HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aga Rörförstärkare säljes, bytes mot nåt skoj.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/04/18 :  20:51:22  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej alla kloka !

Kom över en gammal Aga Rörförstärkare som jag inte vet om den funkar eller inte, misstänker att det är en mono, men vet inte riktigt.
Tänkte kolla med er vad jag borde göra innan jag stoppar i kontakten.

Har länge varit sugen på rör, så detta kan ju kanske vara en början ??

Här på forumet brukar ju folk vara trevliga och hjälpsamma mot glada amatörer som mig

Kommer snart lite foton, men så länge så står det på baksidan:

Typ LF5
Svenska AB gasaccumulator
Stockholm Lidingö

Växelström 50 HZ, 30 watt.

Nån som vet nåt ?

Nu ska jag fota lite och försöka få upp bilderna.

Tack på förhand !

/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2013/04/20 09:10:56

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7542 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:06:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Till att börja med: Stoppa inte i kontakten utan att ha en högtalare (eller en konstlast) ansluten till utgången, det kan förstöra utgångstransformatorn om du har otur.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:28:58  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tack för det Fuling, kan ju va bra att veta

Nu har det landat lite bilder, så här kommer dom:









Vad gör jag med den tycker ni ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7542 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:42:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser bara ett slutrör och en utgångstrafo så det stämmer nog bra att det är en monoförstärkare.
Ser fräsch ut invändigt tycker jag, den där ska nog gå att få musik ur.
Kan hända att en eller annan konding har dukat under av ålder och värme men det är i så fall ganska enkelt att åtgärda. Mitt tips är att du googlar fram lite vad andra har skrivit om att starta upp, felsöka och renovera gamla rörapparater. Det finns en hel del läsvärt på det temat.

Frågan är väl vad du ska göra med den sen? Lyssna på musik funkar ju förstås även i mono, annars är rörbestyckningen helt rätt för att den ska funka som en liten gitarrförstärkare om man har det intresset.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:46:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Slå den?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/04/19 :  16:32:22  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Då jag har en förkärlek för stereo så är jag öppen för "skamliga" förslag.

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2013/04/19 :  18:02:27  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Skänk den tilll mig..

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/04/19 :  21:25:15  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Jag köper den gärna.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/04/20 :  09:09:08  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Jag har ingen aning vad den är värd så......

Kan annars gärna byta mot ett par bredbandare eller nåt annat skoj om det är en schysst deal för båda ?

Annars så lägg ett bud så kör vi på det.

Verkar som denna tråd ska flyttas nu, blev inget renoverings-projekt som jag hoppats...

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/04/20 :  09:12:20  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Bytte rubrik på det hela, kanske nån som kan flytta tråden till bytes eller säljes.

/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/04/21 :  16:25:39  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
9710:or finns om det kan vara intressant?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2013/04/21 :  21:01:58  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Ett par http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-8012kgr.htm

eller ett par Bo Hansson 7"

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000