HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur räkna fram värdet på anod drossel för drivrör?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/06 :  18:16:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Formel?
Röret som ska drivas är 6B4G i sk.Free luch.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/05/07 :  06:57:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror inte det finns någon formel utan måste avvägas/prioriteras med en gnutta magkänsla.
Anodlasten beror främst på vilket drivrör som skall användas

Är drivröret en triod så minskar dess distorsion med lasten, dvs högre induktans => lägre dist

Naturligtvis avtar denna minskade dist till slut (mätbart upp för laster upp till ca 50 ggr anodresistansen), och lasten (slutrörets millerkapacitans) blir i stället dominerande, varför det inte är någon idé att montera extremt låg anodlast (dvs hög induktans)
Trenden går mot att använda kraftfulla drivrör, dvs högt Gm (transkonduktans) dvs låg anodresistans (Ra) för att hålla slutröret i "järngrepp" och Jeremy Eppstein använde ofta 6C45Pi till detta

I praktiken funkar dock inte extremt höga induktanser som anodlast, då fölusterna i lindningsresistansen själ för mycket spänning

För slutrörs-trioder brukar man ju välja en anodlast på ca 3-5 ggr anodresistansen vid den lägsta frekvens man tänkt sig spela, dvs ca 20Henry för ett 300B-rör (anodresistans på ca 800-1KOhm)
Men för dessa slutrörs-trioder så väger man ju låg dist, mot levererad effekt, vilket inte är riktigt jämförbart för ett drivrör

För ett triod-drivrör så skulle jag lasta anoden betydligt mindre (högre induktans) för att få lägre dist.
I mitt single-end steg (liknande Free-lunch) spelar jag med 6C45Pi som drivrör (anodresistans på ca 1kOhm) och har en anoddrossel på 70 Henry
Detta kanske är onödigt hög induktans för detta drivrör, men det kommer av att denna drossel har sk, super permalloy kärna (55% nickel), och ändå låg resistans

Jag skulle säga någonstans mellan 50-100 Henry verkar vettigt för detta typ av rör

Här ser man också hur svårt det blir med "trötta" trioder (Lågt Gm och hög anodresistans) att lastas lågt.
En anodresistans på 4-5KOhm skulle mao behöva ha en anodlast på flera hunda Henry för att spela med så låg dist som möjligt, vilket är svårt att uppbringa utan höga resistansföluster
Slutröret skulle ändå bli så dominerande last så en hög induktans spelar ändå ingen roll
Detta är anledningen till att ett ECC83 kan inte driva ett 300B, då det inte orkar driva 300B rörets millerkapacitans, även om dess anod lastas lågt (hög induktans)


Obs! En pentod som drivrör funkar anorlunda, och skall lastas hårdare (lägre induktans)
Här finns en optimal last, som kan hittas någonstans i något datablad, eller att praktiskt prova sig fram

Det finns som sagt ingen matematisk formel för att hitta exakt rätt värde, utan man måste välja med magkänsla och sunt förnuft

Jag kan rekomendera Lundahl LL1660 i någon av dess varianter till denna applikation
Den funkar utmärkt både som drossel, men kan även användas som phase-splitter vid senare PP-steg
En universal-komponent som man har nytta av i olika konstruktioner i framtiden

De olika anslutningstapparna gör så att man nästan alltid kan konfigurera något som funkar bra till de flesta rör

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/07 08:40:53
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  09:24:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
30H per kiloohm inre motstånd hos röret är den enklaste tumregel jag har hittat.
Kul med 6B4G i Free Lunch-koppling, ett sådant bygge spelade jag på ett tag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  11:06:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Drivröret jag tittat på är C3g i triodkoppling,(för dom är ju så snygga utan plåtkåpan..).
Det sägs ju ha en Ra på 2,3K vid 17mA,så en ca 70H behövs då alltså?
Hur vet jag på LL1660 hur mycket H de olika lindningarna har (står ju inte på databladet).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  12:17:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att köra med LL1660 som anoddrossel borde förvisso vara görbart, jag kör själv med en gammal modell av interstagetrafos från Lundahl som anoddrossel, men annars har de väldigt ändamålsenliga anoddrosslar att köpa också. Ett budgettips som jag kört med många gånger är att seriekoppla två billiga filterdrosslar från t.ex. Hammond, seriekopplingen tar ner kapacitansen och höjer resonansfrekvensen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/05/07 :  14:32:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Primary inductance i databladet ger dig induktansen för primärlindningen för resp kopplingsalternativ

