Author |
Topic  |
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 12:09:58
|
Köpte Core i3 3225 till min mamma som mediadator då hon spelar in och tittar mycket på serier och film. Fungerar utmärkt hittills. Moderkortet blev ett Gigabyte Z77M-DH3 CPU fläkten låter dock lite(boxfläkt) men det som är värst är den temperaturstyrda fläktregleringen dom ger en viss % vid en viss temperatur vilket innebär att fläkten reagerar direkt på CPU användning så man hör det. Hade det gått att ställa så att den börjar varva upp först vid tex 40* hade jag varit glad för då hade man inte märkt det. Detta är något man inte får reda på innan man köper att det krävs en separat fläktstyrning för att få hävligt resultat.
|
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 15:06:47
|
@Lovan Bra att du ifrågasatte mig där! Jag hade som sagt ingen egen data på det utan stal från Anandtech men tyvärr läste jag för snabbt. Det var 73.xx% GPU och inte CPU när jag kollade infon igen. :)
@Joda Fläktstyrningen är ju inte supersmart. Så fort man går över ett tröskelvärde så köttar fläkten på friskt tills man gått under värdet igen. Personligen brukar jag använda mig av motstånd istället för fläktstyrning. Nackdelen är att man måste labba sig fram till ett medelvärde då fläkten kanske låter lite mer på tomgång men ljudet är iaf konstant och inget jag stör mig på i längden. Värre med fläkt som varvar upp och ner hela tiden anser jag.
Men det bästa är naturligtvis att köpa en annan fläkt. De har dock en tendens till att kosta ca 5-10% av vad resten av datorn kostar. Har en Noctua-fläkt som kostar ca 650:- i min arbets/nöjes-dator men den är också i princip helt tyst - oavsett belastning. Lätt värt! |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 15:26:15
|
Kära dagboken, Nu har jag ett problem som jag gissar är lättlöst men med min för dagen trassliga hjärna så orkar jag inte gå vidare.
Jag har fått min PCI-kabel så jag kan koppla in mitt Xonar Essence-kort. Funkar prima så långt. Kortet startat och drivrutiner installerade. Har satt Asus Xonar Essence ST spdif passthrough som standardenhet i kontrollpanelen. Jag har kopplat rätt (trippelkollat). När jag sätter på en låt så ser jag i datorns volymkontroll att det funkar. Men inget ljud kommer ut i högtalarna ...
Har inte ändrat någonting i övrigt på varken dator eller anläggning.
Troligtvis ett lättlöst problem (hoppas).
Nån som har något uppslag? |
 |
|
Lassej
Member

208 Posts |
Posted - 2013/05/04 : 19:54:57
|
Hej, LasseJ här som TobbeL refererade till tidigare i tråden. Tobbe hjälpte mig genom att bygga min HTPC. Kör samma Streacom F10 låda. Som Tobbe skrev så funkade inte Lynxkortet med den passiva nätdelen. När datorn var färdigbyggd med passiv nätdel så var Lynxkortet restnoterat. Spelsugen som man var så satte Tobbe i ett enklare Juli@ ljudkort i datorn i väntan på Lynxkortet och det fungerade alldeles utmärkt. När jag senare monterade i Lynxkortet så dog ljudet. Tobbe lade ner massor av tid på felsökning innan han kom på att prova med en annan nätdel. Nu sitter en nätdel med fläkt i lådan men jag har monterat bort fläkten och istället monterat en 80mm Bequiet fläkt på undersidan av den övre hyllan som CD drive och SSD sitter. Den fläkten går inte att höra och min dator blir inte för varm. Vi valde dock en i3 av snålmodell och inget grafikkort. HTPC:n används uteslutande till musik.
Måste även säga att det låter förträffligt och vad smidigt att spela musik på detta vis. Har musiken på en 6TB Synologic NAS som jag kör trådat till routern. Körde tidigare med CD och Rega DAC men detta låter mycket bättre.
Hälsningar Lasse
[/URL] |
Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq. |
Edited by - Lassej on 2013/05/04 19:57:09 |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/12 : 18:03:58
|
Lassej; Vad använder du för mjukvara i din htpc? |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 12:07:57
|
Datorn har varit ur bruk sedan en vecka i väntan på ny kylanläggning. :) Den kom i går och jag har faktiskt kommit tillrätta med värmeproblemet efter installationen.
Med CPU'n på 3100 Mhz så går datorn på ca 42 grader. När det går på tomgång i nedväxlat läge vid 1600 Mhz så ligger tempen på ca 39 grader. När jag kör stresstest med 4 kärnor och 8 trådar samt minne och grafik på max så stiger tempen till ca 70 grader där den lägger sig stabilt. Jag är mycket nöjd med det resultatet! Datorn är fortfarande helt knäpptyst.
