men testa en lite mjukare fastsättning (utan att få för mycket läckor).

Om du skickar impulssvaret kan jag analysera det lite närmre. Det var svårt att hitta men jag kunde se min resonans i mätningarna.

*edit* hur delar du dom och vad driver du dom med?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2013/05/16 13:43:14
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/16 :  19:36:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för råden Joda. Jag har väl tänkt att göra en seriös utomhusmätning när jag får min nya Focusrite. På ett horn och på båda tillsammans.

Impulssvar och efterklang finns i första inkäggen. Efterklangsmätningen jag gjort visar inga speciella toppar, jag hade förväntat mig att högre frekvenser skulle ha kortare efterklang men så blev det ju inte.

Jag har inget fluff i bakkammaren. Jag har dragit elementet så hårt jag vågade.

När jag läste på Kolbreks Horn Theory: An Introduction, Part 1 hittade jag den troliga förklaringen. Graferna i figur 10 stämmer väldigt väl överens med resultaten jag får i hornresp med orginalhornet och "multiple speakers". Akustiska impedansen ser mycket bättre ut med flera horn.

quote:
A horn with strong reflections will have large variations in throat impedance.


För liten öppningsarea alltså.

Sen är frågan hur bra flera horn kopplar till varandra när dom bara har mynningen gemensam. Återstår att se, men nästa iteration kommer att ha dubbla tolvor i varje låda.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2013/05/16 19:37:32
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/16 :  20:48:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tänkte mig impulssvaret i .wav så att man kan göra en närmre analys.
Burkigt kan bero på mycket och kan vara svårt att lokalisera.

quote:
jag hade förväntat mig att högre frekvenser skulle ha kortare efterklang men så blev det ju inte.

Om du menar vattenfallet så tittar du mest på tidsfönstrets falltid vilket är samma för alla frekvenser.
Just sådana analyser är väldigt svårt att få till och man måste veta vad man letar efter och vad som ska till för att se det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000