Dubblar du antalet varv (lägger två lindningar i serie) så ökar induktansen i kvadrat

Halverar du antalet varv så (gå från två lindningar i serie till två paralellt) så drar du roten ur, för att få induktansen

Primärlindningen i Alt Q ger 100 Henry vid 16mA (två lindningar i serie)
Samma trafo men med dessa lindningar parallellt ger 25 Henry vid 8mA
På samma sätt kan man även nyttja sekundärlindningarna, bara man är vaksam att man lägger lindningarna rätt i fas

Märkströmen 16mA ger ett magneteiskt flöde på 0,9 Tesla
Det är en medelväg för tomgångsström vs. signalsving
Du kan öka/minska detta något, men förändrar då utrymmet för signalsvinget

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  16:12:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,ser nu att LL1668 (drossel)skulle funka.
Jag får botanisera lite och se..
Magnaquest har en EXO-001 som oxå skulle funka.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  16:29:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tänk på att DC-resistansen måste hålla sig under ett maxvärde också, vilket bestäms av slutrörets gallerspänning (dvs spänningsfallet över drosseln) och drivrörets anodström. För låg DCR kan kompenseras med en serieresistor men inte för hög DCR. Bör dock inte vara någon fara med 6B4G som brukar ska ha 45-50V på gallret, jag hade dock lite bestyr med den biten när jag för många år sedan byggde en Free Lunch med 12B4A och EC90 med Hammond 156C (3,8kohm DCR) som anoddrossel.

Edit: Inser att mitt svamlande om spänningsfall över drosseln och slutrörets gallerförspänning kan verka lite märkligt om man inte vet hur kopplingen vi pratar om ser ut: http://home.earthlink.net/~jeremyepstein/freelunch.html

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/05/07 16:33:07
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  16:56:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Slänger upp en bild som jag har som rikt märke.



Så resistansen på drosseln borde bli ungefär som på schemat då strömmen är nästan lika 20 vs 17mA.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  17:00:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser vettigt ut tycker jag. Se till att glöda slutrören på "rätt" sätt också så kommer det där att bli kanon!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  17:22:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du menar fördröjja B+ ett antal sekunder.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  17:27:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det också, det är viktigt i den där kopplingen men det jag syftade på var att förse 6B4G med DC-glöd från högimpedanta källor. En rejäl drossel efter sista kondingen glödnätdelen gör skillnad. Jag kör med 112mH järnkärnedrosslar i min 6B4G-SET.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  17:50:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,järnkärnedrosslar låter TUNGT!
Var får man tag på sådana då?
Jag tänkte annars använda en sådan där elektronisk glödmatning som de säljs på diyaudio,många säger iallafall att det ska göra en possitiv skillna på ljudet.
Vet att du inte gillar sådana lösningar..

Edit:Ahh dom finns ju på edgars audio..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/05/07 17:58:07
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/07 :  19:02:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vet inte exakt vilka elektroniska glödmatningar som säljs på diyaudio men jag antar att det är någon konstantströmvariant. Resultatet blir detsamma, jag väljer gärna enkla passiva lösningar (koppar och järn) men jag har förståelse för att andra inte alltid gör det.
Mina drosslar är onödigt stora eftersom jag tog det jag hade hemma (hela nätdelen är för övrigt hysteriskt överdimensionerad).

6B4G drar väl 1A så 159ZC (60mH 2A) skulle nog passa att klämma in närmast glödtråden. Finns en 300mH 1A också men den har löjligt hög DC-resistans. 155B (6mH 2A) kan nog vara lämplig i första steget om du skulle vilja göra en helt passiv lösning med CLCL-filtrering.
Sistnämnda kan nog vara en aning "overkill" om man inte är besatt av koppar och järn, en vanlig spänningsstabb med en drossel efter borde funka utmärkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/07 :  22:27:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade tråden:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/38248-new-dht-heater.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/05/08 :  08:45:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har en snarlik koppling i mitt SE-steg, fast med 6C45 och 300B och parafeedkopplad utgångstrafo
300B glöden är reglerad 5VDC (C-filter -> LM317) som tyvärr ändå inte är 100% brumfri med högeffektiva högtalare
S. Bench hade för några år sedan intresanta idéer med en brum-utsläckning av DHT utgångsrör som finns att hitta på nätet, vilket kanske är ett alternativ
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/08 :  10:25:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja just det, Guido Tents glödaggregat. Säkert bra men inte särskilt billigt, en passiv lösning kan möjligtvis bli billigare. Vill man bygga en aktiv lösning själv så kan man kika t.ex. här: http://www.audio-talk.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=4729&start=30&sid=2457af41544222d108d19e3d69bd0430