Bilder kommer! |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 12:44:15
|
Intressant, vad menar du med ny kylanläggning? Trodde du var låst till det som Streacom skickar med? Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 17:20:19
|
Äh, jag överdrev något där. :)
Jag beställde längre heatpipes från Streacom samt deras högre kylfläns för att få upp heatpipesen från moderkortet en bit. Störst skillnad tror jag att mitt byte av kylpasta har gjort. Köpte Noctua och la ner rätt mycket tid för att spackla ut pastan istället för att smeta ut lite hur som helst. Bilder kommer på detta. |
 |
|
Lassej
Member

208 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 22:40:34
|
@Johan4130: jag kör med Windows 7 samt JRiver Media Center. Funkar hur bra som helst. |
Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq. |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/17 : 16:10:52
|
Så här såg det ut när jag kastade i lite ny kylning.
 Ny lättarbetad och erkänt bra kylpasta inköptes.
 Rengöringsmedel måste man ha om man ska plocka isär existerande kylsystem. Man kan använda isopropanol men den luktar inte apelsin. Men det gör medlet jag köpte! Gott!
 Sedan länsar man sambons sminkprylar för att hitta hjälpmedel till att lättare få bort gammal kylpasta.
 Här har jag plockat bort existerande kylsystem och gjort rent.
 Den här gången förmonterar jag allt torrt för att märka upp var alla skruvar och grejer kommer att sitta. Det underlättade rätt mycket visade det sig senare.
 Så här lite kylpasta räcker till en vanligt fläktkylare men Streacoms kylare är så pass ojämn att jag tänker spackla ut ett supertunt lager på alla ytor.
 Det är små luftfickor mellan ytorna som gör att värmen stannar kvar så noggrann spackling av ytorna är viktig. Men det ska vara så tunt som det bara är möjligt.
 Slutresultatet denna gång. Jag plockade dock ur blu-rayläsaren till sist. Insåg att den inte kommer att användas.
Jag har dock fortfarande problem att få ut ljud genom ljudkortet som jag skrev tidigare i tråden. Har inte fått några uppslag på vad det kan vara. Inga problem med ström då det startar som det ska.
Vidare har jag köpt en licens av JRiver Mediacenter 18. Tycker den är rätt trevlig att vara i och ger inte "buzzing" på min tv som Itunes gör. För mycket vitt på en gång blir för mycket för min plasma. |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/18 : 21:49:02
|
Hmm.. nu har jag fått (!) en Apple-dator och den lirar ju helt ok som htpc också.
Nån som bjuder bra med pengar på mitt bygge? :) |
 |
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 09:44:19
|
Hur mycket vill du ha? |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 18:25:42
|
Helst 120% av nypris. ;) Får räkna på saken, återkommer via pm. Obs! Jag har inte bestämt mig än. |
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2013/05/21 : 21:24:56
|
Inbillning? Jag gav upp att få fart på ljudkortets spdif-utgång för denna gång och kopplade in analogt istället. Installerade Fidelify och angav wasapi i settings. Tycker mig få ett mer engagerande ljud. Tycker mig höra extra detaljer. Men inser också att diskanten är något vassare i brist på bättre ord.
Har då jämfört med Airport Express kopplat digitalt till Hegel HD10 dac. Inte alls lika engagerande ljud. Låter bra men lite mer runt ljud eller vad man ska kalla det. Ingen tillstymmelse till "vassa s" heller för den delen, vilket är bra.
Har skivan i original men har inte jämfört med den. Blir väl helgens bekymmer. Rippad avspelning och avspelning från Cambridge BD650 står på schemat. Kan ju inte nivåmatcha så testen är väl inte tillförlitliga på något sätt. :)
Det verkar iaf som att ljudet blivit "ljusare" när jag spelar via dator. Kortsiktigt gillar jag det men blir det för mycket i längden? |
Edited by - Johan4130 on 2013/05/21 21:26:17 |
 |
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 13:24:17
|
TobbeL skrev: quote: Ett tips till er som funderar på att bygga HTPC. Pico-nätdelar så som Streacom nano 150 mf. funkar INTE tillsammans med LYNX PCI ljudkort. Jag o Lasse J här på forumet o min kompis Mats har lagt många timmar på felsökning. Efter ett helt gäng rundor med felsökning på moderkort, cpu mm. på Webhallen så fick vi tipset att testa med en annan nätdel. Då funkade allt som det skulle.
Jag köpte delar av trådskaparens bygge och har uppgraderat min HTPC. Jag har nu testkört det med den medföljande passiva nätdelen och mitt Lynx L22-kort. Det fungerar alldeles utmärkt. Vet inte varför det inte fungerade i ert bygge men för mig går det hur bra som helst. Tänkte att detta kunde vara av intresse för någon.
//Johan |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 14:13:23
|
Har för mig att Mats testade två varianter på pico-nätdel (en 150W o en 120W om jag minns rätt.) Jag hade två eller tre stycken Streacom nano 150W o ingen av dem funkade som det skulle. Men med vanliga nätdelar så var det inga problem.
Får man det att funka med pico så är ju det lysande för de är ju klart mycket trevligare att jobba med om man vill ha en tyst dator 
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 16:58:49
|
Det känns bra att slippa fläkt helt. Jag var inställd på att det inte skulle fungera. Undrar om det beror på övriga komponenter? |
 |
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 16:59:53
|
Det känns bra att slippa fläkt helt. Jag var inställd på att det inte skulle fungera. Undrar om det beror på övriga komponenter? |
 |
|
Topic  |
|