Det ska finnas en annan PCB-layout till den kopplingen, ska se om jag kan hitta den på min gamla dator.

S. Benchs idéer vet jag att jag har skummat igenom någon gång, såg intressant ut men (som vanligt) har finns det andra som sågar idéerna totalt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/08 :  10:34:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har 2st färdiga kit liggandes till det jag länkade till,har P.M:at Rod för att få hans åsikt om det kanske behövs CLC eller kanske CRC före kretsen.
Finns det nån länk till S. Bench,hittar inget vid en sökning.

Edit;"Grejjen" är ju den att det blir så bulkigt med drosslar..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/05/08 10:44:18
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/05/08 :  11:25:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench/humbal.html
/Pix
Ps. Det skall vara "bulkigt" och tungt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/08 11:26:54
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/08 :  18:48:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Dåså, äger du redan grejorna så ska du förstås använda dem.
Nu vet jag inte vad som sitter på korten men jag gissar att det inte ska behövas någon förfiltrering. Å andra sidan lär det inte skada heller, en liten drossel på rätt ställe kan göra skillnaden mellan tyst och riktigt tyst bakgrund.

I övrigt håller jag förstås med om att det ska vara "bulkigt". Nätdelen till min 6B4G SET är stor som en läskback, väger som ett fruntimmer och innehåller precis hur mycket järn och koppar som helst.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/08 :  19:32:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja en liten drossel kanske får plats då..
Men en fråga till,det här med att nättrafon och drosslar ska monteras i 90 grader till varandra,gäller det utgångs trafona (i förhållande till varandra)och drosslarna till drivrören,eller kan dessa monteras ganska intill varandra?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/08 :  19:48:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det viktigaste är nog att man monterar dem så att inte nättrafos och filterdrosslar kopplar till signalbärande trafos och drosslar. Kan vara lite meckigt att veta innan hur man ska få till det på bästa vis, ett tips är att vrida och vända på grejorna medan man mäter hur mycket brum som induceras från trafo till trafo med hjälp av ett oscilloskop.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/09 :  21:57:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fick svar från ROD på diyaudio:
"For 6B4G (6,3V 1A) please use ordinary rectified dc. Preregulation is not needed - and many IC regulators have high broadband noise.

The range of input voltage is 10,3V to 12,5V. This voltage is quite high, because this is how the noise is stopped.

best regards

Rod"

Ja nu frågade jag honnom om preregulation och inte prefiltering men..
Men det kan väl i allafall inte skada med lite prefiltering..



Och B+:


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/05/09 :  22:17:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sant, att mecka dit en extra spänningsstabb innan kretsen känns både överarbetat och potentiellt vanskligt med tanke på brus och instabilitet. Ett CLC-filter innan borde dock bara vara bra, drosslar är förträffliga när det gäller att ta bort skräp från nät och likriktning. 60mH kan jag tycka är onödigt mycket när drosseln sitter innan en aktiv regulator, 5-10mH borde räcka bra för att få en mycket fin likspänning.
De höga induktansvärden jag pratat om tidigare har varit i samband med att drossel sitter närmast glödtråden för att isolera mellan glödmatning och glödtråd.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/05/14 :  21:59:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En fråga om utgångstrafos storlek,är det storleken på järnet som avgör hur djupt dom kan gå?
Har järnets storlek inget att göra med diskantdelen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/14 :  22:39:53  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har kört CCS med LM1085 till glöden på 6B4G med framgång.
En 9V trafo en lyt plus några plastfilmskondingar. Kanske en kommonmode-drossel efter stabben så har man så ren glödmatning man kan önska sig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000